Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Chapters from the History of Film Editing 3

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
306KDSS3 Z 2 2/T Czech summer
Subject guarantor:
Martin ČIHÁK
Name of lecturer(s):
Martin ČIHÁK
Learning outcomes of the course unit:

To guide the student to a general consideration of the history and theory of editing and to evoke their own considerations of the relation between theory and practice in film.

Mode of study:

Discussions, analyses of media recording samples, text analyses.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of „Introduction to Editing Studies.“

Course contents:

The objective of the course is to introduce students to general reflections on the history and theory of editing, and to stimulate independent reflections on the relationship between theory and practice in editing. Seminar presentation themes will be selected based on the composition and interests of students and the presentations will form the basis for subsequent dialogue.

Recommended or required reading:

Barry Salt: Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /95

André Bazin: Co je to film? (ČFÚ 1979) - vybrané kapitoly: Montáž zakázána; Vývoj filmové střihové skladby od nástupu zvuku; Vývoj filmové řeči.

Angloamerické studie, sborník filmové teorie (ČFÚ 1991) - vybrané kapitoly: James Monaco: Znaky a syntax; F. E. Sparshott: Základy filmové estetiky; Noell Carroll: Síla filmu; Sol Worth: Obrazy nemohou říkat ne.

Tartuská škola, sborník filmové teorie (NFA, 1995) - vybrané kapitoly: M. B. Jampolskij: Dialog a struktura filmového prostoru; J. G. Civjan: K symbolice vlaku v počátcích filmu; J. G. Civjan: K metasémiotickému popisu vyprávění ve filmu.

Artur Pelešjan: Distanční montáž, Film a doba 4 / 1986

Stanislav Ulver: Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 / 1989

Maurice Merleau - Ponty: Film a nová psychologie, Iluminace 2 / 1989

Victor A. Grauer: Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3 / 1999

Jean Epstein: Poetika obrazů, Herrmann a synové 1997

Vlastimil Jiřík: Kinematografický obraz, skripta FAMU1994

Peter Mihálik: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983

Jan Bernard: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995

D. R. Hofstadter: Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993

Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/99

Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989

Assessment methods and criteria:

Class activity

Development of the paper and its presentation

Course web page:
Note:

-

Further information:
This course is an elective for all AMU students
Schedule for winter semester 2016/2017:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2016/2017:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Wed
Thu
místnost 311
Učebna KSS 311

(Lažanský palác)
ČIHÁK M.
18:10–19:45
(přednášková par. 1)
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Thu 18:10–19:45 Martin ČIHÁK Učebna KSS 311
Lažanský palác
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2017-07-03