Instrumentace I. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101INI1 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
a) Výuka navazuje na získané předchozí znalosti o technických možnostech hudebních nástrojů a základy instrumentace a vokální sazby.
b) Vedle analýz příkladů z hudební historie ukazuje prakticky studentům danosti jednotlivých moderních hudebních nástrojů, včetně novějších způsobů hry na ně.
c) V samostatných studiích zpracovávají studenti jednotlivé problémy orchestrace a sborové sazby, na závěr odevzdávají rozsáhlejší vlastní instrumentaci vybraného sólového díla pro dechové kvinteto.
d) Studenti jednotlivých oborů pak dodávají buď 3 studie pro sólové nástroje (skladba), esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k hudební režii (hudební režie), stránková esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k zvukové tvorbě (zvuková tvorba), esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu práci dirigenta na konkrétním díle s významným užitím dechových nástrojů (dirigování).
Forma studia
skupinová výuka, cvičení - 2 hodiny týdně
A) Praktická demonstrace jednotlivých nástrojů symfonického orchestru, možnost konzultace s hráči, práce na studiích (obor skladba)
B) Poslech a analýza děl světové literatury se zaměřením na daný probíraný nástroj
C) Práce na semestrálních pracech - studiích, esejích, instrumentačních cvičeních
Předpoklady a další požadavky
Požadavky pro udělení zápočtu z předmětu Instrumentace I. ročník:
Docházka – nejméně 75%, předem omluvené absence (nemoc, koncert) jsou počítány
Splnění těchto úkolů v rámci semestru:
Obor skladba –
1)tři studie pro sólový nástroj (vždy připraveny s předstihem tak, aby hráč, který přijde na hodinu mohl mít tuto studii k dispozici alespoň tři dny předem a bylo možné tyto studie s interpretem analyzovat)
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba pro klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Obor hudební režie –
1)Nejméně 2 stránková esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k hudební režii (např. odlišný přístup při nahrávání různých obsazení, rozdílné požadavky na interpretaci, problematika nahrávání novodobých technik apod.)
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Obor zvuková tvorba –
1)Nejméně 2 stránková esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu k zvukové tvorbě (např. odlišný přístup při nahrávání různých obsazení či konkrétních nástrojů, akusticky vhodné prostory pro nahrávání určitých nástrojů, nedostatky a chyby nahrávací techniky, problematika nahrávání novodobých technik apod.)
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Obor dirigování –
1)Nejméně 2 stránková esej (studie) zaměřená na problematiku instrumentace díla ve vztahu práci dirigenta na konkrétním díle s významným užitím dechových nástrojů (např. požadavky dynamické plasticity, užití charakteristických registrů nástrojů, práce s barvou nástrojů, přizpůsobování tempa technickým možnostem nástrojů, řešení nádechově problematických míst apod.)
2)Instrumentační cvičení – jedno- či dvoustránková skladba klávesový nástroj instrumentovaná pro obsazení dechového kvinteta. Toto cvičení je dokončeno nejpozději 3 týdny před koncem výuky a konzultováno v rámci hodin instrumentace s pedagogem i ostatními studenty (tvůrčí dílna).
Studenti všech oborů mají za úkol zajistit účast alespoň jednoho hráče na určitý nástroj na hodině.
Obsah kurzu
- Získání znalostí o nástrojích symfonického orchestru i praktickou formou - osobní konzultace s hráči, poslech zásadních děl světové literatury pro konkrétní nástroje nebo s jejich využitím.
- Rozvinutí schopnosti hudebně-analytického myšlení ve vztahu k orchestraci ve vztahu ke studovanému oboru
- Praktická dovednost instrumentace / orchestrace formou instrumentačních cvičení kratšího rozsahu
Doporučená nebo povinná literatura
Rychlík, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Panton, Praha 1968.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
Emmert František, Poznámky k instrumentaci I,II, Brno 2001
Kolektiv: Orchestrace jako otevřený proces. AMU, Praha 2009.
Partitury analyzovaných děl
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet udělen na základě prokázaných znalostí obsahu probrané látky, dodání požadovaných semestrálních úkolů a splnění minimální docházky.
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
Termín konání: úterý 12:00-13:30 učebna 2019
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:00–13:30 | Jan DUŠEK | Učebna Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět hlavní)