Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Pedagogy 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PDG2 Z 1 25/S Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

- An understanding of the training and education environment in which the work of the Drama education student will work.

- An understanding of the education conditions of the profession.

- An understanding of the purposeful instrument for personality development.

- Formation of teaching skills

- Formation of conduct related to teaching practice.

Mode of study:

Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.

Prerequisites and co-requisites:

A general knowledge to orient oneself in the study material, ability to independently work through a range of issues in pedagogy.

Course contents:

Outline::

1. Pedagogic prerequisites for performance in the teaching profession. Fundamental factors limiting the training and education environment (societal and others).

2. The teacher as a reflective practicioner.

3. Models of schools and teaching.

4. Fundamental requirements for teaching processes.

5. Creativity and its support.

6. Teaching styles and working with them.

7. Fundamental requirements for education activities.

8. Pedgagogic conditions for expressive activity.

Syllabus:

1. Teacher - motivator - coach: merits and limits. Societal factors influencing concepts of educational practice. Evaluation system. Teamwork in educational environments.

2. Various levels of reflection. Proactive and reactive teacher behaviour.

3. Transmissive v. constructive schools and teaching and their relationship to the concepts of drama education practice. Fundamental prerequisites of constructive training. Drama education and school curricula.

4. Teaching experience as a fundament of Drama education: in fiction, non-fiction. Teacing problems. Wholistic teaching. Freedom in education and training, its aspects.

5. Prinicples of creativity. Barriers to creativity, Creative abilities and their development.

6. Criteria of teaching styles. Individualized teaching, its environment.

7. Relationship of the goal of edcuation and training to evaluation. Specific means of evaluating in art education.

8. Social relationships and working with them in groups. Cooperation, competitiveness. Working under stress in group activities. Class management.

Recommended or required reading:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l'éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2017-07-03