Fenomén vyprázdněné narace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306MFVN | Z | 1 | 6/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Martin ČIHÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Michal BÖHM, Martin ČIHÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Posluchač bude seznámen nejen s pojmem vyprázdněné narace a filmy, které se do dané kategorie řadí, ale zejména s minimalistickými formálními i narativními postupy a jejich úskalími. Posluchač by měl pochopit jakým způsobem lze kompenzovat narativní trhliny v případě filmů na jejichž tvůrčím procesu se na FAMU podílí.
- Forma studia:
-
přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
Obeznámenost s článkem Zdeňka Holého „Vyprázdněná narace aneb vzrušující nejistota filmového pohybu“, ve kterém byl termín poprvé použit (Cinepur, 40/2015, také zde http://cinepur.cz/article.php?article=838 )
- Obsah kurzu:
-
Projekce filmu Gerry (Gus van Sant, 2002), následuje přednáška s doprovodnými ukázkami (Bruno Dumont, Carlos Reygadas, Lisandro Alonso, Apichatpong Weerasethakul atd.)
Vyprázdněná narace je v současnosti filmovou veřejností hojně užívaný pojem, který ovšem není příliš teoreticky ukotven v literatuře a je s ním tedy mezi uživateli nakládáno velice různorodě̌ a volně. Vyprázdněná narace není pouze specifickým druhem filmové narace, ale zároveň jde o pojmenování výrazného stylu v současné hrané artové kinematografii. Pro filmy vyprázdněné narace je příznačné to, že ačkoli jsou narativní, příběh upozaďují a do centra zájmu se dostává samotná filmová forma. Pro mnoho diváku může být zhlédnutí těchto filmů útrpným zážitkem, ale naopak pro náročnějšího diváka mohou být tyto filmy velice intenzivní kinematografickou zkušeností.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SCHRADER, Paul. Transcendental style in film: Ozu, Bresson, Dreyer
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
aktivní účast
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího:
Michal Böhm vystudoval Biskupské Gymnázium v Brně. Studium Filozofie a Anglistiky na Masarykově univerzitě v Brně nedokončil z důvodu přijetí na FAMU. V roce 2013 dosáhl bakalářského titulu na katedře střihové skladby na FAMU s autorským filmem Kremličkiana a bakalářskou prací „Fenomén vyprázdněné narace“. V roce 2016 dokončil magisterské studium s vlastním filmem Horkej den a diplomovou prací „Historické kořeny současného minimalistického filmu“. V současnosti studuje na FAMU v doktorském studiu do kterého byl přijat s projektem Montáž Nicolase Roega.
V letech 2009-2010 pracoval jako střihač zpravodajství v České televizi Brno. Od roku 2010 se podílí jako střihač na dokumentárních pořadech České televize, ale i seriálové hrané tvorby ve spolupráci s Janem Prušinovským (Trpaslík, Most!). Jeho celovečerním hraným debutem jako střihače je film Nenasytná Tiffany (2015). Od té doby se podílel jako střihač na několika studentských filmech (BoHai) a středometrážních či celovečerních dokumentech (Komplex Epopeje, Budovatelé říše, Vienna calling).
Kromě filmové praxe a natáčení vlastních krátkometrážních autorských filmů se věnuje i filmové publicistice (Cinepur, A2) a pedagogické praxi.
Úroveň předmětu: B-bakalářský
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 11.05.2018 10:00–16:00 Michal BÖHM Učebna KSS 311
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: