Drama Education with Children with Special Needs 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205QDDS1 | Z | 2 | 15/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The aim of the course is approaching issues of children with special learning disabilities from the education perspective. One's activity and investigation of paths when encountering the uniqueness of a perosn with a disability. Expanding intrerest and expertise in remedial methods and approaches.
The result is one's presentation of work with a child with special learning disabilites, completion of the evaluation questionnaire.
- Mode of study:
-
Workshop.
- Prerequisites and co-requisites:
-
A fundamental bearing in the working issues and approach to children with Special learning disabilities is required.
- Course contents:
-
This course is focused on issues of children with special learning needs, particularly those with special learning disabilities. The course introduced concepts, diagnostics and demonstrates various forms of adjustment and proper approach for common goals with theatre training and special education in working with children special learning disabilities.
- Recommended or required reading:
-
Doubková, M., Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení, DP, Praha 2000
Fořtová, K., Metodika pro pedagogy: Jak pracovat s dětmi s SVP, NÚV 2013)
Kendíková, J., Vosmik M., Jak zvládnout problémy dětí se školou?, Dítě s SVP ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitela a další odborné pracovníky, Pasparta, Praha 2013
Kovaliková, S., Integrovaná tematická výuka, Spirála Kroměříž, 1995
Kuncová, P., KUPOZ, Kuncová Pavla, Praha 1997
Lukavská, E., Možnost využití dramatické výchovy u žáků speciální dyslektické třídy, Tvořivá dramatika, č. 9/1993,str.3-5
Matějček, Z., Dyslexie, 3. vyd. Praha, H-H 1995
Matějček, Z., Co, kdy a jak ve výchově, 3. vyd. Praha, Portál 2000
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém?, 5. vyd. Praha, Portál 2000
Muller, O.: Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého 1995
Múller, O., Z pohledu speciálního pedagoga, Tvořivá dramatika, č.9/1993, str.12-13
Nešporová, D.: Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy, diplomová práce, katedra výchovné dramatiky, DAMU, Praha 2000
Munden, A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Portál, Praha 2002
Novotná, L., Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, DP, Praha 2001
Otevřelová, H, Oteřel M..: Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení, www.hanaotevrelova.cz
Provazník, J.: Dramatická výchova s dětmi s LMD, In. Tvořivá dramatika 1991, č. 4
Provazník, J., Dramatická výchova s dětmi s LMD, Tvořivá dramatika, č. 4/1991, str. 7-11
Provazník, J.: Děti a loutky, AMU, Praha 2008
Riefová, S. F:, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, 1. vyd. Praha, Portál 1999
Selikowitz, M., Dyslexie a jiné poruchy učení, 1. vyd. Praha, Grada 2000
Swiekoszová, Jana: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání, REPRONIS Ostrava, 2005
Swierkoszová, Jana: Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace, REPRONIS Ostrava 2006
Swierkoszová, Jana: Metoda dobrého startu (prevence poruch učení, dětem z minoritních skupin) Kasimo Ostrava, 1998
Tymichová, H., Nauč mě číst a psát, 3. vyd. Praha, SPN 1992
Vágnerová, M., Psychologie handicapu, Praha 1993
Vágnerová, M., Variabilita a patologie psychického vývoje, UK Praha, 1. vyd., 1993
Valenta, M., Reisman, M.D.: Dramatoterapie, Netopejr, Olomouc, 1999
Valenta, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik, ISV, Praha, 1999
Volemanová, M.: Přetrvávající primární reflexy, Institut neuro-vývojové terapie, www.Red-Tulip.cz
Zelinková, O., Pedagogická diagnostika a IVP, 1. vyd. Praha, Portál 2001
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD - především pro učitele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) - především pro rodiče a vychovatele
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU - především pro 1. stupeň ZŠ
Žáčková, H., Jucovičová, D., Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole
Žáčková, H., Jucovičová, D., Relaxace nejen pro děti s LMD
Žáčková, H., Jucovičová, D., Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ)
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - smyslové vnímání
Žáčková, H., Jucovičová, D., Metody reedukace SPU - dyslexie; Metody reedukace - dysgrafie, Met.reedukace - dysortografie
Další dobré tipy na literaturu, semináře - na www.dyscentrum.cz
- Assessment methods and criteria:
-
The result is one's presentation of work with children with special learning disabilities and completion of the evaluation questionnaire.
- Course web page:
- Note:
-
None.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Drama in Education - part-time 2 years (M.A.) (compulsory subject)