Dílna filmového učitelství 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306DFU1 | Z | 4 | 24/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem semináře je podpora pedagogického působení studentů a absolventů filmově orientovaných oborů ve formálním i neformálním vzdělávání. Filmová/Audiovizuální výchova se na českých školách vyučuje velice sporadicky. Neexistují aprobovaní učitelé. Pojďme tu situaci změnit.
- Forma studia:
-
Výuka bude vedena a) seminárně, b) oborovými náslechy, c) výlety do praxe, d) prací na samostatném didaktickém projektu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Seminář bude přednostně otevřen studentům, kteří absolvovali předmět Filmař – Pedagog 1 v LS 2017/2018. V případě volných kapacit se ale otevírá všem zájemcům.
- Obsah kurzu:
-
Dílna filmového učitelství vytváří prostor pro studenty, kteří mají zájem o učitelskou/lektorskou práci ve filmových oborech na poli formálního i neformálního vzdělávání. Vycházíme z přesvědčení, že pedagogické (misijní) působení studentů, může v dobrém slova smyslu determinovat jejich vlastní autorskou tvorbu. Seminář bude strukturován jako inspirativní mozaika přístupů k filmové výchově, práci s publikem, lektorským úvodům, festivalové dramaturgii a dalším disciplínám, které vyvěrají z bezprostřední interakce s filmovým divákem. Jejich součástí jsou i oborové náslechy. Studenti mohou konzultovat vlastní didaktické projekty a průběžně zlepšovat své rétorické i učitelské dovednosti tak, aby byli schopni působit v oboru filmové a audiovizuální výchovy. Zevrubná průprava studentů je dávkována na pokračování napříč semestry. Neusilujeme o nic menšího než o dosažení pedagogického maxima.
Termíny a místo konán/Date and time:
Semináře se budou konat v prostorách katedry střihové skladby, součástí výuky budou také výlety do praxe a pedagogické náslechy. Níže uvedené termíny představují základní okruh setkání v periodicitě 1x za dva týdny. Nadto musí studenti počítat s časovou dotací, která se bude vztahovat „k praxi v terénu“.
Termíny seminářů na KSS:
čtvrtek 11.10. / 14:00 – 17:00
čtvrtek 25.10. / 14:00 – 17:00
čtvrtek 8.11. / 14:00 – 17:00
čtvrtek 22.11. / 14:00 – 17:00
čtvrtek 6.12. / 14:00 – 17:00
čtvrtek 20.12. / 14:00 – 17:00
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Sobotová, Pavla: Filmař pedagogem, aneb praktický sborník pedagogických přístupů a postupů. FAMU, 2017.
Forejtová Lipovská, Alexandra: Soudobé snahy o prosazení filmové / audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Katedra filmových studií, FF UK, 2013.
Harapátová, Lucie: Filmová a audiovizuální výchova jako téma absolventských prací. Filmvychova.cz, 2016.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Předpoklady pro udělení zápočtu jsou absolvování seminářů, aktivní účast na oborové praxi a práce na samostatném didaktickém projektu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nadstavbou řádné výuky bude možnost absolvování několika praktických stáží orientovaných na posílení pedagogických dovedností studentů.
Životopisy přednášejích:
Jiří Forejt
Dramaturg, pedagog, metodik. Absolvent filmové a televizní produkce na FAMU. Autor a iniciátor konceptů práce s publikem realizovaných v letech 2013- 2016 v kině Ponrepo. Inicioval vznik oddělení filmové výchovy v Národním filmovém archivu. Zakladatel a předseda správní rady společnosti Free Cinema Pofiv ops. Působí jako producent kreativního labelu Free Cinema Films. Spolupracuje na distribučním Projektu100 jako metodik. Od roku 2016 organizuje vzdělávací semináře pro filmové profesionály Jak uvést film. Od roku 2017 působí jako dramaturg Marienbad Film Festival. V současnosti realizuje na FAMU doktorský výzkum zaměřený na práci s publikem v prostoru kina. Na FAMU přednáší o tématech spjatých s filmovou výchovou, prací s publikem, o kinematografii atrakcí a italském filmu.
Martin Čihák
Vystudoval matematicko-fyzikální fakultu UK (obor učitelství), poté absolvoval Filmovou a televizní fakultu – FAMU (katedra střihové skladby) a nakonec postgraduální studium na katedře filmové vědy FF UK, které ukončil v roce 2004 obhajobou disertační práce Skladebné postupy filmových avantgatd. která v rozšířené a přepracované formě vyšla v roce 2013 v NAMU pod názvem Ponorná řeka kinematografie. V knize Distanční montáž Artavazda Pelešjana (NAMU, 2017) publikoval text Didaktika distance věnovaný problematice výuky distanční montáže.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: