Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Contemporary theatre theories I. 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
207STA2 ZK 3 2/T Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Jaroslav ETLÍK
Learning outcomes of the course unit:

The student should be, upon completion of the series, able to have a bearing in the issues of modern theatre theory in its entire breadth. The should be able to write on this topic a study or essay and know individual topics and tendencies which arise in modern theatre theory, an not only write in detail and evaluate but to arrange it into a wider cultural and societal context.

Mode of study:

Lecture.

Prerequisites and co-requisites:

None.

Course contents:

In the second semester the student encounters theory concepts which develop in parallel with structuralistic concepts of theatre and which have their beginnings in classical German religion and spirituality (particularly in the so called life philsophy of W. Dilthey) and in early Phenomenology. They also encounter theory model topics which are rooted in psychoanalysis.

1. Phenomenological approach to theatre (Ingarden, Gouhier, Dufrenne, Merleau-Ponty).

2. Hermeneutika and theatre (Gadamer, W. Ong, Ricoer, N. Frye).

3. Later Phenomenology and so called the symbolic theory of theatre, including archetypical (Barchelard, Poulet, Ricoeur, Bodkinova, etc.).

4. Theatre and psycho-analysis (Jung, Durand, Bachelard, Lacan).

Recommended or required reading:

Fundamental Literature for the 4 semester series:

Jan Mukařovský: Studie I., Brno, Host, 2002

Jan Mukařovský: Studie II., Brno, Host, 2002

Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994

Jiří Veltruský: Drama jako básnické dílo, Brno, Host,1999

Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956

Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla Praha, Orbis, 1963

Petr Bogatyrev: Souvislosti tvorby, Praha, Odeon,1971

Petr Bogatyrev: Lidové divadlo české a slovenské, Brno, Stezky, 1940

Jan Císař: Proměny divadelního jazyka, Praha, Melantrich, 1986

Zdeněk Hořínek: Herectví jako hra, in: Divadlo 21, 1970, č. 2.

Zdeněk Hořínek: Divadlo, drama, divák, Bratislava, Tatran,1985

Ivo Osolsobě: Principia parodica, Praha, NAMU, 2007

Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku Brno, „G“, 1992

Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení, in: Divadelní revue 1999, č.1.

Jaroslav Etlík: Termíny k dohodnutím in: Divadlo a interakce I., Praha, 2007

Jaroslav Etlík: Ještě jednou k termínům, in: Divadlo a interakce III., Praha, 2009

Erika Fischerová-Lichte: Estetika perfomativity, Praha Na konári, 2011

Erika Fischerová-Lichte: Čím je představení v kultuře performací? Pokus o definici, in: Souřadnice a kontexty, Praha, DÜ, 2004

Hans Thies Lehmann: Postdramatické divadlo, Slovenský divadelný ústav Bratislava, 2009

Jan Roubal: Představení jako Kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer - Lichte, Praha, DAMU, 2008

M. Carson: Dejiny divedelných teorií, Slovenský divadelný ústav, 2006

A.Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host, 2008

A. Ubersfeldová: L´espace théatral, Paris 1979

K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980

M. Quinn, Prager school Thetre teory, New York, 1995

P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, Divadelní ústav, 2003

Richard Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, Slovenský divadelný ústav

Assessment methods and criteria:

80% attendance, class participation, written review, oral exam.

Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2017/2018:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2017/2018:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2018-06-18