English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Hudební estetika 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HES1 Z 5 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jan VIČAR
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan VIČAR
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Uvedení do obecné estetiky a teorie umění. Základní pojmy hudební estetiky.

Forma studia:

Pracovní přednáška propojená se seminářem a doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.

Témata k referátům:

A/

(Vlastimil Zuska: Estetika. Úvod do současnosti tradiční discipliny. Praha. Triton 2001)

1. Předmět estetiky

2. Estetický objekt

3. Estetický objekt – artefakt – umělecké dílo

4. Estetický objekt jako objekt časový

5. Estetický objekt jako možnost naplnění potenciálu

6. Estetický prožitek

7. Krása a další kategorie estetiky

8. Estetická kvalita

9. Emocionální kvalita

10. Estetická hodnota

11. Nezainteresovanost estetického prožitku

12. Estetická distance

13. Reflektující estetické já – objektový pól – estetický objekt – reflektované já

14. Estetický postoj

15. Estetický prožitek jako vyplňování rámce, jako akt v procesu vyplňování

16. Proměna estetické recepce v době postmoderní – povrchnost

B/

(Ross, Alex: Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha, Argo 2011.)

2 Doktor Faust: Schoenberg, Debussy a atonalita, s. 43-77.

7 Umění strachu: Hudba ve Stalinově Rusku, s. 203-241.

8 Hudba pro každého: Hudba v Roosveltově Americe, s. 242-281.

9 Fuga smrti: Hudba v Hitlerově Německu, s. 282-314.

15 Potopené katedrály: Hudba na konci století, s. 463-488.

C/

Předmět, vznik, metody a význam estetiky

Otázky současné hudební estetiky

Hudební estetika - hudební kritika - filozofie hudby

Estetická funkce, norma a hodnota v hudbě

Hudební sémantika a sémiotika

Postmodernismus v hudbě a estetické problémy hudební kultury v současném světě

Koncertní umění a estetické otázky hudební interpretace

Hudební recepce jako součinitel dějin hudby

Dějiny hudebně estetických názorů v Evropě od antiky po současnost

Eduard Hanslick jako klasik formalistické hudební estetiky

Nejvýznamnější představitelé světové a české hudební estetiky

Předpoklady a další požadavky:

1. Nutná účast ve výuce zvolené seminární skupiny v rozsahu 75%. V případě termínové kolize je možno si absenci nahradit mimořádnou prezencí v jiné skupině (to se ovšem netýká zvoleného termínu referátu, který je závazný).

2. V případě menší účasti ve výuce v zimním semestru než 75% (tj. letos 9 prezencí) bude zápočet za ZS udělen až po LS, a to na základě celoroční prezence (tj. letos v případě 25 výukových lekcí celkem 18 prezencí za rok).

3. V každém semestru je nutno osobně přednést referát v rozsahu 10-20 minut na dohodnuté téma. Je rovněž nutno odevzdat (možno i dodatečně) jeho písemnou podobu v rozsahu 3-5 normostran textu (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).

4. Aktivní podíl na seminárních diskusích.

5. Nutnou podmínkou zkoušky po letním semestru je předchozí splnění celoročních seminárních povinností (prezence + 2 referáty). Zkouška probíhá formou testu a kromě doporučené literatury (viz níže) mají studenti každoročně k dispozici ke studiu speciální literaturu v pdf – viz https://filr.amu.cz→ID→Heslo→Sdíleno se mnou→Oddělení hudebně-teoretických disciplin→Hudební estetika.

6. Veškeré individuální výjimečné požadavky je třeba řešit formou zdůvodněné písemné žádosti (na příslušném formuláři odevzdaném studijnímu oddělení), která je opatřena stanoviskem vedoucího příslušné umělecké katedry.

7. Studenti pobývající v zahraničí v rámci programu ERASMUS se dohodnou na způsobu řešení náhradních úkolů přímo s pedagogem. Pokud neabsolvují obdobnou zkoušku v zahraničí, ke zkoušce z Hudební estetiky přistupují po letním semestru s ostatními studenty v řádně vypsaných termínech.

Obsah kurzu:

V prvním semestru je předmět koncipován jako úvod do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění).

Přednášky jsou zaměřeny na problém hudby jako umění, které v konceptu hudebního uměleckého díla od sebe výrazně odděluje dvě složky jeho existence: 1) grafický záznam hudebního díla, ve kterém dílo existuje pouze ve své potenciální podobě; 2) hudební dílo ve své konkrétní a jedinečné zvukové realizaci (hudební interpretaci, aktualizaci, rozeznění. Česká hudební estetika (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich) vždy v definování svého předmětu silně akcentovala materiálovou stránku hudby, tzn. orientaci na estetické vlastnosti zvuku, popřípadě tónu. Přednášky jsou zaměřeny na komparaci a hodnocení různých interpretací (zvukových realizací) z hlediska grafického záznamu stejného hudebního díla.

Doporučená nebo povinná literatura:

Zuska, Vlastimil: Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha. Triton 2001.

Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha 1987 (viz: http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty)

Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. Praha 1998.

Harnoncourt, Nicolas: Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.

Ross, Alex: Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha, Argo 2011.

Hodnoticí metody a kritéria:

Zápočtový test, který zhodnotí zvládnutí a osvojení probraných témat.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
13:40–15:10
(přednášková par. 1)
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
15:20–16:50
(přednášková par. 2)

místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
08:40–10:10
(přednášková par. 3)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 13:40–15:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
Čt 15:20–16:50 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 2
08:40–10:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 3
Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018