Drama III. - Structuring Drama Work 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PRY1 | ZK | 3 | 30/S | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The course content is focused on the developing the students' skills in study and planning, implementing and assessing lessons using internal drama structuring procedures and methods (school, narrative drama). Students, using their own adventures and experiences introduce this type of drama, purposefully linking the emotional and rational and reviews effectivity of the methods used, including joining the instructor into role play. Students will be aware of and able to designate the particulars of this practice, its character and basic tools.
The course aim is to equip students with theory fundamentals of this manner of education as well. This experience is subsequently used by student in their independent planning, implementation and consideration of a structured drama lesson with various age groups.
- Mode of study:
-
Execution of a drama with the students in acting roles. Review of experience. Analysis, Discussion, Lecture, Assessment and mentoring of student performance.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Students should be able to actively join in role play, cooperate within its parameters with other players, participate in the investigation of selected topics and reflect upon their skills and experience.
- Course contents:
-
Curriculum:
- Active participation in drama plays.
- Situation and context.
- Drama techniques/conventions.
- Role playing.
- Problems situations.
Syllabus:
- Active participation in drama plays: execution and reflecting upon a number of large play whole/dramas under the guidance of an instructor.
- Situation and context: manners of linking situations (plot and assembly); story significance; working with time and space; investigating topics from various angles.
- Drama techniques/conventions: division of situations (fracture, distance and reflecting); gradual play difficulty; some classification tecniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).
- Role plays: various levels of role playing; roles for groups/players; roles for the instructor.
- Problem situations: Problem, conflict, problem situations; open and closed situations; continued and discontinued situations; manners of establishment; placement in drama structure.
- Recommended or required reading:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
---. Dramatické struktury Cecily O?Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on: participation in class, preparation and completion of a drama with a group - in pairs or a small team, preparation, completion and review of one's own drama.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: