Obligátní cembalo 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104OCE1 Z 1 1T česky zimní

Garant předmětu

Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Giedre MRÁZKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petra BLAŽKOVÁ ŽĎÁRSKÁ, Monika KNOBLOCHOVÁ, Giedre MRÁZKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Praktické zvládnutí základů cembalové techniky a interpretačních prostředků typických stylů a forem z doby 1580 až 1760.

Forma studia

Kontaktní výuka.

Předpoklady a další požadavky

Zvládnutí dvou až tří skladeb různých stylů dle individuální dohody.

Obsah kurzu

Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.

Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.

Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:

-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století

-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století

-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století

-italský typ toccaty 17. století

-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)

-česká předklasická hudba

Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura:

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.

Hodnoticí metody a kritéria

Individuální výuka.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů