Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Recitation and Methodology of Recitation 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Semester
205XPMR1 Z 1 14/S summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

- Recognize and appreciate the natural laws of speaking performance in practice, develop ability to sense and judge the quality of a text, search for a method of how to communicate to the public personal experience from readings, personal opinion and attitude.

- Based on text analysis, to purposefully use internal and external expression tools. Use skills acquired in the voice training course in the preparations of solo and group performance.

- Be introduced to methods to spontaneously guide children towards recitation. Discuss a range of topics in which children are interested relative to their age.

Mode of study:

Contact instruction, Individual instruction, Discussion, Recorded solo and group recital samples analysis, Readings, Text interpretation and analysis.

Prerequisites and co-requisites:

Each student, future drama training teacher, should have personal experience with the preparation and execution of a solo performance and, possibly, group performance. Based on the knowledge of this process, the student should know how to relate and use the acquired experience with children and youth. Varied and interesting activites will awaken their interest in literature, reading and performance. An important condition for acquiring this experience is an active participation in the lessons.

Course contents:

Curriculum

- Perosnal devleopment via activities aimed at performance.

- Building a foundation for recitation preparations.

- Working with particular materials.

Syllabus

- Training in sensible imagination. (association, imagination, working with metaphor, sub-text).

- Use of personal experience for understanding the life experiences of other people. The old regarding the new.

- Judging the artistic maturity of poems.

- Looking under the surface of the text at it core, significance, in depth.

- Sensitive „analysis“ of a text. (Intuitive recitation, intuitive assembly).

- Range, composition, assembly.

- Inspired writing. (We can understand the poet when we at least try, for a moment, to become one.)

- Ego - image of oneself. (Material me, social me, spiritual me)

- Selection of text with consideration of the psycho-physical prerequisites, life and interpretive experience.

- Dramaturgic Analysis. (Uncovering the sense, relationship to life experience, form, language, style).

- Interpretation preparations. (Creating the performance, internal organization of the text, public speaking techniques, rehearsing, establishing the form.)

- Communication. Author, reader, performer, listener - audience. Feedback.

- Extra-lingual tools. (movement, attitude, gesture, countenance; space, lighting, costumes, „emotional impact on the audience“)

- Evaluation criteria for performance. How does a children's performance differ from an artistic performance.

Recommended or required reading:

BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-06506.

FIŠAR, Vlastimil. Přednes prózy. 3., upr. vyd. Praha-Prostějov: IPOS ARTAMA-Kulturní klub Duha, 1994. 48 s. ISBN 80-7068-082-2.

HÁLA, Bohuslav. Výslovnost spisovné češtiny: [Díl] 1. Zásady a pravidla. Výslovnost slov českých. 2. vyd. Praha: Academia, 1967. 100 s.

HÁLA, Bohuslav-SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch: Základní věci z anatomie, fysiologie a hygieny hlasového, mluvícího i sluchového ústrojí, z foniatrie, fonetiky, orthoepie, orthofonie atd. Praha: Česká grafická Unie, 1941. 244 s.

HALADA, Vladimír. Technika jevištní řeči. Praha: Orbis, 1961. 124 s. Ed. Knižnice ochotnického divadla, sv. 5.

HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.

HŮRKOVÁ, Jiřina. Próza versus poezie. Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA ve spolupráci s kulturním klubem DUHA, 1998. 44 s. ISBN 80-7068-125-X.

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina; MAKOVIČKOVÁ, Hana. Základy jevištní mluvy 1, 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 1986. 136, 288 s.

JUSTL, Vladimír (ed.). Ano - slyšet se navzájem. Praha: Divadelní ústav, 1985. 240 s., 112 s. obr. příl.

KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a rozvoj kulturních aktivit dítěte. Praha: Albatros, 1983. 152 s.

MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Přel. Vlastimil Fišar. Praha: Supraphon, 1976. 176 s. Přel. z: Hovory s recitátorom.

MUSILOVÁ, Daniela; HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina; HALADA, Vladimír; HRAŠE, Jiří; MACHKOVÁ, Eva. Slovníček uměleckého přednesu. 2., rejd. vyd. Praha: SKKS, 1981 [1976]. 174 s.

NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina. O přesvědčivosti uměleckého přednesu. Praha: ÚKVČ, 1979. 64 s. Umělecký přednes, sv. 36.

---. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu. 2., upr. vyd. Praha: AMU, 1983. 144 s.

PAVELKOVÁ, Soňa; VOBRUBOVÁ, Jana; ŠTEMBERGOVÁ, Šárka. Výchova dětského přednašeče. Praha: ÚKVČ, 1989. 104 s. Umělecký přednes, sv. 36. ISBN 80-7068-011-3.

ROMPORTL, Milan aj. Výslovnost spisovné češtiny: Výslovnost slov přejatých. Výslovnostní slovník. Praha: Academia, 1978. 320 s.

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava. Mimojazykové prostředky v uměleckém přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy-krajské kulturní středisko, 1985. 40 s.

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava; HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Mluvený projev a přednes. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 304 s.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.

VŠETIČKA, František. Stavba básně. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994. 160 s. ISBN 80-7067-311-7.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Assessment methods and criteria:

Credit is awarded based on class and lecture participation.

During the semester independent readings are required.

Conditions for successfull completion of the course: class and lecture participation and work on one's solo performance.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2017-07-03