Didaktika/Vyučovatelská praxe flétny 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106DPFL1 | Z | 1 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jiří HLAVÁČ, Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na flétnu. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.
- Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení
2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku
b Správné postavení rtů - metodický nácvik
c Správné postavení zubů -metodický nácvik
- Metodika správné práce jazyka při nasazení
- Metodika správné funkce jazyka při staccatu
- Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.
Forma studia
Kontaktní výuka.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.
Obsah kurzu
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů.
Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na flétnu v jejich vlastní praktické činnosti. Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na flétnu přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem. Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech, tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na flétnu jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti flétnisty. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
Doporučená nebo povinná literatura
Johann Joachim Quantz Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu
Hans Prter Schmitz Querflöte und Querflötenspiel
František Malotín Příčná flétna ? praktická metodika
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se iniciativa a tvůrčí přístup.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Studenti získávají potřebné informace z oblasti didaktiky příslušných oborů. Mohou si takto rozšířit své vzdělání o pedagogickou způsobilost.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
25.10.2018 | 10:00–11:30 | Jiří HLAVÁČ | Učebna KDN 2007 Hartigovský palác |
25.10.2018 | přednášková par. 1 | |
01.11.2018 | 10:00–11:30 | Jiří HLAVÁČ | Učebna KDN 2007 Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Flétna (Mg) (volitelný předmět)