English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Divadelní teorie Iva Osolsobě z pohledu současného myšlení o divadle

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207OSS1 Z 1 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jaroslav ETLÍK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslav ETLÍK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Seznámit posluchače s pojetím divadelní sémiotiky Iva Osolsobě,v širších historických souvislostech. Sledovat podrobně, jak se vyvíjela od druhé poloviny šedesátých, let minulého století, a jak byla autorem průběžně korigována v kontextu celosvětového rozvoje tzv. sémiotiky „prvního“ i „druhého“ dechu Osolsoběho osobité včlenění těchto vědeckých poznatků do specifického prostředí geneze divadelního aktu.

2. Uvést posluchače do myšlenkového světa Iva Osolsobě, důkladně prozkoumat jeho teoretické dílo i historické souvislosti, v nichž se postupně formovalo. Osolsoběho pojetí divadelního představení. jako trojdimenzionálního komunikačního modelu fungujícího na bázi tří navzájem propojených komunikačních rovin: komunikace komunikací o komunikaci.

Forma studia:

Výklad pojmů originál, model, type, token, token token, dále pak důkladné osvětlení pojmu ostenze. V druhé části kurzu sémantická analýza dalších pojmů, které Osolsobě ve svých statích užíval: responze, zpětnovazební kontakt, znak divadelní semióza, teatri(sti)ka. Kritické čtení Osolsoběho textů a následná společná diskuse nad nimi.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.

Obsah kurzu:

1. Osolsoběho koncept divadelního díla jako sémioticko-komunikačního modelu využívajícího dobových objevů v sémiotice, kybernetice, teorii modelování a teorii informace. To vše v kontextu šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let 20. století.

2. Srovnání Osolsoběho pojetí divadelní teorie s jinými teatrologickými přístupy v českém i zahraničním kontextu, (Barthes, Pavis, Kowzan, Eco, Elam, Sebeok, Bateson, Quinn, de Marinis, Procházka, Císař, Hořínek, Vostrý, Mistrík, Etlík aj,). Pozitiva i negativa Osolsoběho pojetí divadla jako token token (případně token, token token) modelu. Zásadní přínos pojmu ostenze pro oblast uměnověd. Následuje objasnění téhož z hlediska divadelní teorie. Vliv Osolsoběho divadelně–teoretických studií na současné české myšlení o divadle.

Doporučená nebo povinná literatura:

Osolsobě Ivo: Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci

Osolsobě Ivo: Divadlo.které mluví, zpívá a tančí

Osolsobě Ivo: Ostenze, znak, jazyk

Osolsobě Ivo: Mnoho povyku pro sémiotiku

Osolsobě Ivo: Principia parodica

Osolsobě Ivo: Slovo jako exponát, jako hrdina a jako herecká postava

Osolsobě Ivo: Marsyas, Apollon – a Dionýsos: přibližování se muzikálu

Osolsobě Ivo: Ostenze jako mezní případ lidského sdělování

Osolsobě Ivo: Kurs obecné teatri (sti) ky

Carlson, Merwin: Dějiny divadelních teorií

Slawinská, Irena: Divadlo v současném myšlení

Bateson Gregory: Příroda a mysl

Hodnoticí metody a kritéria:

Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80 procentní účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to ústní zkouškou.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S410
Učebna S410 (DAMU)

(Karlova 26, Praha 1)
ETLÍK J.
14:00–15:30
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 14:00–15:30 Jaroslav ETLÍK Učebna S410 (DAMU)
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018