Hra na klarinet 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106KRI7 | Z | 14 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Irvin VENYŠ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
V tomto předmětu je již perfektní zvládnutí všech stránek hry na klarinet nutností. Jedná se o prstovou techniku, intonaci, rytmus, dechovou a tónovou kulturu. Prohlubují se znalosti o interpretaci a pódiovém vystupování. Studium se orientuje na skladby , které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné.
- Výuka psychologie pódiového vystupování, praktická pódiová činnost
- Výuka interpretačních hledisek, hledání osobitého a přitom klasickou interpretaci dodržujícího názoru studenta na interpretaci
- Přednesy Francaix, Nielsen, Tomassi, Arnold, Lutoslawski- nutnost perfektního technického osvojení, pak uvolnění do interpretačních možností
Forma studia
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Obsah kurzu
Do předmětu Hra na klarinet 7 jsou na základě přijímacího řízení přijati pouze studenti, kteří nemají ve své hře na nástroj zjevné problémy, jsou vybaveni velmi dobrou prstovou technikou, kvalitním tónem, intonací a hlavně se u nich projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent , ale také o znalosti. Tento talent je uchopen jako ojedinělý a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality. Je praktikován princip odborné konfrontace názorů na interpretaci studenta s názory profesorů. Pokud student nevybočuje ve svých názorech z možných mantinelů, je mu ponechána jeho představa, v opačném případě se s touto představou pracuje tak, aby těmto zaběhnutým pravidlům odpovídala. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, hlavně na poli psychologickém. Je nutná znalost psychologie pódiového výstupu. Studium se orientuje na skladby, které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné - Francaix, Nielsen, Tomasi, Arnold, Lutoslawski. Repertoár se také orientuje na mezinárodní soutěže, které jsou v časovém kontextu k dispozici.
Doporučená nebo povinná literatura
Francaix, Jean : Tema con variazioni : pour clarinette en la et piano
Francaix, Jean : Koncert pro klarinet a orchestr
Nielsen , Carl : Koncert pro klarinet a orchestr
Tomasi, Henri: Concerto pour Clarinette Si b et Orchestre
Arnold, Malcom : Sonatina
Arnold, Malcom : Koncert č.1 a 2
Lutoslawski, Witold : Taneční preludia
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět hlavní)