Umění pohyblivého obrazu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373UPO | Z | 2 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš POSPISZYL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš POSPISZYL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat vztah filmu a fotografie, taktéž otázka vztahu uměleckých médií v současné době.
- Forma studia:
-
Promítání, výklad a diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
5.10.
Filmy Andy Warhola. Ontologie filmu a paradoxy záznamu filmového obrazu.
Kiss, 1963, 50 minut (ukázka), Blowjob, 1964, 35 minut, Screen Tests 1964-1966, každý 5 min. (výběr)
12.10.
Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film podrobuje konceptuální (ale i vtipné) nemediační analýze.
Michael Snow, Wavelenght, 48 minut
Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (ukázka v angličtině)
19.10.
Video mezi performancí a filmovým vyjádřením
Joan Jonas, Vertical Roll, 1972, 19:30 min
Pipilotti Rist, I am Not a Girl That is Missing Much, 1986, 6 min
Pipilotti Rist, Ever is Over All, 1997
Pipilotti Rist, Aujourd`hui, 1999, 10 min, ukázka
Pipilotti Rist, Lullaby, 2002, 5 min
Vanessa Beecroft, VB40, 1999, 4 min
Ragnar Kjartansson, The Visitors, 2012, ukázka 2 minuty
Artur Zmijewski, Them, 2007, 27 min
26.10.
seminář odpadá
2.11.
Woody a Steina Vasulka. Průřez tvorbou průkopníků technologicky zaměřeného videoartu, jejichž zdánlivě technicistní práce přesto skrývají rovinu subjektivní autorské výpovědi.
Woody Vasulka, C-Trend, 1974, 7 min., Woody Vasulka, Reminiscence, 1974, 4.50, Steina: Switch! Monitor! Drift!, 1976, 4 min., a další
9.11.
Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.
Martin Arnold, Pièce touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut
16.11.
Přijetí a práce s filmovým jazykem
Jesper Just, Somebody to Love, 2005, 10 min
Jesper Just, A Question of Silence, 2008, 6 min
Jesper Just, This Nameless Spectacle, ukázka
Julian Rosenfeldt, Asylum, 2002, 14 min
Julian Rosenfeldt, Manifesto, 2016, ukázka
23.11.
Subverze filmu a televize
Candice Breitz, Mother, 2005, 11 min
Candice Breitz, Father, 2005, 13 min
Keren Cytter, Corrections, 2013, 8 min
Oskar Dawicki, Budget Story, 2007, 10 min
Rodney Graham, Vexation Island, 9 min
Christoph Schlingensief, 2000, Auslander raus!, ukázka
Christian Jankowski, Casting Jesus, 2011, trailer, 2 min
Omer Fast, CNN Concatenated, 2002, 20 min, ukázka
30.11.
Postupy dokumentárního filmu, korektní a nekorektní aplikace
Olaf Breuning, Home I a 2, 2007, ukázka 20 minut
Sensory Ethnography Lab (SEL): Castaing-Taylor a Paravel, Leviathan, 2013, ukázka
Spray a Pacho Velez, Manakamana, 2013, ukázka
Renzo Martens, Episode 3, 2008, 90 min ukázka
7.12.
Filmy v galerii. Dokumentace prací několika umělců, kteří pracují s formou filmového zařízení nebo filmového pásu.
Tacita Dean, Green Ray, 2001, 2.33 min.
Tacita Dean, Noir et blanc, 2006, 4.22 sec.
Tacita Dean, Sound Mirrors, 1999, 4 min
Rosa Barba, Stage Archive,2011, 2 min documentary
Rosa Barba, At Jeu de Paume, 2012, 5 min documentary
Rosa Barba, At Tate Modern, 2012, 4 min documentary
Ján Mančuška, Lost Memory, 2010, 15 min.
14.12.
seminář odpadá
21.12.
Předvánoční postinternetová extravaganza: divné videoklipy, reklamy, architektonická videa, avantgardní umění, soft-pornografie, sebezpytné animace. Přines kdo má co rád a za co se třeba i trochu stydí.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:
Erika Balsom: Exhibitiong Cinema in Contemporary Art, Amsterdam University Press, Amsterdam 2013.
www.oapen.org/download?type=document&docid=442726
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007
David Campany, Photography and Cinema, Reaktion Books, London 2008
Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008
Karel Císař (ed.) Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2004
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na přednáškách a aktivní participace: 50%
Písemný referát: 50%
Ti, kdo si předmět zapíší, vypracují referát na téma druhé kapitoly z povinné literatury.
- Webová stránka předmětu:
- není
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:20–13:55 Tomáš POSPISZYL Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2017/2018:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - magistr-1718 (povinný předmět, volitelný předmět)