Hlasová výchova 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107HV1 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Zdravé a vědomé zacházení s hlasem při pedagogické činnosti nezávisle na prostorových podmínkách. Správná hlasová hygiena (měkké nasazení, dechová opora), sluchová analýza, práce s intenzitou, mluvní artikulace. Absolventem semináře by měl být člověk, který ví, co říká, ví, jak to říká a jeho osobnostní projev je jemu i druhým příjemný.
Forma studia
Interaktivně a tvořivě vedené hodiny formou praktických cvičení a úkolů.
Předpoklady a další požadavky
Obecné hudební znalosti a dovednosti: hudební sluch, rytmus, intonace, základy hudebního názvosloví, minimální znalost hodnot not. Dále musí mít student splněnou min. 75% docházku.
Obsah kurzu
Předmět Hlasová výchova je pojímána jako psychosomatická disciplína. Není tedy technikou ani metodou, ale „vědomým“ přístupem k sobě samému. Hlas tedy vnímáme jako nezbytnou a vítanou součástí naší osobnosti - našeho vnitřního dění právě „teď a tady“ a z tohoto statusu k němu přistupujeme. V hodinách se zabýváme: prací s dechem, správnou hlasovou hygienou, hlasotovorností, nosností, intenzitou zvuku aj. v kontextu se zátěžovými situacemi (trémou, stresem), prostorovými výzvami apod. Hodiny jsou z velké části vedeny „v pohybu a v teplákách“, kdy se zlepšuje nejen kondice soustředění, ale dochází k lepšímu ukládání díky aktivaci tělové paměti.
Doporučená nebo povinná literatura
Boadella, Frankel, Corrëa. Biosyntéza. Výběr z textů. 1. vyd. Praha: TRITON, 2009, Felber, R., Reinhold, S., Stuckert. Muzikoterapie a Terapie zpěvem. Praha: Fabula, 2005, Kučera, M., Frič, M., Halíř, M. Praktický kurz hlasové rehabilitace a reedukace. Opočno 2010, Lowen, A. Bioenergetika. Terapie duše pomocí práce s tělem. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, Martinessová, F. Vědomé zpívání. Základy studia zpěvu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, Martinessová - Lohmannová, F. Vzdělaný pěvec. 1. vyd.Pardubice: KORA, 1994, Morávek, M. Lidská řeč. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, Válková, L. Hlas individuality. Praha: AMU, 2004, Válková, L. Hlasové poruchy. Studijní text vzdělávacího cyklu Via aperta: 2. přepr. a rozš. vyd. DDM Rokycany, 2008, Válková, L., Vyskočilová, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1. vyd. Praha: AMU, 2007, Vyskočil, I. Hlas, mluva, řeč. Sborník, Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje aktivní přístup ke své vlastní hlasové problematice dokládaný sebereflexí. Minimální 75% účast.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:15–15:45 | Markéta PRUSKOVÁ | sál Avalon Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)