English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Umění pohyblivého obrazu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373UPO Z 2 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Tomáš POSPISZYL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš POSPISZYL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat vztah filmu a fotografie, taktéž otázka vztahu uměleckých médií v současné době.

Forma studia:

Promítání, výklad a diskuse.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu

Obsah kurzu:

5.10.

Filmy Andy Warhola. Ontologie filmu a paradoxy záznamu filmového obrazu.

Kiss, 1963, 50 minut (ukázka), Blowjob, 1964, 35 minut, Screen Tests 1964-1966, každý 5 min. (výběr)

12.10.

Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film podrobuje konceptuální (ale i vtipné) nemediační analýze.

Michael Snow, Wavelenght, 48 minut

Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (ukázka v angličtině)

19.10.

Video mezi performancí a filmovým vyjádřením

Joan Jonas, Vertical Roll, 1972, 19:30 min

Pipilotti Rist, I am Not a Girl That is Missing Much, 1986, 6 min

Pipilotti Rist, Ever is Over All, 1997

Pipilotti Rist, Aujourd`hui, 1999, 10 min, ukázka

Pipilotti Rist, Lullaby, 2002, 5 min

Vanessa Beecroft, VB40, 1999, 4 min

Ragnar Kjartansson, The Visitors, 2012, ukázka 2 minuty

Artur Zmijewski, Them, 2007, 27 min

26.10.

seminář odpadá

2.11.

Woody a Steina Vasulka. Průřez tvorbou průkopníků technologicky zaměřeného videoartu, jejichž zdánlivě technicistní práce přesto skrývají rovinu subjektivní autorské výpovědi.

Woody Vasulka, C-Trend, 1974, 7 min., Woody Vasulka, Reminiscence, 1974, 4.50, Steina: Switch! Monitor! Drift!, 1976, 4 min., a další

9.11.

Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.

Martin Arnold, Pièce touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut

16.11.

Přijetí a práce s filmovým jazykem

Jesper Just, Somebody to Love, 2005, 10 min

Jesper Just, A Question of Silence, 2008, 6 min

Jesper Just, This Nameless Spectacle, ukázka

Julian Rosenfeldt, Asylum, 2002, 14 min

Julian Rosenfeldt, Manifesto, 2016, ukázka

23.11.

Subverze filmu a televize

Candice Breitz, Mother, 2005, 11 min

Candice Breitz, Father, 2005, 13 min

Keren Cytter, Corrections, 2013, 8 min

Oskar Dawicki, Budget Story, 2007, 10 min

Rodney Graham, Vexation Island, 9 min

Christoph Schlingensief, 2000, Auslander raus!, ukázka

Christian Jankowski, Casting Jesus, 2011, trailer, 2 min

Omer Fast, CNN Concatenated, 2002, 20 min, ukázka

30.11.

Postupy dokumentárního filmu, korektní a nekorektní aplikace

Olaf Breuning, Home I a 2, 2007, ukázka 20 minut

Sensory Ethnography Lab (SEL): Castaing-Taylor a Paravel, Leviathan, 2013, ukázka

Spray a Pacho Velez, Manakamana, 2013, ukázka

Renzo Martens, Episode 3, 2008, 90 min ukázka

7.12.

Filmy v galerii. Dokumentace prací několika umělců, kteří pracují s formou filmového zařízení nebo filmového pásu.

Tacita Dean, Green Ray, 2001, 2.33 min.

Tacita Dean, Noir et blanc, 2006, 4.22 sec.

Tacita Dean, Sound Mirrors, 1999, 4 min

Rosa Barba, Stage Archive,2011,  2 min documentary

Rosa Barba, At Jeu de Paume, 2012, 5 min documentary

Rosa Barba, At Tate Modern, 2012, 4 min documentary

Ján Mančuška, Lost Memory, 2010, 15 min.

14.12.

seminář odpadá

21.12.

Předvánoční postinternetová extravaganza: divné videoklipy, reklamy, architektonická videa, avantgardní umění, soft-pornografie, sebezpytné animace. Přines kdo má co rád a za co se třeba i trochu stydí.

Doporučená nebo povinná literatura:

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Erika Balsom: Exhibitiong Cinema in Contemporary Art, Amsterdam University Press, Amsterdam 2013.

www.oapen.org/download?type=document&docid=442726

SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:

David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007

David Campany, Photography and Cinema, Reaktion Books, London 2008

Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008

Karel Císař (ed.) Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2004

Hodnoticí metody a kritéria:

Účast na přednáškách a aktivní participace: 50%

Písemný referát: 50%

Ti, kdo si předmět zapíší, vypracují referát na téma druhé kapitoly z povinné literatury.

Webová stránka předmětu:
není
Poznámka:

-

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 207
Učebna 2 (FAMU)

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 Tomáš POSPISZYL Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2018