Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Western Theatre History 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
201DZK2 ZK 3 2/T Czech summer
Subject guarantor:
Zuzana SÍLOVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
Name of lecturer(s):
Jana CINDLEROVÁ, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ, Milan ŠOTEK, Jaroslav VOSTRÝ
Learning outcomes of the course unit:

The course result is to be a basic bearing in the covered tendencies of Western culture theatre when the presentation covers not only the historigraphic progress from one topic identical to the appropriate historical period but a glimpse into the „overall“ development in the discussion of each topic. This bearing serves, primarily, as a study of some bases or subjects corresponding to the various tendencies in western drama theatre.

Mode of study:

Lextue linked to pra proseminar.

A combination of instructor presentation with contributions by students , discussing those figures, respectively (in particuar direction/dramaturgy students) tendencies which are or may be interesting to them. Contributions come from independent study of selected and/or instructor recommended (from a fundamental perspective, supplementary) literature including commemorative books.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of the exam based on class work.

Course contents:

The aim of the course is to provide 1st year Drama Dept acting, directing and dramaturgy students with an idea of the basic tendencies of theatre in Western culture in the context of narration in which they are to find their place. This, as well, requires an idea of the individual tendencies and their conflicts as open events, where facts and issues that arise from that are equally important.

Summer semester topics:

11. Moliere and the path from mime to modern comedy and from type to character

12. European drama between the Baroque and Enlightenment: Gozzi and Goldoni

13. End of Harlequin? European Theatre of the 18th century between mime and drama

14. From introducing plays to staging; historical requirements for the rise of modern directing

15. Diderot and the path of modern European theatre from the introduction of plays to staging

16. From salon comedies to Ibsen and from the presentation of the issue to artistic theatre

17. From public space to ro0ms and from environment to dramatic spaces

18. Stanislavsky and modern acting

19.. Modern theatre between image and expression

20. From existentialism to absurdity and from modern to post-modern

21. Theatre in the age of media

Recommended or required reading:

Topic Literature:

13. Brockett, O. A. Dějiny divadla, Praha 1999 (příslušné kapitoly); Diderot, D. O umění, Praha 1983 („Herecký paradox“ a stati podle vlastního výběru), resp. Diderot o divadle, Praha 1950 („Paradox o herci“ a zvolené stati); Lessing, G. E. Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha 1980

14. Balvín, J. / Pokorný, J. /Scherl, A. (eds.) Vídeňské lidové divadlo od Stranitzkého k Nestroyovi, Praha 1990: 145–418 (vybrané pasáže z kapitol o Raimundovi a Nestroyovi); Hugo, V. Předmluva ke Cromwellovi, Praha 2006 (s předmluvou D. Jobertové); Stanislavskij, K. S. Můj život v umění, Praha 1983 (‘Meiningenští’ z kap. „Herecké mládí“); Vostrý, J. / Sílová, Z. Je dnes ještě možné herecké umění? Praha 2009: 49–70 („Jak hrát ‘velkého’ Schillera“)

15. Brockett pasáže z kap. 13,14; Hyvnar, J. Divadlo, in Perkner, S. / Hyvnar, J. Řeč dramatu. I. Divadlo a rozhlas, Praha 1987: 80–102 (Od osvícenství k realismu [Divadlo 18. a 19. století]; Vostrý, J. Od výjevu k obrazu jednání (Dva předchůdci ze 16. století), in (týž) Režie je umění, Praha 2009, resp. 2001: 9–36, resp. 9–37

Vostrý, J. O hercích a herectví (2. vyd.), Praha 2014: 122–135, 148–154, 266–267 [O Diderotově Hereckém paradoxu]

16. Brockett (příslušné kapitoly)

17. Pörtner, P. Experimentální divadlo, Praha 1965: 10–16 (Appia), 17–23 (Craig), 84–85 a 86–89 (jejich texty); Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996: 184–189 („Herecký přístup k roli a struktura hry“); Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 138–152 („Slečna Julie /1888/: Scéna a scénografie“) a 176–191 („Tři sestry /1901/: Drama jako scénický projekt“)

18. Stanislavskij, K. S. Můj život v umění, Praha 1983; Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Praha 1978; Grotowski, J. „Odpověď Stanislavskému“, in Pilátová, J. (ed.) Texty (teatr-laboratorium), třetí část: 158–177; Honzl, J. „Herecká postava“, in (týž) K novému významu umění, Praha 1956: 239–245 a v dalších výborech; Hyvnar, J. O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 143–163, Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011; Vostrý, J. „Přiznání ke Stanislavskému“, in (týž) Činoherní klub 1965–1972, Praha 1996: 173–180

19. Brockett, O. G. Dějiny divadla, Praha 1999 [pasáže z kap. 15 a 16]; Hyvnar, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha 2011: 79–97 [Appia a Craig], 133–137 (Expresionistické herectví), 169–182 [Brecht] a 205–214 [Artaud]; Styan, J. L. Černá komedie, Praha 1967: 123–167 (Část III: Směrem k tragickému zvratu); Völker, K. / Grimm, R. / Esslin, M. / Harder, H.-B. Smysl nebo nesmysl? (Groteskno v moderním dramatu), Praha 1966; Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 196–214 (Šest postav hledá autora) a 215–232 (Krejcarová opera); Vostrý, J. O hercích a herectví, Praha 2014 (2. rozš. vyd.): 184–192 [brechtovské herectví]

20. Brockett (kap. 16 a 17), Hyvnar, J. Francouzská divadelní moderna, Praha 1996, Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998; Lehmann, H.-T. Postdramatické divadlo, Bratislava 2007; Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla, Brno 2001

21. Hostinský, O. „O klasifikaci uměn“, in (týž) O umění, Praha 1956: 190–209

Gajdoš, J. Od inscenace k instalaci a od herectví k performanci, Praha 2010 (pasáže podle vlastního výběru)

Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. , Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008:257–264 (z doslovu „Divadlo neboli kouzlo proměny“)

Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), Praha 2012: 104–108 (o performanci z kap. Herectví a hra) a 261–274 (o herectví a performati-vitě ze studie „Od teatristiky ke scénologii“)

Zich, O. , Estetika dramatického umění (Teoretická drama-turgie) [1931], Praha 1986: 13–25 (Povaha dramatického díla) a 106–111 (z podkap. Herecká postava)

Pllays:

Schiller: Úklady a láska; Marie Stuartovna nebo Panna orleánská;

Beaumarchais: Figarova svatba

Musset: S láskou nejsou žádné žerty

Ibsen: Nepřítel lidu, Nora nebo Hedda Gablerová, Peer Gynt

Strindberg: Slečna Julie;

Čechov: Višňový sad či/a Tři sestry

Pirandello: Šest postav hledá autora

Brecht: Matka Kuráž či jiná jeho hra

Sartre: S vyloučením veřejnosti

Beckett: Čekání na Godota nebo Konec hry

Ionesco: Plešatá zpěvačka

Assessment methods and criteria:

Grading based on the submitted course paper on a selected topic.

Course web page:
Note:

A course originating in the need for students with an interest in drama, which may serve other departments, ex: Set Design Dept if there is interest - maybe because from a basic perspective - in the one-time tradition of the successful lectures by Prof. F Goetze - it is not theatrological but dramaturgical.

Further information:
This course is an elective for all students of this school
Schedule for winter semester 2017/2018:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2017/2018:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
room S202
Zasedací místnost

(Karlova 26, Praha 1)

09:30–11:00
(přednášková par. 1)
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Fri 09:30–11:00 Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2018-06-18