English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Interpretace soudobé hudby - praxe

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101ISH Z 2 12/S česky zimní i letní
Garant předmětu:
Slavomír HOŘÍNKA, Iva OPLIŠTILOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Slavomír HOŘÍNKA, Iva OPLIŠTILOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

rozvoj studentů v oblasti interpretace soudobé hudby

Forma studia:

- pro studenty jakéhokoli ročníku

- lze zapsat opakovaně

- vede S. Hořínka, který zprostředkuje konzultace se zkušenými interprety, převážně z řad doktorandů HAMU

- zápočty na základě docházky a součinnosti,

účast na Tvůrčí dílně v Poněšicích žádoucí,

prezentace na semináři, text do programu a veřejné vystoupení na koncertě jsou podmínkou zápočtu.

Harmonogram pro LS 2017/2018:

- v tomto semestru je výuka podřízena dvěma projektům:

1) koncert 24. 5. v Galerii HAMU

2) pokud bude schválen grant VGS, další ročník „Tvůrčí dílny soudobé hudby v Ponešicích“

(pravděpodobně 22.-25. dubna)

- výuka:

do středy 14.2. pošle každý zapsaný student mailem návrhy skladeb, které by chtěl hrát

kdo neví, napíše, na co by se rád zaměřil (určité rozšířené techniky, rytmus, notace, ap.)

pondělí 19.2. 10:00 učebna 2026 - instrumentalisté: sestavení ansámblů, výběr repertoáru

skladatelé: výběr nástrojů pro studie na „Tvůrčí dílnu“

organizační schůzka

individuální termíny dle dohody - průběžné studium vybraných skladeb

konzultace s lektory

19.3., 26. 3. a 16. 4. 10:00 učebna 2026

- prezentace jednotlivých ansámblů

- analýza interpretačních problémů ve studované skladbě

- historický kontext skladby jako příprava textu do programu

- srovnání existujících nahrávek

22. - 25. 4. Tvůrčí dílna Poněšice (pokud vyjde grant)

30. 4. deadline na odevzdání textu do programu koncertu

24. 5. koncert v Galerii HAMU

Předpoklady a další požadavky:

Nástrojově technická a hudebně interpretační vybavenost na úrovni odpovídajícího danému ročníku studia

Obsah kurzu:

Předmět umožňuje studentům především interpretačních oborů vyzkoušet si trojí formu účasti na realizaci soudobé hudby: sólovou skladbu, hru v komorní sestavě a improvizaci/performanci. Ve spolupráci s lektory si student vybere materiál a minimálně s jednou skladbou vystoupí na koncertě (předmět lze zapsat opakovaně – v každém semestru vystoupení jiného typu). Komorní praxe může probíhat i v Ensemble Terrible, improvizace/performance v rámci aktuálních akcí.

Doporučená nebo povinná literatura:

Housle sólo

J. Cage – Cheap Imitation (1977)

P. Glass – Strung Out (1967) pro amplifikované housle sólo, Partita (2010-11)

K. Penderecki – Capriccio (2008)

A. Schnittke – Preludium na památku D. Šostakoviče (1975) - pro sólové housle a pásku

I. Zelenka – Poem

V. Godár – Sonáta – Cappriccio (2004-5)

L. Bério – Sequenza VIII (1976)

B. A. Zimmermann – Sonáta (1951)

I. Xenakis – Mikka (1971)

K. Stockhausen – Tierkreis (1974-75)

P. Boulez - Anthèmes I, Anthèmes II (1991/1994)

I. Yun – „Kontraste“ (1987)

S. Reich - Violin Phase - pro housle a čtyři housle na pásce (1967)

Viola sólo

G. Ligeti – Viola Sonata (1991-94)

L. Bério - Sequence IV (1967)

K. Mařatka – Labyrint (2000)

V. Godár – Ó Crux – meditace (2006)

D. Chudovský – Suoni smorzati (2015)

J. Klusák – Ubi vult per viola sola

Z. Lukáš – Sonáta

J. Smolka – Mlha sklíčenosti

A. Chačaturjan – Sonáta – Píseň (1976)

K. Slavický – Rhapsodia

Esa-Pekka Salonen - Pentatonic Étude (2015)

J. Teml – Monolog

S. Bodorová – „Gila, Rome“

I. Xenakis - Embellie (1981)

B. A. Zimmermann – Sonáta (1955)

Violoncello sólo

K. Penderecki – Capriccio for Siegfried Palm (1968)

V. Godár – Ó Crux meditace (1999)

V. Kalabis – Rondo drammatico (2000), 3 monology

V. Lutoslawski – Sacher variation (1970)

M. Kopelent – Cantus Rogans (1990)

L. Fišer – Sonáta (1986)

S. Reich – Counterpoint pro violoncello a multitrack CD (2003)

G. Sollima – Alone (1999), Lamentatio (1998)

K. Mařatka - Dolmen (2011)

I. Yun - Glisées" (1970), Sedm etude (1993)

O. Štochl - Tetralog

klarinet:

Jörg Widmann - Fantasie pro klarinet sólo

Tiberiu Oláh - Sonata pro klarinet sólo

Luciano Berio - Sequenza IXa

hoboj:

H. Holliger - Sonáta pro hoboj sólo

L. Berio - Sequenza VII

I. Yun - Piri

fagot:

L. Berio - Sequenza XII

Bruno Mantovani - Un mois d'Octobre

Olga Neuwirth - Torsion

flétna:

Toru Takemitsu - Voice

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity na základě

- docházky a součinnosti

- povinné: prezentace na semináři

text do programu

veřejné vystoupení na koncertě

- účast na Tvůrčí dílně v Poněšicích žádoucí,ale ne povinná.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

v přípravě

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018