English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Nůž anticorro

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304NAN ZK 3 česky letní
Garant předmětu:
Josef ŠPELDA
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Josef ŠPELDA
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Praktická zkušenost se studiovým osvětlováním

Forma studia:

Praktické cvičení

Předpoklady a další požadavky:

Základní zkušenosti v oboru kamery, schopnost zvládat základní úkoly v rámci filmování. Úspěšné absolvování kurzu Záběry v ateliéru.

Obsah kurzu:

Krátký hraný film zobrazující různé světelné atmosféry; světelné změny v záběru; použití praktických světel; dramaturgické využití světla; správná expozice podle zamýšlené nálady.

Literární scénář:

Příhoda jedné noci je uvedena ztemnělým pokojem, do kterého vniká světlo z ulice. Atmosféra je prudce narušena vstupem dosud neznámé osoby. Postava se v místnosti pohybuje velmi nejistě a světlem kapesní svítilny (baterky) se seznamuje s vybavením interiéru. Ve výrazu neznámého je jisté soustředění a zvědavost. Prochází prostorem. Náhle je neznámý vyrušen světlem, které rozsvítila přicházející dívka ve vedlejší předsíňce.

Neznámý se rychle schová. Dívka si odkládá vrchní oděv, je zneklidněna, má podezření, že tu není sama. Vstoupí do pokoje a rozsvítí stropní světlo. Rozhlédne se, ale nezjistí nic podezřelého. Vrátí se do předsíně, kde zhasne. Zhasne také v pokoji, s kabelkou jde k toaletnímu stolku, rozsvítí si lampičku a odlíčí si tvář. Její konání je stále pozorováno neznámým. Po skončení úpravy tváře zhasne lampičku, přejde k nočnímu stolku, kde rozsvítí stolní lampičku. Odkládá oděv. Pozornost neznámého vzrůstá. Dívka obléká noční košilku a ulehne. Neznámý se potichu blíží k dívce a zhasne stolní lampičku. Dívka strne, obrátí se po zdroji hluku a pak se rychle ve strachu přikrčí do kouta na gauči. Vidí postavu v siluetě proti oknu, jak se k ní blíží. V okamžiku neznámý rozsvítí kapesní svítilnu (baterku) a ostře osvětluje její bezmocnou a vyděšenou tvář. Neznámý se blíží neúprosně vpřed. Strach dívku přemohl. Jeho druhá ruka svírá blýskající se čepel obrovského nože. Dívku opustily poslední síly, hroutí se a padá zemdlena. Prudký pohyb nože a zabodnutí mimo oběť, mimo dívku.

Je uveden literární scénář, ale je moznost realizovat vlastní „podoby“ scénář. Při respektovaní všech povinných světelných změn uvedených v tomto sylabusu.

Technické parametry:

•b/w, 35mm,

•480m eastman double-x negative film 5222

•Konečná stopáž max. 120m

•Počet záběrů: min. 15, max. 25

•Půdorys, dekorace zůstávají v zásadě pro všechny stejné

Na základě daného literárního scénáře vytvoří student technický scénář / shooting board (15- 25 záběrů). Scénáře, plán záběrů, zasvětlovací plán, natáčecí plán a rozpočet, výprava musí být schváleny před zahájením natáčení.

Harmonogram schvalování:

Synopse: 3 měsíce před začátkem natáčení

literární scénář: 2 měsíce před začátkem natáčení

technický scénář/shooting board: 1 měsíc před začátkem natáčení

výprava: (Petra Lebdušková): 1 měsíc před začátkem natáčení

natáčecí plán a rozpočet: (studio famu) 1 měsíc před začátkem natáčení

plán záběrů, půdorys, zasvětlovací plán: 2 týdny před začátkem natáčení

Povinné světelné změny: C = celek, PC = polocelek

1. “filmová noc” – světelný akcent zvenčí skrz okno: C

2. “filmová noc” s efektem baterky (svítilny) se siluetou proti nočnímu oknu s pohybem figury proti zdi dekorace: PC

3. subjektivní pohled zloděje s použitím efektu baterky: PC

4. rozsvícení a zhasnutí světla ve vedlejší místnosti: PC – PD

5. rozsvícení stropního svítidla: C

6. zhasnutí stropního svítidla a rozsvícení malé lampičky: PC

7. rozsvěcení a zhasnutí malých lampiček

8. nejméně jeden záběr kovového povrchu, který se ve světle leskne při pohybu (odtud název: nůž z nerezové oceli).

Světelné změny musí probíhat během záběru beze změny clonového čísla/clony.

Velikosti a úhly záběru musí být voleny s ohledem na výraznost a srozumitelnost světelných změn.

Světelné efekty jako policejní majáčky a podobně jsou přípustné, nejsou však považovány za světelnou změnu.

Doporučená nebo povinná literatura:

american cinematographer’s manual

John Alton, “Painting with Light”

Sven Nykvist, “Reverence for the light” 1997

D. Schaefer and L. Salvato, “Masters of light” 1984

F. Truffaut, “le cinema selon Hitchcock” 1966

K. Malkiewicz, “film lighting” 1986

D. Samuelson, “motion picture, camera and lighting equipment” 1980

Hodnoticí metody a kritéria:

CINKK:

a)Konec prvního ročníku: projekce němé filmové kopie

b)Součást absolventského souboru (DCP)

KK:

a)Konec druhého ročníku: projekce němé filmové kopie

b)Konec třetího ročníku / bakalářské zkoušky: projekce digitální kopie se zvukem (DCP)

Všechny projekce jsou komisionálně klasifikovány.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Natáčí se bez kontaktního zvuku, němý film.

Pouze technika Studia FAMU:

kamera: arri 3 se standardním nastavením (viz Bílá kniha)

Bez použití trransfokace během záběru

4perf; shutter 180 degrees @ 25fps;

formát 1:1.85;

Pohyb kamery: švenkování, jízda. Nebude použito ani akceptováno: rameno, jeřáb, steadycam, gimbaly ani další stabilizační technika pro kameru.

Bez VFX

SFX: Nepoužívat déšť, ani sníh. Je možno použít kapky na oknech nebo vítr.

NEPOUŽÍVAT OTEVŘENÝ OHEŇ jako jsou pochodně, krb, autogen atd. NEPOUŽÍVAT výbuchy a střelbu.

Cigarety s mírou, s výhradním svolením vedoucího pedagoga.

Lehký kouř, mlha atd. se důrazně nedoporučují (s výhradním svolením vedoucího pedagoga).

Podle požadavků tohoto cvičení (po konzultaci s filmovým architektem) budou postaveny kulisy, které V ZÁSADĚ ZŮSTANOU PRO VŠECHNY STUDENTY STEJNÉ (půdorys, okno, dveře, barva stěn). Změny půdorysu dekorace a barevnosti stěn nelze akceptovat. Každý student si po konzultaci s vedoucím pedagogem a odpovědnou osobou Studia FAMU zvolí vlastní rekvizity, nábytek atd.

Každý student má 1 den na přípravu, 3 dny na natáčení, 1 den na likvidaci

Při natáčení je nutné respektovat provozní dobu ateliéru Studia FAMU.

workflow:

1. natáčení

2. vyvolání negativu 480m ve filmových laboratořích

3. číslování denní práce ve filmových laboratořích podle šedé tabulky / „onelight“ (jednočíslo)

4. kopie denní práce, 480m podle šedé tabulky, projekce

5. střih na klasickém analogovém stole se střihačem z katedry střihu: bez zvuku; serviska

6. projekce servisky vedoucímu pedagogovi a schválení před odevzdáním do filmových laboratoří

7. stříhání negativu v laboratoři podle servisky

8. číslování v laboratoři za přítomnosti studenta

9. němá filmová kopie; maximálně 120m

10. klauzurní projekce: 2. r. KK, 1. r. CINKK

11. skenování negativu max. 120m

12. analýza s pedagogem

13. grading digitálního intermediátu

14. zvuková postprodukce se souhlasem pedagoga

15. digitální kopie se zvukem: DCP vyrobené Studiem FAMU, projekce bakalářského souboru KK a absolventského souboru CINKK (+ export do ProRes 422)

bod 11-15 je součásti semináře „kolorovaní na barevným korekturu 3“

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018