Interpretace soudobé hudby - praxe
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101ISH | Z | 2 | 12/S | česky | zimní i letní |
- Garant předmětu:
- Slavomír HOŘÍNKA, Iva OPLIŠTILOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Slavomír HOŘÍNKA, Iva OPLIŠTILOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
rozvoj studentů v oblasti interpretace soudobé hudby
- Forma studia:
-
- pro studenty jakéhokoli ročníku
- lze zapsat opakovaně
- vede S. Hořínka, který zprostředkuje konzultace se zkušenými interprety, převážně z řad doktorandů HAMU
- zápočty na základě docházky a součinnosti,
účast na Tvůrčí dílně v Poněšicích žádoucí,
prezentace na semináři, text do programu a veřejné vystoupení na koncertě jsou podmínkou zápočtu.
Harmonogram pro LS 2017/2018:
- v tomto semestru je výuka podřízena dvěma projektům:
1) koncert 24. 5. v Galerii HAMU
2) pokud bude schválen grant VGS, další ročník „Tvůrčí dílny soudobé hudby v Ponešicích“
(pravděpodobně 22.-25. dubna)
- výuka:
do středy 14.2. pošle každý zapsaný student mailem návrhy skladeb, které by chtěl hrát
kdo neví, napíše, na co by se rád zaměřil (určité rozšířené techniky, rytmus, notace, ap.)
pondělí 19.2. 10:00 učebna 2026 - instrumentalisté: sestavení ansámblů, výběr repertoáru
skladatelé: výběr nástrojů pro studie na „Tvůrčí dílnu“
organizační schůzka
individuální termíny dle dohody - průběžné studium vybraných skladeb
konzultace s lektory
19.3., 26. 3. a 16. 4. 10:00 učebna 2026
- prezentace jednotlivých ansámblů
- analýza interpretačních problémů ve studované skladbě
- historický kontext skladby jako příprava textu do programu
- srovnání existujících nahrávek
22. - 25. 4. Tvůrčí dílna Poněšice (pokud vyjde grant)
30. 4. deadline na odevzdání textu do programu koncertu
24. 5. koncert v Galerii HAMU
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojově technická a hudebně interpretační vybavenost na úrovni odpovídajícího danému ročníku studia
- Obsah kurzu:
-
Předmět umožňuje studentům především interpretačních oborů vyzkoušet si trojí formu účasti na realizaci soudobé hudby: sólovou skladbu, hru v komorní sestavě a improvizaci/performanci. Ve spolupráci s lektory si student vybere materiál a minimálně s jednou skladbou vystoupí na koncertě (předmět lze zapsat opakovaně – v každém semestru vystoupení jiného typu). Komorní praxe může probíhat i v Ensemble Terrible, improvizace/performance v rámci aktuálních akcí.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Housle sólo
J. Cage – Cheap Imitation (1977)
P. Glass – Strung Out (1967) pro amplifikované housle sólo, Partita (2010-11)
K. Penderecki – Capriccio (2008)
A. Schnittke – Preludium na památku D. Šostakoviče (1975) - pro sólové housle a pásku
I. Zelenka – Poem
V. Godár – Sonáta – Cappriccio (2004-5)
L. Bério – Sequenza VIII (1976)
B. A. Zimmermann – Sonáta (1951)
I. Xenakis – Mikka (1971)
K. Stockhausen – Tierkreis (1974-75)
P. Boulez - Anthèmes I, Anthèmes II (1991/1994)
I. Yun – „Kontraste“ (1987)
S. Reich - Violin Phase - pro housle a čtyři housle na pásce (1967)
Viola sólo
G. Ligeti – Viola Sonata (1991-94)
L. Bério - Sequence IV (1967)
K. Mařatka – Labyrint (2000)
V. Godár – Ó Crux – meditace (2006)
D. Chudovský – Suoni smorzati (2015)
J. Klusák – Ubi vult per viola sola
Z. Lukáš – Sonáta
J. Smolka – Mlha sklíčenosti
A. Chačaturjan – Sonáta – Píseň (1976)
K. Slavický – Rhapsodia
Esa-Pekka Salonen - Pentatonic Étude (2015)
J. Teml – Monolog
S. Bodorová – „Gila, Rome“
I. Xenakis - Embellie (1981)
B. A. Zimmermann – Sonáta (1955)
Violoncello sólo
K. Penderecki – Capriccio for Siegfried Palm (1968)
V. Godár – Ó Crux meditace (1999)
V. Kalabis – Rondo drammatico (2000), 3 monology
V. Lutoslawski – Sacher variation (1970)
M. Kopelent – Cantus Rogans (1990)
L. Fišer – Sonáta (1986)
S. Reich – Counterpoint pro violoncello a multitrack CD (2003)
G. Sollima – Alone (1999), Lamentatio (1998)
K. Mařatka - Dolmen (2011)
I. Yun - Glisées" (1970), Sedm etude (1993)
O. Štochl - Tetralog
klarinet:
Jörg Widmann - Fantasie pro klarinet sólo
Tiberiu Oláh - Sonata pro klarinet sólo
Luciano Berio - Sequenza IXa
hoboj:
H. Holliger - Sonáta pro hoboj sólo
L. Berio - Sequenza VII
I. Yun - Piri
fagot:
L. Berio - Sequenza XII
Bruno Mantovani - Un mois d'Octobre
Olga Neuwirth - Torsion
flétna:
Toru Takemitsu - Voice
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity na základě
- docházky a součinnosti
- povinné: prezentace na semináři
text do programu
veřejné vystoupení na koncertě
- účast na Tvůrčí dílně v Poněšicích žádoucí,ale ne povinná.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
v přípravě
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: