Divadlo v historii západní kultury 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DZK1 | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jana CINDLEROVÁ, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ, Milan ŠOTEK, Jaroslav VOSTRÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Výsledkem by měla být základní orientace v probíraných tendencích divadla západní kultury, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje při probírání každého tématu; k této orientaci slouží především studium konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím západní činohry.
- Forma studia:
-
Přednáška spojená s proseminářem.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška.
- Obsah kurzu:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům 1. ročníku herectví, režie a dramaturgie KČD a scénografie KS obraz základních tendencí divadla západní kultury v kontextu příběhu, ve kterém by měli nalézt i oni/y své místo; to současně předpokládá představení jednotlivých tendencí a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.
Témata zimního semestru:
1. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla
2. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou
3. Antické Řecko a vznik dramatu
4. Klasika a klasicismy: aristotelovský ideál a vývoj evropského dramatu od Aischyla, Sofokla a Euripida ke Corneillovi a Racinovi
5. Scénování a křesťanský středověk
6. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům
7. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře
8. Italský vynález scénografie v kontextu novodobého evropského divadla
9. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností
10. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi psaným textem a hereckou improvizací
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Povinná literatura:
Brockett, O. Dějiny divadla, Praha 1999, resp. 2008 (příslušné kapitoly)
Kotte, A. Divadelní věda. Úvod, Praha 2010 (vybrané kapitoly)
Hry:
Sofokles: Král Oidipus, Antigona
Plautus: Lišák Pseudolus
William Shakespeare: Romeo a Julie, Othello, Hamlet nebo Král Lear, Richard III. nebo Macbeth; Večer tříkrálový, Sen noci svatojanské
Pedro Calderón de la Barca: Život je sen
Pierre Corneille: Cid
Jean Racine: Faidra
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ústní zkouška na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět vycházející z potřeb posluchačů a posluchaček s hlavním zájmem o činohru může sloužit i dalším katedrám, např. katedře scénografie, pokud o něj projeví zájem – možná právě proto, že zásadní úhel pohledu – i v tradici někdejších tak úspěšných přednášek prof. F. Götze – není teatrologický, ale dramaturgický.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 09:30–11:00 Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět)