Music Theory Text Analysis 5
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
186AHT5 | Z | 2 | 1/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Iva OPLIŠTILOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Continuing the Music Text Analysis 4 course. Study of medium length and complexity literature with a focus on writing on 20th century music. A gradual transition to more extensive theory writings. The semester paper requires a significant amount of independent handling and critical assessment of the issues concerned.
- Mode of study:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 4. No other requirements.
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 2nd year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Independent study of intermediate extent and complex music theory writingsfocused on 20th century music. Parallel study of classic music theory writings. The semester paper is to be of critique-evaluation character with an increased section of the students distinctive approach to the material.
- Recommended or required reading:
-
Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur.- Olomouc, Vydavatelství UP, 1995
Doubravová, Jarmila: Houslový koncert Albana Berga z interpersonálního hlediska.- Hudební věda 1972, č. 2.
Doubravová, Jarmila: Čas struktury a struktura času. Hudební věda 1976, s. 128 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Das Problem neue Musik. - Krefeld 1967
Forte, Allen-Gilbert, Steven E.: Introduction to Schenkerian Analysis. - New York, London, W.W.Norton & Comp. 1982
Forte, Allen: The Atonal Music of Anton Webern. - New Haven, London, Yale University Press 1998
Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. - in: Nové cesty hudby (sborník), Praha, SHV 1964.
Jelinek, Hans: Uvedení do dodekafonické skladby (přeložil Eduard Herzog). Praha- Bratislava, Supraphon 1967.
Jiránek, Jaroslav: Tajemství hudebního významu.- Praha, Academia, 1979
Kaduch, Miroslav: Ortografie hudby 20. století. Ostrava, Městské kulturní středisko1982, 2 1990
Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů. Ostrava, Městské kulturní středisko 1989
Kurth, Ernst: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners Tristan. - Bern 1920, 31923, reprint 1. vyd. 1968
Lébl, Vladimír: Elektronická hudba. - Praha, SHV 1966
Lébl, Vladimír: Houslový koncert Albana Berga. Hudební věda 1972, č. 1.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. - Hudební věda VII. 1969, č.3, s.260-280
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Lébl, Vladimír: Tvorba Jana Klusáka z let 1959-1962. - in Hudební věda 1986, č.2, s.112-143
Linka, Arne: Konsonance a disonance dnes. In: Sborník referátů z HT seminářů, pořádaných SČSKU v letech 1984-85.
Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace.- Praha, HAMU 1998
Pudlák, Miroslav: Intuitivní hudba Giacinta Scelsiho.- Hudební věda XXIX, 1992, č.3. s. 223-239
Pudlák, Miroslav: Zbyněk Vostřák. Idea a tvar v hudbě. - Praha, H+H 1998
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag für systematische Musikwissenschaft 1993
Schenker, Heinrich: Beethovens Neunte Sinfonie. - Wien 1912, reprint 1969
Schenker, Heinrich: Das Meisterwerk in der Musik (soubor analýz). - Wien 1925-30, reprint 1974, částečně angl. překl.
Schönberg, Arnold: Style and Idea. - 1.vyt New York 1950, 2. rozšířené vyd. London 1975, něm. překlad: Stil und Gedanke. - Leipzig 1976, 21989
Spurný, Lubomír: Heinrich Schenker. Dávný neznámý. - Olomouc,Univerzita Palackého 2000
Sychra, Antonín-Sedláček, Karel: Hudba a slovo z experimentálního hlediska. Praha 1962
Syrový, Václav: Hudební akustika. - Praha, AMU 2004
Špelda, Antonín: Hudební akustika. - Praha, SPN
Volek, Jaroslav: K problematice základů hudební tektoniky. Hudební věda 1987, č.3, s.195-206
- Assessment methods and criteria:
-
Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the semester paper. Credit.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Music Theory (Bc) (next compulsory subject)