Bachelor Film
Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
302BCF | Z | 15 | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Bohdan SLÁMA
- Name of lecturer(s):
- Bohdan SLÁMA
- Learning outcomes of the course unit:
-
Závěrečný film bc. studia kde by student měl prokázat schopnost režie uzavřeného příběhu nebo fikce v délce cca. 15 minut,
zvládnutí režijních základů, které si student osvojil během bc. studia, při praktických cvičeních
- Mode of study:
-
projekce
- Prerequisites and co-requisites:
-
splněné předepsané zkoušky a zápočty, schválený scénář k bakalářskému filmu
- Course contents:
-
Joint practical exercise for third-year bachelor students in the Film Directing Department:
A film exercise shot in colour. The screenwriting, or at the very least the script editing, should be done in cooperation with the Screenwriting and Dramaturgy Department. It is also possible to request the use of black-and-white material and proportional filming days in the studio and outdoors, on the basis of workshop consultation. Group practical exercise for 3rd-year Directing Dept. bachelor students:
Practice in shooting on color film stock which requires screenplay collaboration, and minimally dramaturgical collaboration with the Screenplay Dept.. As an alternative it is possible to request B/W material and for number of shooting days in the atelier and exterior shooting based on consultations in the workshop.
Submission deadline: Screenplay by Jan. 31, DVD and film by May 9 to the Directing Dept.
Completion deadline: by June 30.
Recording technology: 35mm, contact sound, or post-synchronization for exterior
Pure footage: up to 15minutes (cca. 430m 35mm)
Number of shooting days: 7 (min. 1 day in the atelier) + 1 for arranging the scenery
Atelier - deadline for floorplan approval according to the instructions of the architect and the FAMU Studio director
Material: 1290m negative 35mm color, or with justification B/W daily work
Sound material: mg 35mm for subsequent transfer to cca. 500m; 3x 60' DAT (or equivalent narrow track); 2 copies recordable DC; 1 copy S-VHS
Image technology: Sound camera 35mm Moviecam, large lighting
Sound technology: DAT Fostex PD 4, or Nagra IV
Editing: 24 frequency AVID; sychronization 2 hour editing 35mm
Sound Post-production: 1-2 frequency; 1 frequency music transfer; 1 frequency archive background noise; 3 hours post-synchronized background sound outside the Studio; 1 frequency transfer post-synchronization or contact; 5 frequency digital sound editing; 3 frequency mix digital mixing facility; mix transcript to 35mm mg.
Transfer: day work - VHS and maintenance to S-VHS with TC; transfer of two-track 35mm DV and DVD, transcript of results from the whole year onto 1 DV+2 DVD.
Archiving: DVD - FAMU video library, further archiving according to the Archiving regulations.
- Recommended or required reading:
-
Doporučená literatura:
(knihy jsou vesměs k dispozici v knihovně FAMU)
Plazewski, Jerzy: Filmová řeč
Bazin, André: Co je to film?, ČFÚ, Praha 1979
Deleuze, Gilles: Film1: Obraz ? pohyb, NFA, Praha 2000
Ejzenštejn, Sergej: Kamerou, tužkou i perem, Orbis, Praha 1953
Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla, Čs. spisovatel, Praha 1963
Rak, Jan: Antická tragédie, AMU, Praha 1983
Aristoteles: Poetika, Praha 1996
Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu, Praha 1998
Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock ? Truffaut
Drvota, Mojmír: Základní složky filmu, Praha 1994
Kučera, Jan: Kniha o filmu, Orbis, Praha 1941
Kučera, Jan: Skladba ve filmu a v televizi, AMU, Praha 1965
Kučera, Jan: Střihová skladba ve filmu a v televizi, SPN, Praha 1983
Kučera, Jan: Základy střihové skladby / Střihová a zvuková skladba filmu I, II
Reisz, Karl: Umění filmového střihu, ÚPF, Praha 1962
Sadoul, Georges: Dějiny světového filmu, Orbis, 1963
Stručný přehled dějiny světového filmu, Praha 1986
Toeplitz, Jerzy: Dějiny filmu 1, Panorama, Praha 1989
Monaco, James: Nová vlna, AMU, Praha 2001
Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda, Praha 1992
Aristarco, Guido: Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha 1968
A. Wajda: Moje filmy
J. Kučera: Střihová skladba ve filmu a v televizi
J. Kališ: Problematika filmových dramatických forem I, II
E. Lindgren: Filmové umění
A. Garel, F. Porcile: Hudba a film
S. Ulver: Západní filmová avantgarda
F. Fellini: Dělat film
M. Ciment: Loseyho kniha
R. Lukavský: Stanislavského metoda herecké práce; Být nebo nebýt
M. Čechov: O herecké technice
P. Brook: Prázdný prostor; Pohyblivý prostor
Film je umění (Sborník statí)
W. Kerr: Jak nepsat hru
I.Bergman: Obrázky
J.Vostrý: Režie je umění; O hercích a herectví
J.-C. Carriere: Vyprávět příběh
S.M.Ejzenštejn: Umenie mizanscény I,II
David J. Novotný: Chcete psát scénář?
J.Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi
L.V. Kulešov: Základy filmové režie
Jan Císař: Základy dramaturgie
F. Daniel ? M. V. Kratochvíl: Cesta za příběhy
- Assessment methods and criteria:
-
Hodnotí se :
umělecká hodnota bakalářského filmu s přihlédnutím na proces tvorby ve všech realizačních fázích - námět, scénář, technický scénář atd.
- Course web page:
- Note:
-
-
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Film Directing - Bachelor (qualification subject - practical seminar)