Vizuální efekty ve filmu a televizi 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304VEF1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Antonín WEISER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Antonín WEISER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit posluchače se základy digitálních postprodukčních VFX technologií. Absolvent přednášek by měl rozumět v základních principech jak připravit a s kým dokončit projekt s VFX scénami. Výuka probíhá formou prezentace a projekcí ukázek ke všem probíraným VFX technikám.
- Forma studia:
-
Přednáška formou prezentace, obrazový doprovod,ukázky z tvorby klasických filmových triků prováděných v kameře a duplikačními technologiemi i v digitální postprodukci. Analýza ukázek s podrobným rozborem. Projekce trikových pasáží,vše za přítomnosti autora většiny těchto ukázek.Diskuse s posluchači o jejich projektech.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní orientace v digitálních postprodukčních technologiích.
- Obsah kurzu:
-
Předmět je zaměřen na základní praktické seznámení s používanými technikami a technologiemi pro tvorbu současných VFX záběrů. Zabývá se analýzou příběhu,vizuálním zdůrazněním a podporou dramatických situací. Seznámí posluchače s hledisky pro využívání VFX efektů, jejich tvorbou nejrůznějšími prostředky a hodnocení. Na filmových ukázkách ze světové tvorby i z kameramanské praxe přednášejícího provedu posluchače se základními VFX technikami ve filmovém a televizním průmyslu. Přípravou projektu s VFX scénami a se základy workflow v produkci a postprodukci. Na předmět průběžně navazuje seminář : „Photoshop - základy digitálních triků“. Zde posluchači na praktických cvičeních samostatně provádějí jednoduché VFX skicy.
Okruhy předmětu:
1. VÝZNAM A ROZDĚLENÍ FILMOVÝCH TRIKŮ
POŽADAVKY NA VFX
ANYLÝZA PŘÍBĚHU A VIZUÁLNÍ VÝVOJ VE VZTAHU K VFX
2. ZÁKLADNÍ POJMY TRIKOVÉ TERMINOLOGIE
TRIKOVÝ ZÁBĚR
TRIKOVÉ NATÁČENÍ
VFX-VIZUÁLNÍ EFEKTY – VŠE DODÁVANÉ V POSTPRODUKCI
ZVLÁŠTNÍ EFEKT – (SPECIAL EFFECTS) SFX SPECIÁLNÍ EFEKTY
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE 2D - 3D
3. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 2D ZÁKLADNÍ
1.ROTOSCOPING – MANUÁLNÍ ANIMOVÁNÍ, VEKTOROVÉ MASKY
2.KLÍČOVÁNÍ – PŘEVÁDĚNÍ SPECIÁLNÍ BARVY V ZÁBĚRU NA MASKU
3.TRACKING – ANALYZOVÁNÍ ZÁBĚRU PRO POHYB V OBRAZE
4.KOMPOSITING – SKLÁDÁNÍ RŮZNÝCH ELEMENTŮ DO ZÁBĚRU
5.UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH TECHNIK
4. DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 3D ZÁKLADNÍ
1.VÝROBA 3D EFEKTŮ
2.VÝROBA 3D MODELU.
3.VÝROBA 3D SCÉNY.
4.DIGITÁLNÍ KOMPOZICE. S 3D KAMEROU
5. VÝROBA FILMOVÉHO PROJEKTU S TRIKOVÝMI ZÁBĚRY
1. PŘÍPRAVA NA VÝROBU PROJEKTU
1.SCÉNÁŘ
2.TECHNICKÝ SCÉNÁŘ
3.VÝTVARNÉ NÁVRHY, PŘESNÁ CHARAKTERISTIKA, KONCEPTY
4.STORYBOARD
5.CG STORYBOARD – S PLÁNEM POHYBU KAMER
6.KAMEROVÉ SCHÉMA
7.TECHNOLOGICKÉ ROZBORY,
8.ZAČÁTEK MODELOVÁNÍ PRO POST-PRODUKCI (TAKÉ VYUŽITELNÉ V PREVIZU)
9.CG ANIMATIC – PREVIZ
10. CG PRE-LIGHT
11. VÝROBA KULIS, REKVIZIT A KOSTÝMŮ
12. TECHNOLOGICKÉ ZKOUŠKY,
13. PYROTECHNICKÉ ZKOUŠKY
A)EXPLOZE
B)DESTRUKCE
C)REFERENČNÍ EFEKTOVÉ ZKOUŠKY A ZÁBĚRY
14. VÝBĚR KAMEROVÉ TECHNOLOGIE
A)VOLBA OBJEKTIVŮ
B)VÝBĚR A TESTY KAMER
C)OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY
D)VOLBA ZÁZNAMU A ULOŽISTĚ
E)KOMUNIKACE S PROVÁDĚJÍCÍ VFX A ON-LINE POSTPRODUKCÍ
F)VOLBA KAMEROVÉHO VYBAVENÍ
G)POHYBOVÁ TECHNIKA PRO KAMERU: JÍZDA, RAMENO, JEŘÁB, DRON
15. VÝBĚR OSVĚTLOVACÍ TECHNIKY
16. PLÁNOVÁNÍ PRAKTICKÝCH EFEKTŮ
17. ROZPOČTY,
18. ORGANIZACE VÝROBY,
19. PIPELINE
20. ON-SET SUPERVIZOR,
21. ZÁZNAM - NATÁČENÍ,
22. PLÁNOVÁNÍ POSTPRODUKCE
23. ŘÍZENÍ A KONTROLA VÝROBY.
2. TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA POSTPRODUKČNÍCH 2D A 3D ÚKOLŮ VFX
1.PARAMETRY VÝBĚRU DIGITÁLNÍ KAMERY
A.VOLBA ZÁZNAMU PODLE PARAMETRŮ DATOVÉHO TOKU
B.VÝBĚR KAMERY
1.SENZOR A JEHO PARAMETRY
A.BAYEROVA MASKA
B.ROZLIŠENÍ
C.PRAKTICKÁ CITLIVOST
D.CITLIVOST K DENNÍMU A UMĚLÉMU OSVĚTLENÍ
2.OBRAZOVÉ A EXPOZIČNÍ TESTY - OBJEKTIVNÍ A SUBJEKTIVNÍ HODNOCENÍ KVALITY OBRAZU
2. PŘÍPRAVA DAT PRO NATÁČENÍ – PRODUKCI
1.ZÁBĚRY Z PREVIZ
2.PRELIGHT & SHOOTING PLANY
3.KONCEPTY
4.MOTION CAPTURE
3. PRÁCE NA PLACE
1.MOTION CAPTURE
2.PŘÍPRAVA PRO PROJEKCE DENNÍCH PRACÍ - DAYLIES
3.ON SET GRADING
4.METADATA
4.PŘEVOD PRIMÁRNÍCH OBRAZOVÝCH DAT Z PRODUKCE
1.METADATA
2.PRO NLE STŘIH
3.PRO DI PREGRADE – MATCH GRADING
4.PRO CG VÝROBU
5.VÝROBA FINÁLNÍCH MASTER DAT
1.DCP PRO KINA
6.LUT - GENEROVÁNÍ ZOBRAZOVACÍCH PROFILŮ
1.PRO PRODUKCI
2.PRO MONITOROVACÍ ZAŘÍZENÍ
3. NATÁČENÍ – PRODUKCE
1.SUPERVIZE KLÍČOVACÍCH TECHNIK
2.SBĚR HDRI DAT
4. POST-PRODUKCE
1.NLE STŘIH – AVID, PREMIÉRA
2.CG VÝROBA
1.R&D – VÝZKUM A VÝVOJ
A)VÝROBA NÁSTROJŮ PRO PIPELINE – ORGANIZOVÁNÍ DAT V PROJEKTU
B)NÁSTROJE PRO 3D
C)NÁSTROJE PRO 2D
2.TRACKING – SLEDOVÁNÍ
A)CAMERA TRACKING
B)PLANAR TRACKING
C)OBJECT TRACKING
D)MOTION CAPTURE
3.3D
A)LAYOUT
B)MODELING
C)TEXTURING
D)RIGGING/SETUP
E)ANIMATION
F)VFX
G)LIGHTING
H)RENDERING
4.2D
A)ROTO & PAINT – RETUŠOVÁNÍ A ROTOSCOPING
B)KOMPOSITING
5.DI – COLOUR CORRECTION
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Richard Rickitt „The History and Technique Special effects“
Jon Gress„Digital visual effects & compositing“, 2015
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na přednáškách,klasifikovaný zápočet probíhá individuálně, formou pohovoru,otázky z tématu, vysvětlení postupů na konkrétních příkladech.
Hlediska hodnocení:
Úroveň znalostí a orientace v oboru.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:20–13:55 Antonín WEISER Laboratoř dig. kinematogr.
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - bakalář-1718 (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1718-3roc (povinný předmět)