Theatre in the Czech Culture 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
207DCK2 | ZK | 3 | 2/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Jan CÍSAŘ, Eva KYSELOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Jan CÍSAŘ, Pavel JANOUŠEK, Eva KYSELOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
To teach students the basic developmental tendencies of Czech theatre in societal and artistic contexts.
- Mode of study:
-
Presentation, screening of relevant audio-visual recordings.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of History of Czech Theatre 1.
- Course contents:
-
History of Czech theatre after 1945 in issue lectures. This course focuses on the constitutive tendencies of Czech Theatre in relation to events in Czech society and culture.
- Recommended or required reading:
-
THEATRE IN CZECH CULTURE
Readings - Summer semester 2015/2016
Primary (selection)
Albertová: Josef Svoboda - scénograf
Bár: Od operety k muzikálu
Císař: Divadla, která našla svou dobu
Černý: Otomar Krejča
Hanáková: Posedlost divadlem
Hedbávný: Divadlo Větrník
Hedbávný: Alfréd Radok - zpráva o jednom osudu
Janoušek: Přehledné dějiny české literatury 1945-1989 (s. 68-82, 160-178, 269-292, 422-458)
Just: Divadlo v totalitním systému
Just: Proměny malých scén
Kraus: Divadlo ve službách dramatu
Krejča: Divadlo jsou herci
Městská divadla pražská v éře Oty Ornesta
Musilová: Fauefekt
Sílová: Disk a generace 1945
Skripta Y
Vostrý: Činoherní klub 1965-1972
Začalo to Redutou
Secondary (selection)
Alfréd Radok 100
Alfréd Radok mezi filmem a divadlem
Alfréd Radok - tři scénáře, tři inscenace
Bylo jich pět a půl
Česká divadla : encyklopedie divadelních souborů
Čunderle, Roubal: Hra školou - dvakrát o Ivanu Vyskočilovi
Drozd: Příběhy dlouhého nosu
Dvořák: Alt. divadlo
Grossman: Drama a režisérův sloh, Glosy k práci Národního divadla, Svět malého divadla In. Analýzy
HaDivadlo- hry, studie, scénáře, dokumenty
Hanáková: Na Pohádku máje
Hvězdy nad Kabinetem múz - HaDivadlo II 1990-2003
Hyvnar: Hry s hercem v poválečných diskusích, Radokova kritika divadelní teatrálnosti a hledání intenzívní scéničnosti, Herec v Krejčově uměleckém divadle, Herci Činoherního klubu v živlu hry In. O českém dramatickém herectví 20. století
Chalupecký: Konec moderní doby In. Obhajoba umění 1934-1948
Josef Topol a Divadlo za branou
Kovalčuk, Oslzlý: Společný projekt Divadla na okraji, Divadla na provázku, HaDivadla a Studia Ypsilon Cesty (křižovatky, jízdní řády, setkání)
Lazorčáková: Depeše na kolečkách
Miholová: Král Ubu
Mukařovský: K umělecké situaci dnešního českého divadla In. Studie I.
Otomar Krejča In. Disk 39
Oslzlý: Commedia dell'arte Divadla na provázku (1974-1985)
Oslzlý: Peter Scherhaufer v Divadle (Husa) na provázku
Rut: Ivan Vyskočil - Vždyť přece létat je o hubu
Sílová: Otomar Krejča herec In. Generace a kontinuita
Smoláková: Fenomén Lébl I+II
Plays:
Bondy: Nic jsem si nemyslel
Drábek: Akvabely
Fischerová: Hodina mezi psem a vlkem, Báj
Goldflam: Návrat ztraceného syna, Písek
Havel: Vyrozumění, Zahradní slavnost, Audience, Largo desolato
Hrubín: Srpnová neděle, Křišťálová noc
Kundera: Majitelé klíčů
Lagronová: Terezka
Landovský: Hodinový hoteliér
Pitínský: Matka, Pokojíček
Pokorný: Taťka střílí góly
Rychetský: Nevinní jsou nevinní
Smoček: Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Piknik
Steigerwald: Neapolská choroba
Tobiáš: Jaurés (nebo Vojcev)
Topol: Kočka na kolejích, Konec masopustu
Uhde: Král Vávra
Volánková: Stísněná 22
- Assessment methods and criteria:
-
Theatre in Czech Culture - Summer Semester 2015/2016
(Exam Questions)
1. Post-war Czech Theatre in the 1950s (Generation 45, Theatre Legislation, Socialist Realism in drama and theatre, Changes in dramaturgy and stage conventions).
2. Alfred Radok (The beginnings of works, stagings at the National Theatre, City Theatres of Prague, collaboration with Josef Svoboda, the Laterna Magika concept).
3. Otomar Krejča (The beginnings of acting, The National Theatre artistic program, the founding of the Divadlo Za Branou, collaboration with Josef Svoboda, Karl Kraus, National Theatre drama workshops: M. Kundera, F. Hrubin, J. Topol).
4. Jan Grossman (activities a Divadlo Na Zábradlí, social appeal of a dramaturgy program, crucial stagings, collaboration with Libor Fára, socio-critical absurd dramas of V. Havel).
5. Musical Theatre in the 1920s.
6.The Brno Brecht program (work of Evžen Sokolovský at Mahen Drama Theatre).
7. Small stages in the 1960s (the founding of Divadla Na zábradlí, Theatre Semafor, Činoherní klub, Večerní Brno - absurd playwright M. Uhde).
8. Studio Theatres in the 1970-80s (Studio Ypsilon, HaDivadlo, Husa na Provázku, Divadlo na Okraji, Činoherni Studio Ústi nad Labem, irregular dramaturgy concept, original acting, collective improvisation), Writers (A. Goldflam, K. Steigerwald), Directors (Goldflam, P. SCherhaufer, E. Tálská, Z. Potužil, I. Rajmont), stagings.
9. Development tendencies after 1989 (changes in the political system and reflections of it in Czech theatre, entry of a new generation in Czech directing and drama, creation of independent theatre stages, alternative principles in Czech theatre).
Theatre in Czech Culture: Exam information
The Theory and Critique Dept. establishes three regular and two re-take dates.
The exam covers lectures and readings and is only oral.
The student is required to register for one of the three regular dates.
The second re-take is in the presence of two instructors.
A registered student who does not attend nor excuses themself will receive a grade of X.
Students who do not register for any of the regular dates will automatically receive a grade of FX.
If a student does not pass in the regular or the two re-take dates, they may request a dean's exam date which is before a commission.
If a student is not able to attend an exam (only in extenuating circumstances), they are to excuse themselves in writing to the testing instructor at least one day prior:
martina.schlegelova@damu.cz, zuzana.augustova@damu.cz, eva.kyselova@damu.cz
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all students of this school
- Schedule for winter semester 2017/2018:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2017/2018:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Wed Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Wed 12:00–13:30 Eva KYSELOVÁ Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Acting for Alternative and Puppet Theatre (B.A.) (required subject)
- Directing and Dramaturgy for Alternative and Puppet Theatre (B.A.) (required subject, optional subject)
- Stage Design for Alternative and Puppet Theatre (B.A.) (required subject, optional subject)
- Drama in Education - full-time 3 years (B. A.) (required subject)
- Arts Management (B.A.) (required subject, optional subject)
- Theory and criticism (B.A.) (required subject, optional subject)