English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Divadlo a společnost 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207DSP1 ZK 4 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Zuzana AUGUSTOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1.Seznámit posluchače s novodobou historií politického divadla a dramatu a především se současnými podobami politického divadla v Německu a České republice.

2.Seznámit studenty se sekundární literaturou a materiály k této problematice v češtině.

3.Reflektovat společensko-kritickou tvorbu jednotlivých skupin a tvůrců, definovat strategie současného politického a dokumentárního divadla při působení na publikum, sledovat výběr témat, sběr materiálu, vyhledávání „expertů všedního dne“ (Maxim Gorki Theater, Milo Rau, Riminy Protokoll).

4.Charakterizovat poetiku německých režisérů postdramatického (Volksbühne-Castorf, Pollesch) i dokumentárního politického divadla (Schaubühne - T. Ostermeier, F. Richter, Milo Rau; Yael Ronen - Maxim Gorki Theater), jejich způsob práce s textem, s aktéry, jevištními složkami.

5.Charakterizovat poetiku současných českých divadel, souborů a režisérů, kteří se politickému divadlu věnují soustavněji (Boca Loca Lab, HaDivadlo, Divadlo Feste, Divadlo X10), ale seznámit se také s ojedinělými tituly (Ve dne v noci, Experiment Myší ráj, Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny).

6.Porovnávat podoby současného německojazyčného politického divadla s aktuálními projevy politična v českém divadle a naučit se o této problematice diskutovat.

7.Získat vlastní diváckou zkušenost s představeními současného českého i německého společensko-kritického a dokumentárního divadla: HaDivadlo Brno, Studio Hrdinů, Nod, Divadlo X10, Divadlo Feste, pražský festival německojazyčného divadla PDFNJ, polské a maďarská inscenace na festivalu Palm off Fest.

8.Případný výjezd do Berlína, Vídně, Drážďan či Mnichova a návštěva představení Schaubühne, Maxim Gorki Theater, Volksbühne, Münchner Kammerspiele.

Forma studia:

Studium divadelních textů a literatury k teorii současného politického, dokumentárního a postdramatického divadla, kratší písemné kritické analýzy inscenací a reflexe primární a sekundární literatury, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích a aktuálních společensko-kritických inscenací českého a německého dokumentráního a politického divadla zhlédnutých v Praze, Brně, Drážďanech, Berlíně či Vídni.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou.

Obsah kurzu:

Seminář se bude v jednom semestru pod vedením doc. Z. Augustové a studentky doktorského studia KTK Mgr. Terezy Pavelkové zabývat současnými podobami německého i českého politického, společensko-kritického a dokumentárního divadla a jejich vzájemným srovnáním.

Tematické bloky:

1. Teorie postmoderního divadla a textu (H.-T. Lehmann, E. Fischer-Lichte, G. Poschmann).

2. Režijní poetika a inscenace dlouholetého šéfa berlínské Volksbühne Franka Castorfa.

3. Návrat dramatické formy, příběhu, dialogu, hrdiny a spolu s tím realistického zobrazení aktuálních problémů současné západní společnosti. Prolínání realistických výrazových prostředků s postdramatickými v praxi současného německého divadla: berlínská Schaubühne pod vedením Thomase Ostermeiera, činoherně-taneční projekty F. Richtera, hry a režie M. von Mayenburga.

4. Dokumentární společensko-kritické inscenace divadla Maxim Gorki Theater, které se v posledních letech výrazně orientuje na problematiku menšin v západní společnosti – v podání profesionálních aktérů jakožto autentických „expertů“ dané problematiky.

5. Nový typ politického dokumentárního divadla: projekty s tzv. experty všedního dne: Falk Richter –FEAR (Schaubühne,videozáznam), Città del Vaticano (Schauspielhaus Vídeň), Milo Rau „Soucit“ – Schaubühne Berlin, PDFNJ 2017, Rimini Protokoll „Träumende Kollektive.Tastende Schafe (Staat 3)-Bürgerbühne Staatsschauspiel Dresden.“ Fenomén amatérských občanských scén (Bürgerbühnen) v současném německém divadle.

6. Vývoj současného politického divadla v českém prostředí. Kontextuální seznámení s vývojovými tendencemi a počiny, které v českém prostředí vznikaly v rozmezí let 2000–2012. Například projekty Jiřího Adámka a skupiny Boca Loca Lab (Tikátiká politika, 2006; Evropané, 2008; Teritorium, 2010; atd.) nebo brněnské Husy na provázku (Perverze v Čechách, 2007-2009) a pražského Divadla Archa (Exit 89, 2008), skupina Miroslava Bambuška Perzekuce.cz, dramaturgická linie Divadla Komedie pod vedením Dušana D. Pařízka (2002-2012), hry dramatika Karla Steigerwalda, v nichž se systematicky vyrovnává s politickými událostmi české minulosti (např. Políbila Dubčeka, 1968 – Čas Utopie, 2008; Horáková x Gottwald, 2006, obě v La Fabrice atd.).

7. Analýza současných politických a společensko-kritických inscenací, které v českém divadle vznikly v posledních dvou letech. Například autorský projekt režisérky Kashy Jandáčkové Ve dne v noci (2016, NoD), Evropa (2017, NoD) Viktorie Čermákové, monodrama Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny (2016, Studio Hrdinů), inscenovaný koncert Loutna CZ souboru Geisslers Hofcomedianten, produkce Lucie Ferenzové v Divadle X10 (Solidarita, 2016; Sibiřská výchova, 2017) nebo Jana Friče (Válka, 2015; Anti-gone: Blackout, 2016), projekty brněnského Divadlo Feste (Moc bezmocných, 2016; Husina, 2016), HaDivadla (Směšná temnota, 2017; Zámek, 2014; Náměsíčníci, 2016) a inscenace Jiřího Havelky Experiment Myší ráj (Národní divadlo, 2016).

8. Součástí semináře bude společný výjezd na dvě představení do brněnského HaDivadla a Divadla Feste, návštěva festivalů Palm Off Fest a PDFNJ a představení ve Studiu Hrdinů, Nodu, Divadle X10.

9. V rámci semináře je plánován také výjezd do Berlína, Drážďan či Vídně, během něhož bychom zhlédli některé z následujících inscenací: Falk Richter „Città del Vaticano“ (Schauspiel Wien), Rimini Protokoll „Träumende Kollektive.Tastende Schafe (Staat 3) (Bürgerbühne Staatsschauspiel Dresden), Approximately equal (2017, Schaubühne, rež.: Mina Salehpour), Compassion. The History of the Machine Gun (2017, Schaubühne, rež.: Milo Rau), Mit Dolores Habt Ihr Nicht Gerechnet (2017, Maxim Gorki Theater, rež.: Tucké Royal), Nach uns das all – das innere team kennt keine pause (2017, Maxim Gorki Theater, rež.: Sebastian Nübling), popřípadě jiné.

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura:

AUGUSTOVÁ, Zuzana-JIŘÍK, Jan-JOBERTOVÁ, Daniela (eds.):Horizonty evropského dramatu.Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi,/raha:NAMU,2017.

FISCHER-LICHTE, Erika: Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011. 334 str.

GRUSKOVÁ, Anna: Německá dráma. Praha: Divadelní ústav. 2004.

GORIAUX-PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera. Na cestě za novým realismem. Praha: Nakladatelství KANT. 2014.

LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.

ROUBAL, Jan: Souřadnice a kontexty divadla: antologie současné německé divadelní teorie, Praha: Divadelní ústav, 2005.

Nepovinná literatura:

DREYSS, Miriam - MALZACHER, Florian (eds.): Experts of the everyday. The Theatre of Rimini Protokoll. Berlin: Alexander Verlag. 2007.

MALCHAZER, Florian (ed.): Not Just a Mirror: Looking for the Political Theatre of Today. Berlin: Alexander Verlag, 2015.

MARTIN, Carol (ed.): Dramaturgy of the Real on the World Stage. United Kingdom: Palgrave Macmillian 2010.

SŁAWÌŃSKÁ, Irena: Divadlo v současném myšlení. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 200.

Časopisecké články a studie:

AUGUSTOVÁ, Zuzana: A pak přišla Mirna, Svět a divadlo, 1/2017,s.110-116.

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Hamlet a Strach,Svět a divadlo, 2/2017, s. 12-22.

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her, Praha: Transteatral, 2015, s. 355-380.

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Smrt v přímém přenosu, předmluva, in: Jelinek, Elfriede: Bambiland/Babylon, Praha: Brkola, 2014, s. 7-13.

AUGUSTOVÁ, Zuzana:Svlékání z kůže, She She Pop na PDFNJ, Literární noviny,č. 47,24. 11. 2011, s.18–19.

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Politicky (ne)korektní divadlo. Svět a divadlo. ročník 21, č. 1, 2010.

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Ztracené téma (PDFNJ 2011), SAD,1/ 2012, s. 62-72.

ADÁMEK, Jiří: Dobré špatné divadlo nedivadlo. Svět a divadlo, 2010, č. 1.

HAVLÍKOVÁ, Lenka: Být solidární se Strašnicemi. Svět a divadlo, 2016, č. 4.

IRMER, Thomas: Dobírat se nadhodnoty divadla. Rimini Protokoll. Svět a divadlo, 2008, č. 1.

KUNDEROVÁ, Radka. Paměť-identita-migrace-inspirace? Svět a divadlo, 2016, č. 4.

PŠENIČKA, Martin: Postdramatické divadlo Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue. 2008, č. 3.

ŠTĚDRON, Petr: Migranti a postmigranti. Svět a divadlo, 2014, č. 6.

SCHNELLE, Barbora: Současné angažované divadlo. Model Schaubühne. Svět a divadlo. roč. 11., 2000, č. 4.

SCHNELLE, Barbora: Divadlo politicky nekorektní (Small Town Boy Falka Richtera). Svět a divadlo. 2014, č. 6.

SCHNELLE, Barbora: Jak dělat současné divadlo. Svět a divadlo. 2016, č. 4.

ŠIROKÁ, Dominika: #Refugeeswelcome (alebo o syndróme cynického humanismu). Svět a divadlo. 2016, č. 4.

ŠIROKÁ, Dominika: Nejde o súcit, ale o spoločný boj (rozhovor s divadelným dokumentaristom Milom Rauom). Svět a divadlo. 2016, č. 4.

ULMANOVÁ, Martina: Castorfovo šílenství. Svět a divadlo. 2016, č. 4.

ULMANOVÁ, Martina: Falk Richter o divném státě divných mužů. Svět a divadlo. 4/2016.

Diplomové, disertační a habilitační práce:

AUGUSTOVÁ, Zuzana: Poválečná rakouská experimentální dramatická tvorba. Praha: AMU. 2016.

BURIANOVÁ, Zuzana: Dokumentární divadlo a jeho využití. Praha: Akademie múzických umění. 2012, 37 str.

HERČÍKOVÁ, Babora: Polohy současného dokumentárního divadla. Brno: Janáčkova akademie múzických umění. 2013, 118 str.

CHVÁTALOVÁ, Martina: Politické divadlo Falka Richtera v postdramatickém kontextu. Praha: Univerzita Karlova, 2014, 140 str.

MAREŠOVÁ, Petra: Hlavní tendence ve vývoji německého politického dramatu s důrazem na současné drama. Praha: FF UK, rukopis.

PAVLÍČKOVÁ, Aneta: Režijní tvorba Franka Castorfa. Politično v současných Castorfových inscenacích v divadle Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Praha: Univerzita Karlova, 2013, 69 str.

PAVLIŠOVÁ, Jitka: Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000. Brno: Masarykova univerzita. 2012.

SOUČKOVÁ, Kateřina: Dokumentární divadlo: dokumentárnost a divadelní dílo. Praha: Akademie múzických umění. 2016.

Hodnoticí metody a kritéria:

Průběžná práce při semináři, vypracovávání kratších písemných analýz a reflexí, aktivní účast v diskusích při seminářích, výjezd na představení do Brna, Berlína, Vídně či Drážďan, analýza zhlédnutých záznamů a představení a diskuse o nich.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.

Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S412
Učebna S412 (DAMU)

(Karlova 26, Praha 1)
AUGUSTOVÁ Z.
10:00–11:30
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 10:00–11:30 Zuzana AUGUSTOVÁ Učebna S412 (DAMU)
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018