Divadlo a společnost 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DSV1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana AUGUSTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1.Seznámit posluchače s novodobou historií politického divadla a dramatu a především se současnými podobami politického divadla v Německu a České republice.
2.Seznámit studenty se sekundární literaturou a materiály k této problematice v češtině.
3.Reflektovat společensko-kritickou tvorbu jednotlivých skupin a tvůrců, definovat strategie současného politického a dokumentárního divadla při působení na publikum, sledovat výběr témat, sběr materiálu, vyhledávání „expertů všedního dne“(Maxim Gorki Theater, Milo Rau, Riminy Protokoll).
4.Charakterizovat poetiku německých režisérů postdramatického (Volksbühne-Castorf, Pollesch) i dokumentárního politického divadla (Schaubühne - T. Ostermeier, F. Richter, Milo Rau; Yael Ronen - Maxim Gorki Theater), jejich způsob práce s textem, s aktéry, jevištními složkami.
5.Charakterizovat poetiku současných českých divadel, souborů a režisérů, kteří se politickému divadlu věnují soustavněji (Boca Loca Lab, HaDivadlo, Divadlo Feste, Divadlo X10), ale seznámit se také s ojedinělými tituly (Ve dne v noci, Experiment Myší ráj, Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny).
6.Porovnávat podoby současného německojazyčného politického divadla s aktuálními projevy politična v českém divadle a naučit se o této problematice diskutovat.
7.Získat vlastní diváckou zkušenost s představeními současného českého i německého společensko-kritického a dokumentárního divadla: HaDivadlo Brno, Studio Hrdinů, Nod, Divadlo X10, Divadlo Feste, pražský festival německojazyčného divadla PDFNJ, polské a maďarská inscenace na festivalu Palm off Fest.
8.Případný výjezd do Berlína, Vídně, Drážďan či Mnichova a návštěva představení Schaubühne, Maxim Gorki Theater, Volksbühne, Münchner Kammerspiele.
- Forma studia:
-
Diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích a aktuálních společensko-kritických inscenací českého a německého dokumentráního a politického divadla zhlédnutých v Praze, Brně, Drážďanech, Berlíně či Vídni.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Seminář se bude v jednom semestru pod vedením doc. Z. Augustové a studentky doktorského studia KTK Mgr. Terezy Pavelkové zabývat současnými podobami německého i českého politického, společensko-kritického a dokumentárního divadla a jejich vzájemným srovnáním.
Tematické bloky:
1. Teorie postmoderního divadla a textu (H.-T. Lehmann, E. Fischer-Lichte, G. Poschmann).
2. Režijní poetika a inscenace dlouholetého šéfa berlínské Volksbühne Franka Castorfa.
3. Návrat dramatické formy, příběhu, dialogu, hrdiny a spolu s tím realistického zobrazení aktuálních problémů současné západní společnosti. Prolínání realistických výrazových prostředků s postdramatickými v praxi současného německého divadla: berlínská Schaubühne pod vedením Thomase Ostermeiera, činoherně-taneční projekty F. Richtera, hry a režie M. von Mayenburga.
4. Dokumentární společensko-kritické inscenace divadla Maxim Gorki Theater, které se v posledních letech výrazně orientuje na problematiku menšin v západní společnosti – v podání profesionálních aktérů jakožto autentických „expertů“ dané problematiky.
5. Nový typ politického dokumentárního divadla: projekty s tzv. experty všedního dne: Falk Richter –FEAR (Schaubühne,videozáznam), Città del Vaticano (Schauspielhaus Vídeň), Milo Rau „Soucit“ – Schaubühne Berlin, PDFNJ 2017, Rimini Protokoll „Träumende Kollektive.Tastende Schafe (Staat 3)-Bürgerbühne Staatsschauspiel Dresden.“ Fenomén amatérských občanských scén (Bürgerbühnen) v současném německém divadle.
6. Vývoj současného politického divadla v českém prostředí. Kontextuální seznámení s vývojovými tendencemi a počiny, které v českém prostředí vznikaly v rozmezí let 2000–2012. Například projekty Jiřího Adámka a skupiny Boca Loca Lab (Tikátiká politika, 2006; Evropané, 2008; Teritorium, 2010; atd.) nebo brněnské Husy na provázku (Perverze v Čechách, 2007-2009) a pražského Divadla Archa (Exit 89, 2008), skupina Miroslava Bambuška Perzekuce.cz, dramaturgická linie Divadla Komedie pod vedením Dušana D. Pařízka (2002-2012), hry dramatika Karla Steigerwalda, v nichž se systematicky vyrovnává s politickými událostmi české minulosti (např. Políbila Dubčeka, 1968 – Čas Utopie, 2008; Horáková x Gottwald, 2006, obě v La Fabrice atd.).
7. Analýza současných politických a společensko-kritických inscenací, které v českém divadle vznikly v posledních dvou letech. Například autorský projekt režisérky Kashy Jandáčkové Ve dne v noci (2016, NoD), Evropa (2017, NoD) Viktorie Čermákové, monodrama Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny (2016, Studio Hrdinů), inscenovaný koncert Loutna CZ souboru Geisslers Hofcomedianten, produkce Lucie Ferenzové v Divadle X10 (Solidarita, 2016; Sibiřská výchova, 2017) nebo Jana Friče (Válka, 2015; Anti-gone: Blackout, 2016), projekty brněnského Divadlo Feste (Moc bezmocných, 2016; Husina, 2016), HaDivadla (Směšná temnota, 2017; Zámek, 2014; Náměsíčníci, 2016) a inscenace Jiřího Havelky Experiment Myší ráj (Národní divadlo, 2016).
8. Součástí semináře bude společný výjezd na dvě představení do brněnského HaDivadla a Divadla Feste, návštěva festivalů Palm Off Fest a PDFNJ a představení ve Studiu Hrdinů, Nodu, Divadle X10.
9. V rámci semináře je plánován také výjezd do Berlína, Drážďan či Vídně, během něhož bychom zhlédli některé z následujících inscenací: Falk Richter „Città del Vaticano“ (Schauspiel Wien), Rimini Protokoll „Träumende Kollektive.Tastende Schafe (Staat 3) (Bürgerbühne Staatsschauspiel Dresden), Approximately equal (2017, Schaubühne, rež.: Mina Salehpour), Compassion. The History of the Machine Gun (2017, Schaubühne, rež.: Milo Rau), Mit Dolores Habt Ihr Nicht Gerechnet (2017, Maxim Gorki Theater, rež.: Tucké Royal), Nach uns das all – das innere team kennt keine pause (2017, Maxim Gorki Theater, rež.: Sebastian Nübling), popřípadě jiné.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
AUGUSTOVÁ, Zuzana-JIŘÍK, Jan-JOBERTOVÁ, Daniela (eds.):Horizonty evropského dramatu.Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi,/raha:NAMU,2017.
FISCHER-LICHTE, Erika: Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011. 334 str.
GRUSKOVÁ, Anna: Německá dráma. Praha: Divadelní ústav. 2004.
GORIAUX-PELECHOVÁ, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera. Na cestě za novým realismem. Praha: Nakladatelství KANT. 2014.
LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
ROUBAL, Jan: Souřadnice a kontexty divadla: antologie současné německé divadelní teorie, Praha: Divadelní ústav, 2005.
Časopisecké články a studie:
AUGUSTOVÁ, Zuzana: A pak přišla Mirna, Svět a divadlo, 1/2017,s.110-116.
AUGUSTOVÁ, Zuzana: Hamlet a Strach,Svět a divadlo, 2/2017, s. 12-22.
AUGUSTOVÁ, Zuzana: Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her, Praha: Transteatral, 2015, s. 355-380.
AUGUSTOVÁ, Zuzana: Smrt v přímém přenosu, předmluva, in: Jelinek, Elfriede: Bambiland/Babylon, Praha: Brkola, 2014, s. 7-13.
AUGUSTOVÁ, Zuzana:Svlékání z kůže, She She Pop na PDFNJ, Literární noviny,č. 47,24. 11. 2011, s.18–19.
AUGUSTOVÁ, Zuzana: Politicky (ne)korektní divadlo. Svět a divadlo. ročník 21, č. 1, 2010.
AUGUSTOVÁ, Zuzana: Ztracené téma (PDFNJ 2011), SAD,1/ 2012, s. 62-72.
ADÁMEK, Jiří: Dobré špatné divadlo nedivadlo. Svět a divadlo, 2010, č. 1.
HAVLÍKOVÁ, Lenka: Být solidární se Strašnicemi. Svět a divadlo, 2016, č. 4.
IRMER, Thomas: Dobírat se nadhodnoty divadla. Rimini Protokoll. Svět a divadlo, 2008, č. 1.
KUNDEROVÁ, Radka. Paměť-identita-migrace-inspirace? Svět a divadlo, 2016, č. 4.
PŠENIČKA, Martin: Postdramatické divadlo Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue. 2008, č. 3.
ŠTĚDRON, Petr: Migranti a postmigranti. Svět a divadlo, 2014, č. 6.
SCHNELLE, Barbora: Současné angažované divadlo. Model Schaubühne. Svět a divadlo. roč. 11., 2000, č. 4.
SCHNELLE, Barbora: Divadlo politicky nekorektní (Small Town Boy Falka Richtera). Svět a divadlo. 2014, č. 6.
SCHNELLE, Barbora: Jak dělat současné divadlo. Svět a divadlo. 2016, č. 4.
ŠIROKÁ, Dominika: #Refugeeswelcome (alebo o syndróme cynického humanismu). Svět a divadlo. 2016, č. 4.
ŠIROKÁ, Dominika: Nejde o súcit, ale o spoločný boj (rozhovor s divadelným dokumentaristom Milom Rauom). Svět a divadlo. 2016, č. 4.
ULMANOVÁ, Martina: Castorfovo šílenství. Svět a divadlo. 2016, č. 4.
ULMANOVÁ, Martina: Falk Richter o divném státě divných mužů. Svět a divadlo. 4/2016.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Průběžná práce při semináři, aktivní účast v diskusích, návštěva vybraných představení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 10:00–11:30 Zuzana AUGUSTOVÁ Učebna S412 (DAMU)
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: