Dějiny a analýza novodobých akustických umění 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101DANA3 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Více teoreticky zaměřené dvousemestrální studium se orientuje na celkový,
základní i pokročilý vhled do problematiky vztahů technologie a umění v širokém
slova smyslu, zejména pak partikulárních vztahů technologie a hudby v perspektivě
historických reálií přibližně posledních 120 let.
Silný akcent je kladen na čtení textů z oblasti rozmanitých vztahů hudby a
technologie digitálního věku a to jak z aktuální, tak historiských perspektiv.
Dalším akcentem je zorientování se v problematice probíhajících tvůrčích
i teoretických diskurzů napříč druhy a žánry, které je možné považovat za sónické.
Vedle soudobé vážné hudby v tradičním slova smyslu se jedná o vhled do světa
soundartu (zvukové instalace apod.), net-artu (digitální umění v globálních sítích) a
dalších forem současého umění, v nichž tradiční estetická i historiografická měřítka
ztrácejí svůj pojmový aparát.
Forma studia
teoreticko praktický blok dvou předmětů:
101DANA3Dějiny a analýza akustickych umění
101PMHP1Pokročilé techniky hudebního programování
každé pondělí 9 – 12
učebna: 019 LAB (vstup z Malostranského náměstí)
Oba kurzy jsou v letošním roce spojené do jednoho bloku v teoreticko-praktický workshop
téma pro ZS 2018:
Zvuková kompozice pro rádio
premiera v PremEdici Radioatelier, Český rozhlas Vltava, leden 2019
téma pro LS 2019:
Kompozice pro solové nástroje a live electronics, realizace koncertu
-spolupráce se studenty interpretačních oborů
-obsluha a relizace live electronics partů kompozice
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni absolvovaného bakalářského studia
Obsah kurzu
Prozatimní syllabus zimního semestru 2018
- 10.Úvod
- plán semestru – zakončení PremEdici RA
- studio jako orchestr
- mix jako umění orchestrace
- MIKROFONIE – typy mikrofonu, praktické ukázky
- 10.Zvuková kompozice v rádiu
PremEdice Radioateliéru ČRo Vltava a další radioartové platformy
Katharina Schitt / Michal Rataj: Molyneux Problem
– analyza Pro Tools Session
- audio, MIDI, virtualni nastroje, MAX, mix, groups, master
- 10Práce filmového skladatele ve zvukovém studiu
základní kontury spolupráce ve filmové produkci
architektura kompozičního prostředí
-obrázek, AAF, hudební session
-konfigurace session
-akustické versus elektronické
-reálné versus virtuální
- 10Jan Palach – hudební session, analýza,
akustické versus elektronické
Granulární syntéza a metody kompozice s ní
- 10.Symbioza DAW a open source programming
MAX to DAW / vice versa
- kombinace lineárních a nelineárních paradigmat ve zvukovém designu
- spektrální deskriptory
- CatArt – vytváření vlastního korpusu
- paradigma psychoakustické komplexity (Truax)
četba:
Barry Truax: Musical Creativity and Complexity at the Threshold of the 21st Century
5.11.Hudební / zvukové studio a prostor #1
základní strategie, triky
topologie versus spektrum v práci s prostorem
- 11.Hudební / zvukové studio a prostor #2
základní strategie, triky
topologie versus spektrum v práci s prostorem
- 11.kompoziční práce, praktická výuka
- 11.Źivý nebo mrtvý nástroj?
Vitruální nástroje, syntezátory a samply
Hudební exprese v DAW interpretaci
senzory, midi CTRL ad.
- 12.kompoziční práce, praktická výuka
- 12. kompoziční práce, praktická výuka
- 12.vánoční koncert / performance
Povinná literatura pro četbu v zimním semestru:
Leigh Landy: The Music Of Sounds
Daniel J. Levitin: This Is Your Brain On Music
Barry Truax: Musical Creativity and Complexity at the Threshold of the 21st Century
Denis Smalley: Space-form and the acousmatic image
Doporučená nebo povinná literatura
Text v přípravě.
Hodnoticí metody a kritéria
kompoziční a koncertní výstup na konci obou semestrů
Poznámka
detailní info: www.michalrataj.com/vyuka
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:30 | Michal RATAJ | LAB Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět)