Divadelní teorie Iva Osolsobě z pohledu současného myšlení o divadle
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207OSD1 | ZK | 4 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jaroslav ETLÍK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav ETLÍK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s pojetím divadelní sémiotiky Iva Osolsobě,v širších historických souvislostech. Sledovat podrobně, jak se vyvíjela od druhé poloviny šedesátých, let minulého století, a jak byla autorem průběžně korigována v kontextu celosvětového rozvoje tzv. sémiotiky „prvního“ i „druhého“ dechu Osolsoběho osobité včlenění těchto vědeckých poznatků do specifického prostředí geneze divadelního aktu.
2. Uvést posluchače do myšlenkového světa Iva Osolsobě, důkladně prozkoumat jeho teoretické dílo i historické souvislosti, v nichž se postupně formovalo. Osolsoběho pojetí divadelního představení. jako trojdimenzionálního komunikačního modelu fungujícího na bázi tří navzájem propojených komunikačních rovin: komunikace komunikací o komunikaci.
- Forma studia:
-
Výklad pojmů originál, model, type, token, token token, dále pak důkladné osvětlení pojmu ostenze.V druhé části kurzu sémantická analýza dalších pojmů, které Osolsobě ve svých statích užíval: responze, zpětnovazební kontakt, znak divadelní semióza, teatri(sti)ka. Kritické čtení Osolsoběho textů a následná společná diskuse nad nimi.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
- Obsah kurzu:
-
1. Osolsoběho koncept divadelního díla jako sémioticko-komunikačního modelu využívajícího dobových objevů v sémiotice, kybernetice, teorii modelování a teorii informace. To vše v kontextu šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let 20. století.
2. Srovnání Osolsoběho pojetí divadelní teorie s jinými teatrologickými přístupy v českém i zahraničním kontextu, (Barthes, Pavis, Kowzan, Eco, Elam, Sebeok, Bateson, Quinn, de Marinis, Procházka, Císař, Hořínek, Vostrý, Mistrík, Etlík aj.). Pozitiva i negativa Osolsoběho pojetí divadla jako token token (případně token, token token) modelu. Zásadní přínos pojmu ostenze pro oblast uměnověd. Následuje objasnění téhož z hlediska divadelní teorie. Vliv Osolsoběho divadelně–teoretických studií na současné české myšlení o divadle.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Osolsobě Ivo: Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci
Osolsobě Ivo: Divadlo.které mluví, zpívá a tančí
Osolsobě Ivo: Ostenze, znak, jazyk
Osolsobě Ivo: Mnoho povyku pro sémiotiku
Osolsobě Ivo: Principia parodica
Osolsobě Ivo: Slovo jako exponát, jako hrdina a jako herecká postava
Osolsobě Ivo: Marsyas, Apollon – a Dionýsos: přibližování se muzikálu
Osolsobě Ivo: Ostenze jako mezní případ lidského sdělování
Osolsobě Ivo: Kurs obecné teatri (sti) ky
Carlson, Merwin: Dějiny divadelních teorií
Slawinská, Irena: Divadlo v současném myšlení
Bateson Gregory: Příroda a mysl
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80 procentní účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to ústní i písemnou zkouškou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 14:00–15:30 Jaroslav ETLÍK Učebna S410 (DAMU)
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: