The History of Czech Cinema 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
373DCK3 | ZK | 2 | 6/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Magda ŠPANIHELOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Students expand their knoweldge in the important stages of Czech cinematic history.
- Mode of study:
-
Lecture, Film and film example screenings, answering student questions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of History of Czech Cinema I and II.
- Course contents:
-
Survey Lectures in which students are acquainted with the development of Czech cinema from the 1960s to the present.
Place: Dept. of Film Studies, Philosophy Faculty, Charles University, Room 429 (nam J. Palacha 2, 4th floor)
Time: Summer semester 2015/16, Weds. 9:10 - 12:25
Coordinator: Mgr. Magda Španihelová | magda.spanihel@gmail.com
1) 22. 2. 2017
Mgr. et MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Czech Film of the 1970s and 1980s: Institution
2) 1. 3. 2017
Doc. PhDr. Stanislava Přádná
Beginnings of normalization in Czech cinematography. The fates of New Wave figures Generations of the 1970s and 1980s
3) 8.3.2017
Mgr. and MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
1980s Documentaries
4) 15.3.2017
Mgr. Šunib Bauer
Television of the 1970s
5) 22.3..2017
Mgr.Sylva Poláková, Ph.D.
Experimental film (1970 - the present
6) 29.3.2107.
Mgr. and MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Czech film of the 1980s
7) 5.4.2017
Mgr. Magda Španihelová
Czech film of the 1990s
12.4. 2017 - Diversitz Week - No class
8) 19.4.2017.
Mgr. Šimon Bauer
TV of the 1990s
9) 26.4.2017
Mgr. Magda Španihelová
Documentaries of the 1990s
10) 3.5.2017
JUDr. Ivan David
Film copyright
11) 10.5. 2018
Mgr. Šimon Bauer
Internet TV
12) 10.5.2017
MgA. Matěj Strnad
Film archives and restoration
- Recommended or required reading:
-
Recommended texts for History of Czech Film III
Bílek Pert A. : James Bond a Major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Příbram: Pistorius Olšanská 2007.
Bílek, Petr A., Činátlová, Blanka (eds.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.
Blažejovský, Jaromír: Normalizační film. Cinepur 11, 2002, č. 21, s. 6 -11.
Boček, Jaroslav: Kapitoly o filmu. Praha: Orbis 1968.
Bren, Paulina: Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia 2013.
Březina, Václav: Lexikon českého filmu. Praha: Cinema 1996.
Buchar, Robert: Sametová kocovina (dvd nebo kniha). Brno: Host 2001.
Cieslar, Jiří: Kočky na Atalantě. Praha: Akademie múzických umění 2003.
Čulík, Jan: Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host 2007.
Filmová ročenka. Praha: NFA 1992 – 2010
David, Ivan: Filmové právo. Autorskoprávní perspektiva. Nová beseda 2015.
Hadravová, Tereza– Martinek, Přemysl (eds.): Normalizace. Sborník prací a rozhovorů pro Sokolovský filmový seminář 2006. Loket: Občanské sdružení démonický koník 2006.
Halada, Andrej: Český film devadesátých let. Praha: NLN 1997
Hulík, Štěpán: Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia 2011.
Hulík, Štěpán: Nástup normalizace ve filmovém studiu Barrandov. Iluminace 22, 2010, č. 2, s. 47-66.
Iluminace 9, 1997, č. 1 – tematické číslo věnované normalizaci v československé kinematografii.
Liehm, Antonín J.: Ostře sledované filmy. Praha: NFA 2001.
Lukeš, Jan: Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013.
Nová nová vlna? Praha: NFA 2002, s. 39-69.
Peňás Jiří, Deset procent naděje. Výbor z publicistiky 1995-2001. Nakladatelství Dokořán, 2002.
Ptáček, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
Slánská Táňa: Mezi včerejškem a zítřkem. In Film a doba 3 (1991) s. 144- 153.
Stankovič, Andrej: Co dělat, když Kolja vítězí? Praha: Triáda 2008.
Švankmajer Jan: Síla imaginace (Režisér o své tvorbě). Praha: Dauphin – Mladá fronta, 2001.
Voráč, Jiří: Český film v exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. Brno: Host, 2004.
Zprávy o české kinematografii (výroční). Praha: OHSP/OMA MK ČR 199X-2010 (knihovna NFA aj.).
Addtionally: - memoirs, interviews and journals of important film directors (P. Juráček, V. Jasný, O. Vávra, V. Chytilová, etc.)
- monographs devoted to individual figures (M. Forman, I. Passer, K. Vachek, J. Kadár and others.)
- period critiques and essay reviews (J. Cieslar, J. Bernard, J. Lukeš, J. Žalman atd.)
Period ideological texts:
Českoslovenští filmoví režiséři sedmdesátých let. Praha: ČSFÚ 1983.
Jiří Purš: Obrysy vývoje československé znárodněné kinematografie. Praha: ČSFÚ 1985.
Povinné filmy:
Dny zrady (Otakar Vávra, 1973)
Kdo hledá zlaté dno? (Jiří Menzel, 1974)
Tobě hrana zvonit nebude (Vojtěch Trapl, 1975)
Hroch (Karel Steklý, 1973)
Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (Věra Chytilová, 1979)
Postav dom, zasaď strom (Juraj Jakubisko, 1979)
Postřižiny (Jiří Menzel, 1980)
Evžen mezi námi (Petr Nýdrle, 1981)
Kalamita (Věra Chytilová, 1981)
Džusový román (Fero Fenič, 1984)
Proč? (Karel Smyczek, 1987)
Nejistá sezóna (Ladislav Smoljak, 1987)
Kouř (Tomáš Vorel, 1990)
Pivo přes ulici (Václav Bedřich, 1974)
Praha – neklidné srdce Evropy (Věra Chytilová, 1984)
Variace na téma hledání tvaru (Drahomíra Vihanová, 1986)
Majčini kluci (Vladislav Kvasnička, 1987)
Možnosti dialogu (Jan Švankmajer, 1982)
Petr Skala - tvorba 60.-70. let
Etudy pro elektronový mikroskop (Pavel Koutecký, 1988)
Největší přání II (Jan Špáta, 1990)
Hyperion, aneb Volnost, rovnost, Bratrství (Karel Vachek, 1992)
Nespatřené (Miroslav Janek, 1996)
Zánik Československa v parlamentu (Pavel Koutecký, 1993)
Proměny přítelkyně Evy (Drahomíra Vihanová, 1990)
Řekni mi něco o sobě / Člověk a čas (Helena Třeštíková)
Hry prachu (Martin Mareček, 2001)
Nonstop (Jan Gogola ml., 1999)
Kolja (Jan Svěrák, 1996)
Vojtěch, řečený sirotek (Zdeněk Tyc, 1989)
Dědictví aneb Kurvahošiguttentag (Věra Chytilová, 1992)
- Assessment methods and criteria:
-
Written Exam
Obligatory attendance at screenings - only 3 excused absences allowed!
- Course web page:
- Note:
-
This course in the history of Czech film is aimed at familiarising students with the period of Czech cinemato between 1960 and 2000, where alongside aesthetic perspectives (artistically important artists and works) emphasis is also placed on understanding the overall social, political, economic and technological context of those years, which significantly determined the nature of Czech cinemat in those years.
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Wed Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Wed 09:00–13:55 Magda ŠPANIHELOVÁ FF UK - učebna 429 přednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Film Directing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Documentary Film - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Cinematography - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Production - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Editing - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Sound Design - Bachelor (faculty subject, optional subject)
- Animation - Master (faculty subject, optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor (qualification subject, faculty subject, optional subject)