Hudební estetika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HES1 | Z | 5 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VIČAR
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Uvedení do obecné estetiky a teorie umění. Základní pojmy hudební estetiky.
- Forma studia:
-
Pracovní přednáška propojená se seminářem a doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.
Témata k referátům:
A/
(Vlastimil Zuska: Estetika. Úvod do současnosti tradiční discipliny. Praha. Triton 2001)
1. Předmět estetiky
2. Estetický objekt
3. Estetický objekt – artefakt – umělecké dílo
4. Estetický objekt jako objekt časový
5. Estetický objekt jako možnost naplnění potenciálu
6. Estetický prožitek
7. Krása a další kategorie estetiky
8. Estetická kvalita
9. Emocionální kvalita
10. Estetická hodnota
11. Nezainteresovanost estetického prožitku
12. Estetická distance
13. Reflektující estetické já – objektový pól – estetický objekt – reflektované já
14. Estetický postoj
15. Estetický prožitek jako vyplňování rámce, jako akt v procesu vyplňování
16. Proměna estetické recepce v době postmoderní – povrchnost
B/
(Ross, Alex: Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha, Argo 2011.)
2 Doktor Faust: Schoenberg, Debussy a atonalita, s. 43-77.
7 Umění strachu: Hudba ve Stalinově Rusku, s. 203-241.
8 Hudba pro každého: Hudba v Roosveltově Americe, s. 242-281.
9 Fuga smrti: Hudba v Hitlerově Německu, s. 282-314.
15 Potopené katedrály: Hudba na konci století, s. 463-488.
C/
Předmět, vznik, metody a význam estetiky
Otázky současné hudební estetiky
Hudební estetika - hudební kritika - filozofie hudby
Estetická funkce, norma a hodnota v hudbě
Hudební sémantika a sémiotika
Postmodernismus v hudbě a estetické problémy hudební kultury v současném světě
Koncertní umění a estetické otázky hudební interpretace
Hudební recepce jako součinitel dějin hudby
Dějiny hudebně estetických názorů v Evropě od antiky po současnost
Eduard Hanslick jako klasik formalistické hudební estetiky
Nejvýznamnější představitelé světové a české hudební estetiky
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Nutná účast ve výuce zvolené seminární skupiny v rozsahu 75%. V případě termínové kolize je možno si absenci nahradit mimořádnou prezencí v jiné skupině (to se ovšem netýká zvoleného termínu referátu, který je závazný).
2. V případě menší účasti ve výuce v zimním semestru než 75% (tj. letos 9 prezencí) bude zápočet za ZS udělen až po LS, a to na základě celoroční prezence (tj. letos v případě 25 výukových lekcí celkem 18 prezencí za rok).
3. V každém semestru je nutno osobně přednést referát v rozsahu 10-20 minut na dohodnuté téma. Je rovněž nutno odevzdat (možno i dodatečně) jeho písemnou podobu v rozsahu 3-5 normostran textu (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
4. Aktivní podíl na seminárních diskusích.
5. Nutnou podmínkou zkoušky po letním semestru je předchozí splnění celoročních seminárních povinností (prezence + 2 referáty). Zkouška probíhá formou testu a kromě doporučené literatury (viz níže) mají studenti každoročně k dispozici ke studiu speciální literaturu v pdf – viz https://filr.amu.cz→ID→Heslo→Sdíleno se mnou→Oddělení hudebně-teoretických disciplin→Hudební estetika.
6. Veškeré individuální výjimečné požadavky je třeba řešit formou zdůvodněné písemné žádosti (na příslušném formuláři odevzdaném studijnímu oddělení), která je opatřena stanoviskem vedoucího příslušné umělecké katedry.
7. Studenti pobývající v zahraničí v rámci programu ERASMUS se dohodnou na způsobu řešení náhradních úkolů přímo s pedagogem. Pokud neabsolvují obdobnou zkoušku v zahraničí, ke zkoušce z Hudební estetiky přistupují po letním semestru s ostatními studenty v řádně vypsaných termínech.
- Obsah kurzu:
-
V prvním semestru je předmět koncipován jako úvod do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění).
Přednášky jsou zaměřeny na problém hudby jako umění, které v konceptu hudebního uměleckého díla od sebe výrazně odděluje dvě složky jeho existence: 1) grafický záznam hudebního díla, ve kterém dílo existuje pouze ve své potenciální podobě; 2) hudební dílo ve své konkrétní a jedinečné zvukové realizaci (hudební interpretaci, aktualizaci, rozeznění. Česká hudební estetika (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich) vždy v definování svého předmětu silně akcentovala materiálovou stránku hudby, tzn. orientaci na estetické vlastnosti zvuku, popřípadě tónu. Přednášky jsou zaměřeny na komparaci a hodnocení různých interpretací (zvukových realizací) z hlediska grafického záznamu stejného hudebního díla.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Zuska, Vlastimil: Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha. Triton 2001.
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha 1987 (viz: http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty)
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. Praha 1998.
Harnoncourt, Nicolas: Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
Ross, Alex: Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha, Argo 2011.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zápočtový test, který zhodnotí zvládnutí a osvojení probraných témat.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 13:40–15:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 Čt 15:20–16:50 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 2 Pá 08:40–10:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 3 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)