Hudební estetika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HES2 | ZK | 5 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VIČAR
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět je koncipována jako dvousemestrální. Na konci zimního semestru a dále v letním semestru se zaměřuje na systém hudební estetiky, na vývoj hudebně estetických názorů od antiky do současnosti a na teorii hudební interpretace.
- Forma studia:
-
Pracovní přednáška doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.
Tematické okruhy k referátům studentů:
1. Základní kategorie a pojmy v současné hudební estetice. Estetická funkce, norma a hodnota v hudbě
2. Evropocentrismus a mimoevropské hudební kultury
3. Srozumitelnost a přirozenost v hudbě
4. Novátorství a tradice v hudbě. Otázky postmodernismu v hudbě
5. Hudba umělecká a hudba populární
6. Hudba estetická a hudba funkční
7. Hudební dílo a jeho zápis (např. problematika Souborného kritického vydání díla L. Janáčka)
8. Formální, sémantická a axiologická analýza hudebního díla
9. Problematika umělecké hodnoty v hudbě
10. Komplexní analýza skladeb různých hudebních druhů, forem a žánrů jako východisko poznání a stanovení potencionální umělecké hodnoty hudebního díla
11. Analýza interpretačních výkonů - hodnotící srovnání 2-3 nahrávek téhož hudebního úryvku v provedení různými interprety
12. Referát o významném českém hudebně estetickém díle (studii, knize apod.) a výklad jeho hlavních myšlenek (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich, J. Volek, I. Poledňák, J. Fukač, J. Jiránek aj.)
13. Referát o významném cizojazyčném (resp. přeloženém) díle (studie, kapitola z knihy v rozsahu cca 10-20 stran) a jeho výklad (např. Fubini, Lippman, Scruton, Dahlhaus aj.).
14. Volné vlastní téma dle dohody s pedagogem.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Hudební estetika 2 navazuje na Hudební estetiku 1, kterou bylo nutno absolvovat v zimním semestru. Dále platí obdobná pravidla a požadavky:
1. Nutná účast ve výuce zvolené seminární skupiny v rozsahu 75%. V případě termínové kolize je možno si absenci nahradit mimořádnou prezencí v jiné skupině (to se ovšem netýká zvoleného termínu referátu, který je závazný).
2. V případě menší účasti ve výuce v zimním semestru než 75% (tj. letos 9 prezencí) bude zápočet za ZS udělen až po LS, a to na základě celoroční prezence (tj. letos v případě 25 výukových lekcí celkem 18 prezencí za rok).
3. V každém semestru je nutno osobně přednést referát v rozsahu 10-20 minut na dohodnuté téma. Je rovněž nutno odevzdat (možno i dodatečně) jeho písemnou podobu v rozsahu 3-5 normostran textu (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
4. Aktivní podíl na seminárních diskusích.
5. Nutnou podmínkou zkoušky po letním semestru je předchozí splnění celoročních seminárních povinností (prezence + 2 referáty). Zkouška probíhá formou testu a kromě doporučené literatury (viz níže) mají studenti každoročně k dispozici ke studiu speciální literaturu v pdf – viz https://filr.amu.cz→ID→Heslo→Sdíleno se mnou→Oddělení hudebně-teoretických disciplin→Hudební estetika.
6. Veškeré individuální výjimečné požadavky je třeba řešit formou zdůvodněné písemné žádosti (na příslušném formuláři odevzdaném studijnímu oddělení), která je opatřena stanoviskem vedoucího příslušné umělecké katedry.
7. Studenti pobývající v zahraničí v rámci programu ERASMUS se dohodnou na způsobu řešení náhradních úkolů přímo s pedagogem. Pokud neabsolvují obdobnou zkoušku v zahraničí, ke zkoušce z Hudební estetiky přistupují po letním semestru s ostatními studenty v řádně vypsaných termínech.
- Obsah kurzu:
-
Ve druhém semestru tvoří obsah přednášek dějiny evropské hudební estetiky.
Hudba jako výrazně komplexní a současně různorodý fenomén upoutávala pozornost jak fyzikálně-matematickými elementy zvuku, tak řečovými, technickými, sociálními, uměleckými a dalšími funkcemi. Hudební estetika je tak v různých obdobích získávána ze spisů matematiků, hudebních teoretiků, literátů, filozofů. V historické části se proto přednášky zaměřují na tyto různé aspekty hudby a snaží se na základě pramenů doložit, jaká témata tvořila dobové hudební estetiky a jaký konkrétní vliv měly na produkci hudebních výrazových prostředků. Pro představení témat současné hudební estetiky je zvolena metoda konfrontace koncepcí hudebních estetiků (H. H. Eggebrecht, C. Dahlhaus, R. Scruton) a hudebních poetik (F. Busoni, I. Stravinskij, A. Schönberg, L. Bernstein, J. Cage ad.). Oddělené přednášky jsou věnovány vývoji české hudební estetiky (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich, A. Sychra, J. Volek, M. Jůzl).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der Neuen Musik. Tübingen 1949, Frankfurt am Main 1969.
Bartel, Dietrich: Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laaber-Verlag, Freiburg 19873.
Bimberg, Siegfried: Handbuch der Musikästhetik. VEB Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1979.
Branberger, Jan: René Descartes, filosof hudby. Nákladem vlastním, Praha 1933.
Busoni, F.: Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst. Triest 1907.
Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur. Univerzita Palackého, Olomouc 1995.
Dahlhaus, Carl: Musikästhetik. Köln 1967.
Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. Aufsätze zur Theorie und Ästhetik der Musik. Wilhelmshaven 1977.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik verstehen. München-Zürich 1995.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Heinrich Schütz: musicus poeticus. Heinrichshofen?s Verlag, Wilhelmshaven 19842.
Eggebrecht, Hans Heinrich /ed./: Handwörterbuch der musikalischen Terminologie. I., II., III., IV, Stuttgart 1994.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakl. Lidové noviny, Praha 2001.
Einstein, Alfred: Od renesance k hudbě dneška. Editio Supraphon, Praha 1968.
Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Verlag J. B. Metzler, Stuttgart-Weimar 1997.
Fukač, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Masarykova univerzita, Brno 1998.
Fukač, Jiří: Mýtus a skutečnost hudby. Panton, Praha 1989.
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Academia, Praha 1981.
Fukač, Jiří - Jiránek, Jaroslav - Poledňák, Ivan - Volek, Jaroslav a kolektiv: Základy hudební sémiotiky I, II, III. Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, Brno 1992.
Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 1998.
Goldschmidt, Harry: Die Musik-Ästhetik des 18. Jahrhunderts. Zürich 1915.
Haar, James: The Science and Art of renaissance Music. Princeton University Press, New Jersey 1998.
Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Editio Supraphon, Praha 1973.
Hostinský, Otakar: O hudbě. Editio Supraphon, Praha 1961.
Hutter, Josef: Hudební myšlení. Václav Tomsa, Praha 1943.
Chailley, Jacques: 40 000 let hudby. Státní hudební vydavatelství, Praha 1965.
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1996.
Lippman, Edward: A history of Western Musical Aesthetics. University of Nebraska Press, Lincoln and London 1992.
Lissa, Zofia: Nové studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha 1982.
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Nakl. Lidové noviny, Praha 2000.
Palisca, V. Claude: Humanism in Italian Renaissance musical thought. New Haven, Yale University 1985.
Polák, Pavol: Hudobno-estetické náhľady v 18. storočí. Od baroka ku klasicizmu. Veda, Bratislava 1974.
Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky. Karolinum, Praha 2006.
Racek, Jan: Hudební estetika v Descartově Compendiu musicae. Hudební matice Umělecké Besedy, Brno 1943.
Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Clarendon Press, Oxford 1997.
Sychra, Antonín: Hudba očima vědy. Čs. spisovatel, Praha 1965.
Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Editio Supraphon, Praha 1990.
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 2002.
Vít, Petr: Estetické myšlení o hudbě. České země 1760-1860. Academia, Praha 1987.
Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1985, č. 5, 6 a 10.
Walker, Daniel Pickering: Der musikalische Humanismus im 16. und 17. Jahrhundert. Kassel 1949.
Yates, A. Frances: The French Academies of the Sixteenth Century. London 1947; francouzský překlad: Les académies en France au XVIe siècle. Presses Universitaires de France, Paris 1996.
Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Editio Supraphon, Praha 1981.
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha1987.
Zoltai, Denes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt. Opus, Bratislava 1983.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zkouška: hodnocení studenta na základě bodového ohodnocení výsledků zkušebního písemného testu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 13:40–15:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 Čt 15:20–16:50 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 2 Pá 08:40–10:10 Jan VIČAR Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palácpřednášková par. 3 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)