Interpretace barokní hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104IB2 | ZK | 1 | 1T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Monika KNOBLOCHOVÁ, Giedre MRÁZKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je získání vhledu do problematiky historicky poučené interpretace.
- základní pojmy a terminologie (v rámci dobového kontextu),
- orientace v literatuře (kde hledat podrobnější informace),
- stylové odlišnosti (dobové i regionální).
Forma studia
Přednáška doplněná zvukovými a notovými ukázkami, vyžadující aktivní účast studentů.
Předpoklady a další požadavky
U studenta se předpokládá dílčí znalost hudby 17. a 18. století, nejen pro klávesové nástroje. Navazuje na předmět Interpretace barokní hudby I.
Obsah kurzu
Stručná osnova předmětu:
- Tempo (taktové označení, tempo rubato, vliv tance).
- Rytmické zvláštnosti (tečkovaný rytmus, inegalité, rytmický a výrazový přízvuk).
- Artikulace a frázování (význam obloučků a dalších znaků).
- Prstoklady a jejich vliv na artikulaci.
- Dynamika.
- Diminuce.
Sylabus předmětu:
V 17. a 18. století neexistoval detailní zápis interpretačních pokynů, pro pochopení barokní hudby je proto třeba širšího vhledu, než u mnohých stylů pozdějších epoch. Přednášky se věnují řešení tempa, rytmické a metrické stránce barokní hudby, artikulaci, frázování, dynamice, aj.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura předmětu:
Česká a slovenská
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
QUNTILIANUS, Marcus Fabius, Základy rétoriky,Odeon (Živá díla minulosti), Praha 1985
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč. XX, rok 1994, číslo 3-4
VILLARI Rosario (editor), Barokní člověk a jeho svět, Vyšehrad 2004
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
- Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969 Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
vypracování a prezentování práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskuzích. Dále je požadována 70% účast na přednáškách, v případě jejího nedodržení ze zdravotních důvodů, je možno požádat o náhradní plnění.
Poznámka
Nesjou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)