Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Drama II. - Structuring Drama Work 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PDB1 Z 1 10/S Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

The course content is focused on the development of student skills in planning, executing, and assessing a lesson using approaches and drama internal structure methods (school, narrative drama). Students, through their own experience, are acquainted with these types of drama work, purposefully joining the emotional and rational and checking the effect of the method used, including the joining of the instructor in to role play. Becoming aware of and being able to define the particulars of this practice, its character and basic tools.

The aim of the course is to provide the students, also, with theory foundation for this manner of education. This experience is used by the students later in the independent planning, execution and review of a structured drama lesson with various age groups.

Mode of study:

Execution of a drama with the students in acting roles. Review of experience. Analysis, Discussion, Lecture, Assessment and mentoring of student performance.

Prerequisites and co-requisites:

Student should be able to enter into role play, cooperate within it with other actors, share in the investigation of selected topics and review their experience and acquired experience. Students use links to experience from the previous course Drama Training Practical.

Course contents:

Curriculum:

- Participation in drama acting.

- Situation and context.

- Drama technique/convention.

- Role playing.

- Problem situations.

Syllabus:

- Participation in drama acting, execution and review of several larger acting wholes/dramas under the guidance of the instructor.

- Situation and context: manners of linking situations (plot and assembly); importance of the narrative; working with time and environment; researching topics from various aspects.

- Drama technique/convention; dividing events (interruption, distance and review); gradual acting demands; some manners of classifying technique (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role playing: various levels of role playing; roles for a group/an actor; roles for teachers.

- Problem situations: problem, conflict, problem situations; open and closed situations; continual and non-continual situations; manners of setting; position in a drama structure.

Recommended or required reading:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.

---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.

---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

---. Dramatické struktury Cecily O?Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.

ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on:

- lecture and class participation,

- preparation and implementation of a group drama - in a pair or small team,

- preparation, implementation and written review of one's drama.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2017-07-03