English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Animace v herním enginu Unity

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373MAHEU Z 1 8/S česky letní
Garant předmětu:
Eric ROSENZVEIG
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Eric ROSENZVEIG
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Lektor uvede studenty do možností práce s herním enginem Unity (software pro vývoj počítačových her). Zaměříme se na přípravu 3D scény, do které zakomponujeme animace, objekty, světla, efekty atp. Výsledek vyexportujeme jako „realtime“ aplikace s animovanými objekty a kamerami. Ukážeme si i jak je efektivní v tomto prostředí renderovat video.

Forma studia:

prezenční

Předpoklady a další požadavky:

Zájemci si sebou musí přinést nainstalovaný software Blender a Unity v nejnovější verzi na vlastním PC. Pokud přenosný počítač nemáte nebo máte jiný dotaz, napište na email: dokonalychaos@gmail.com (bude možné domluvit zapůjčení školních počítačů, dejte vědět předem).

Obsah kurzu:

Herní engine Unity3D je volně šířený a všestranný nástroj (mimo profesionální placenou verzi), podporující řadu platforem, určený k tvorbě 2D i 3D her. Je podporován on-line komunitou s návody a podporou, takže je ideální pro osvojení základů a principů vývoje her.

Příprava objektů proběhne v programu Blender, vč. Základů modelování a animování a následného exportu. (Využit může být i jiný 3D modelovací software.) K dispozici budou i předem připravené objekty, aby se dílna soustředila spíše na Unity, vzhledem k náročnosti.

Přednáška bude probíhat před projekcí, kde účastníci uvidí jednotlivé kroky lektora, jenž budou přímo opakovat, případně své kroky již individualizovat a konzultovat, tak aby každý dosáhl na konci dne funkčního výsledku.

Herní engine je nejzákladnější jádro hry, které nabízí API pro komunikaci s ním. Jedná se o speciální nástroj, který umožňuje tvorbu her pro různé platformy (PC, mobilní zařízení, herní konzole). Nástroj pomáhá spojit herní prvky například herní fyziku, modely, materiály atd. Herní engine běžně poskytuje funkce jako renderování grafiky (2D, 3D), fyzický engine (simulování fyziky), detekce kolizí, zvukové manažery, animace, práce se sítí, skripty a mnoho dalších funkcí. Rozsah služeb u jednotlivých enginů se liší, můžeme tak nalézt, jak se jednoduché knihovny starají o vykreslení, tak i rozsáhlé enginy s vlastním IDE

Struktura a rozsah workshopu:

•stručné představení UNITY, ukázka možností

•diskuze s účastníky pro zjištění znalostí a očekávání

•příprava jednoduchých animovaných objektů s texturou v Blenderu (předešlá znalost prostředí Blender či obdobného prostředí výhodou)

•úvod do rozhraní Unity.

•Import animovaných objektů do Unity a sestavení vlastní scény (terén, světla, materiály, objekty, skybox, atd.)

•představení animačních možností Unity Timeline a Cinemachine

•animace kamery a objektů v Timeline sequencich

•použití Post Processing efektů pro kameru

•export aplikace a render videa

Doporučená nebo povinná literatura:

Unity ke stažení zde:

https://store.unity.com/download?ref=personal

Při instalaci ve volbě “Choose Components” nechte zaškrtnuté: Unity 2017.., MonoDevelop, Standard Assets, Example projects, linux/windows/mac build support dle vašeho operačního systému. Případně i další volby. Pro spuštění je nutné zaregistrovat si vlastní účet přes vaší emailovou adresu.

Pro programování a úpravu řídících skriptů (kódů v jazyku C++, C#, Java Script) potřebujete editor Monodevelop (http://www.monodevelop.com/download/), případně Visual studio (součást Windows). Lekce je zaměřena na postupy, jenž programovací schopnosti nevyžadují, ale je třeba je uvažovat.

Blender je ke stažení na této adrese:

https://www.blender.org/download/

další součásti ke stažení:

Unity Asset store je součást Unity, kde lze stahovat další součásti aplikace (zdarma I za poplatky)

Zajímavé jsou tzv. Unity Essentials knihovny..

Renderování videa

https://assetstore.unity.com/packages/essentials/beta-projects/recorder-94079

Post Processing efekty

https://assetstore.unity.com/packages/essentials/post-processing-stack-83912

Animace kamer:

https://assetstore.unity.com/packages/essentials/cinemachine-79898

→ Po registraci si je můžete nainstalovat. Asset store je přednostně přístupný i přímo v Unity.

Pro export 360 videí a užití dalších nových funkcí je vhodné stáhnout si i betaverzi Unity 2018:

https://unity3d.com/unity/beta-download

Další reference můžete volně hledat na internetu nebo na stránkách Unity learn:

https://unity3d.com/learn

Unity:

https://unity3d.com/

https://blogs.unity3d.com/

https://blogs.unity3d.com/2017/01/11/adam-step-by-step/

Hodnoticí metody a kritéria:

100% účast na modulu

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Lektor: J.K. je studentem magisterského stupně Centra audiovizuálních studií, FAMU. Působí jako mediální umělec zaměřující se na pohyblivý obraz, zvuk a narativ. Poslední roky se věnoval performancím a improvizaci s live eletronic systémem. Momentálně se soustřeďuje na tvorbu s herním enginem Unity 3D, vytváří VR, video a reaktivní obrazy - modulovatelné scenérie, které kontroluje svými zbastlenými kontroléry.

Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
18.04.2018 10:00–17:00 Institut intermédií - Dejvice
Lektor: Jakub Krejčí paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018