Divadlo v historii české kultury 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DCK1 | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Pavel BÁR, Jana CINDLEROVÁ, Jan CÍSAŘ, Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je taková obeznámenost posluchačů a posluchaček s úlohou a vývojem divadla v moderní české kultuře, která jim umožní vytvořit si představu o tom, jak učinit potenciální vlastní příběh součástí příběhu českého divadla; jinak řečeno, má – v perspektivě jejich budoucích profesionálních aktivit – pomoci učinit příběh divadla coby součásti české moderní kultury jejich vlastním příběhem.
- Poskytnutí studentům herectví, režie a a dramaturgie KČD obraz základních tendencí divadla v kontextu příběhu české kultury.
- Poskytnutí základní orientace v probíraných tendencích, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje české činohry víceméně při probírání každého tématu.
- Představení jednotlivých tendencí české činohry a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.
- Výklady a analýzy konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím české činohry.
- Forma studia:
-
Přednáška spojená s proseminářem.
Kombinace pedagogického výkladu s příspěvky posluchačů a posluchaček, pojednávajících o těch osobnostech, resp. činech a (zejména u posluchačů režie/dramaturgie) tendencích, které jim jsou či mohou být podle vlastního mínění blízké. Příspěvky vycházejí ze studia samostatně zvolené a/či pedagogem doporučené (a z hlediska základního penza doplňující) literatury včetně vzpomínkových knih.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Úspěšné absolvování 1. ročníku studia.
- Obsah kurzu:
-
Předmět představuje inovovanou verzi Prosemináře historie divadla v kontextu české kultury, ověřovaného v AR 2016/2017; zpřesněná verze vychází z učiněných zkušeností. Témata jsou volena z hlediska (naléhavých) potřeb katedry činoherního divadla (a tedy i české činohry a činoherectví jako takových), ale i ukotvují cyklus z hlediska soustavně rozvíjené koncepce. Tato koncepce i konkrétní témata jsou podloženy dlouholetým výzkumem konaným zúčastněnými pedagogy v Ústavu teorie scénické tvorby; zatímní výsledky tohoto výzkumu jsou obsaženy v publikovaných výstupech (viz Doporučená literatura).
Témata zimního semestru :
1. Divadlo v procesu formování moderní české kultury.
2. Obrozenecké divadlo mezi mimem a dramatem.
3. V. K. Klicpera mezi osvětou a komediantstvím.
4. J. K. Tyl a české divadlo mezi biedermeierem a nepovedenou revolucí.
5. Prozatímní divadlo a česká činohra ve stínu české opery.
6. Eliška Pešková herečka a manželka a české divadelní podnikán.
7. Sklenářová-Malá a vztah herectví a dramatu.
8. Od Kolára k Vrchlickému: místo obrozenectví světovost?
9. Jindřich Mošna a české herectví mezi šaškováním a dramatickým jednáním.
10. Národní divadlo mezi reprezentací a realitou.
11. Krize modernity a vývoj od národního divadla k uměleckému.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Doporučená literatura:
Císař, J. Přehled dějin českého divadla, Praha 2006, 2009
Jindřich Vodák k historii českého divadla (antologie studijních textů, eds. Vostrý / Sílová), Praha 2017
Vostrý, J. / Sílová, Z. České drama a český hrdina, Praha 2017 ( vybrané kapitoly)
Literatura k zimnímu semestru:
Hry: Klicpera: Veselohra na mostě, Rohovín čtverrohý, Hadrián z Římsů, Divotvorný klobouk; Tyl: Krvavé křtiny, Strakonický dudák, Tvrdohlavá žena, Paličova dcera; Vrchlický: Noc na Karlštejně, Hippodamie; Zeyer: Radúz a Mahulena; Stroupežnický: Naši furianti; Preissová: Gazdina roba, Její pastorkyňa; Mrštíci: Maryša; Jirásek: Vojnarka, Otec, Jan Hus, Lucerna
Monografie a články:
Macura, V. „Paradox obrozenského divadla“, in Divadlo v české kultuře 19. století, Praha 1985: 36–43
Stich, A. „Český jazyk a dramatický text v 19. století“, in Divadlo v české kultuře 19. století, Praha 1985: 75–85, přetištěno in Stich, A. Od Karla Havlíčka k Františku Halasovi, Praha 1996: 101–116
Honzl, J. „Hadrián z Římsů na moderním jevišti“, in (týž) K novému významu umění, Praha 1956: 142–144
sb. Josef Kajetán Tyl 1808–1856–2006–2008, Praha 2007
Chválová, L. Žena v divadle Josefa Kajetána Tyla, Praha 2012
Fischer, O. „Činohra v pražských divadlech: Prozatímním, Národním, Městském“, in Československá vlastivěda, VIII. sv. (Umění), Praha 1935: 357–384 (kap. „Prozatímní divadlo, 1862–1883); 385–421 (Národní divadlo za Šuberta, 1883–1900)
Sílová, Z. Komedianti na české scéně. Od divadla k filmu, Praha 2013:9–40 (Od živelné komiky k charakteru.Od Svobody k Mošnovi); 41–88 (Dědicové Mošnovi)
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ústní zkouška na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
Předpokládá se znalost her a literatury.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Zvolený pedagogický přístup je umožněn pojetím dějin českého divadla jako zápasu tendencí, jejichž podoba se v kontextu společenského a kulturního vývoje mění, ale které se podle moudrého výroku velkého českého historika umění Maxe Dvořáka nikdy úplně neztrácí: „Vše, co umění stvořilo v historicky přehlédnutelných a mezi sebou souvisejících kulturních periodách, se nikdy neztratilo, nýbrž náleželo imanentně k obsahu celého potomního vývoje, přitom ale vždy znovu dostávalo nový význam. To platí jak o jednotlivých motivech, tak také o všeobecných směrech a řešeních.“ To je ostatně dáno už samou povahou kultury, jejíž je divadlo mnohaúrovňovou součástí. Funguje v ní totiž nejenom jako umění, ale i jako státem podporovaná instituce a v případě převážně zábavného zaměření i jako předmět podnikání; ve své vnitřní struktuře je pak také (a z jistého hlediska hlavně) obrazem i stimulem odpovídajícího společenského i individuálního (sebe)scénování. Z tohoto hlediska představuje svérázné a důležité médium, propojené zejména prostřednictvím herectví s dalšími médii vytvářejícími scénickou kulturu jako zásadně významnou oblast i rovinu fungování současné společnosti.
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 11:00–12:30 Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět)