Hra na lesní roh 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106LR1 | Z | 9 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, které si student přinesl z předešlého studia - ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.
- Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud Koprasch, Alphons.
- Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.
- Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách autorů C. Saint - Saens, W. A. Mozart,
P. Hindemith.
Forma studia
Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Obsah kurzu
Lesní roh je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na lesní roh potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. Také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent ,schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud ? Koprasch, Alphons, kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole apod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách autorů C.Saint ? Saens, W.A.Mozart, P.Hindemith., pro jejich průhlednou stavbu a jednodušší technickou stránku. Jedná se především o stavbu frází , témat, vrcholů, dynamiky , o stavbu vlastních kadencí apod. Toto vše je sice součástí výuky na střední škole , ale ne vždy má student obsáhlejší vědomosti, které může použít pro svůj konkrétní obor.
Doporučená nebo povinná literatura
Koprasch Etudy, Alphons II. díl etudy
C.Saint - Saens Koncertní kus
W.A.Mozart Koncert č. 3
P.Hindemith Sonáta 1939
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět hlavní)