Music Theory - Systematics 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
186HTS3 | Z | 6 | 2/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Vladimír TICHÝ
- Name of lecturer(s):
- Vladimír TICHÝ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Lecture on higher music theor issues. Basic topics: Introduction to Music Theory, Music Theory Classification and Analysis, Applied Music Theory, Research in Music Theory Classification and Analysis. The aim is to prepare Music theory professionals with perspectives for application in Musicology and Education.
- Mode of study:
-
Contact instruction. Lectures over complex music theory issues. Critical comparison of texts and applications of analyses of selected music structure examples.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Prerequisites: Completion of Music Theory - Classification 2
Requirements - Courses:
Music Theory - Special Issues 3
Music Theory Text Analysis 3
History of Composition Styles and Types 1
Music Theory 3
Composition Theory 3
Composition Study 3
Fundamental Composition Techniques 3
History of Music 3
Historically Informed Performance 1
Ethnomusicology 2
The aforementioned requirements are not needed if the student has selected Music Theory - Classification 3 as an elective in the study plan.
- Course contents:
-
Polyphony
- Definition of polyphony
- Structure and basic issus in the traditional study of polyphony
- Polyphony and harmony
- Vocal, instrumental and modern polyphony
- Imitation and imitation techniques
- Counterpoint transposition
- Canon and its issues
- Counterpoint forms
- The tonal plan in the Baroque polyphony phrase, its tectonic function
- Counterpoint technique in 20th century music
- Significant works about polyphony
Introduction to music analysis
- Aims and methods of music analysis
- Music structural analysis
- Music language analysis
- Melody analysis
- Harmony analysis
- Tectonic analysis
- Introduction to Schenker's analysis
- Important works in the area of practical musical analysis.
- Recommended or required reading:
-
Bokůvková, Vlasta: K harmonickým rozborům skladeb v hodinách harmonie na konzervatoři. In: Sborník referátů z HT semináře „K metodě a praxi výuky hudebně teoretických disciplin“. SČSKU, Praha 198O.
Ganter, Claus: Kontrapunkt für Musiker. Verlag E. Katrzbichler, München - Salzburg 1994.
Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.
Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Smetanův kvartet Z mého života, tektonický rozbor. Živá hudba 1968, SPN, Praha 1968.
Janeček, Karel: Smetanův básnivý experiment. Pokus o aktivizovaný rozbor taneční věty Smetanova Druhého kvartetu. Živá hudba V, SPN, Praha 1973.
Jeppesen, Knud: Kontrapunkt. Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1956.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.
Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.
Risinger, Karel: Variace v Ariettě z op. 111 L. van Beethovena. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.
Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.
Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.
Taneev, Sergej: Die Lehre vom Kanon. Übersetzt von Andreas Wehrmeyer. Verlag E. Kuhn, Berlin 1994.
Tichý, Vladimír: Místo nauky o kontrapunktu v soustavě hudebně teoretických disciplin. In: K aktuálním otázkám hudební teorie. Hudebně teoretické texty k diskusi o stavu a perspektivách oboru a jeho výuky. AMU, Praha 2000. S. 93-102.
Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany. Hudební věda 1996/1, str. 4O-5O.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on participation in class and development and presentation of the course paper on an assigned lecture topic.
- Course web page:
- Note:
-
Lecture supplements topics in the Music Theory course.
- Schedule for winter semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Music Theory (Bc) (next compulsory subject)