Metodika současného tance 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107MES3 | Z | 4 | 1+1/T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení a schopnosti komplexního uvažování o pohybu s citlivostí pro detail a s přihlédnutí k anatomickým souvislostem. Má vést k podpoře a upevnění pedagogických dovedností, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy, formování individuálního pedagogického stylu a uvědomění si úlohy a role pedagoga. Její součásti je i samostatná pedagogická praxe studentů a její následná analýza a evaluace formou diskuse.
Forma studia
Výuku tvoří teoretická část, která směřuje k systematickému rozšiřování si odborných znalostí z oblasti metodiky výuky i didaktických postupů (např. i formou rozboru ukázek různých způsobů výuky zaznamenaných na dvd nosičích, analýzy absolvovaných workshopů, individuálních lekcí) a praktická cvičení. Zahrnuje i samostatnou pedagogickou praxi studentů v rámci předmětu pedagogického prosemináře 1. ročníku pedagogiky tance na HAMU, která je odborně konzultována.
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem je absolvování Metodiky současného tance 1 a 2, především však otevřenost k získávání nových dovedností, k rozvoji pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.
Obsah kurzu
Pohybový slovník současného tance není kodifikován a neexistuje ani systém ustálených cvičení. Jeho metodika je založena především na detailním rozboru pohybových principů a různých metod, které zdůrazňují přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu. Vychází se z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kineziologie, jež vede obecně k rozvoji poznání a uvědomování si pohybových možností lidského těla. V rámci výuky student získává nejen teoretické informace, ale své metodické a didaktické znalosti a dovednosti si ověřuje a upevňuje také prostřednictvím praktických cvičení, při nichž se učí hledat a vytvářet svůj konkrétní pedagogický styl. Je to příležitost si v roli pedagoga prakticky vyzkoušet zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce etc.
Sylaby pro letní semestr zahrnují tato témata:
1)Využití tvořivých metod při tvorbě vlastního pohybového materiálu na základě zkoumání jednotlivých principů
2)Rozdíl mezi floor work v moderní technice M. Graham a v technice současného tance, jeho základní pohybové principy
3)Základní pohybové principy up side down (historické kořeny, pět principů: smršťování – rozpínání, výměna váhových celků, odtlačení, iniciace konci páteře, akcelerace - suspence)
Doporučená nebo povinná literatura
Feldenkrais, Moshé: Awarness through movement (Pohybem k sebeuvědomění). Praha, 1996
Lewis, Daniel: The Illustrated Dance Technique of José Limón. New York, 1984
Schurr, Gertrude; Yoccom, Rachael D.: Modern Dance. Techniques and Teaching. New York: The Ronald Press Company, 1949
Horosko, Marianne: Martha Graham. The Evolution of her Dance Theory and Training. Pennington, 1991
Stewart, Virginia: Modern Dance. New York, 1991
Stodelle, Ernestine: The Dance technique of Doris Humphrey. Princeton, 1978
Warren, Larry: Lester Horton, Modern Dance Pioneer. New York, 1991
Cohan Robert, The Dance Workshop. London, 1986
Cohen, Bonnie Bainbridge: Sensing, Feeling, and Action. Northampton, 1993
Novack, Cynthia Jean: Sharing the Dance. Madison, 1990
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a) 80% aktivní účasti v hodinách
b) Písemná analýza workshopů Feldenkreis method Teri Jeanette Weikel, BMC Anny Línové a Analytický přístup Lenky Flory
c) Vedení tréninku v rámci hodin Metodiky současného tance v rámci Pedagogického prosemináře, pedagogická praxe na taneční konzervatoři
Termín odevzdání písemných prací je 19.prosince 2016, zápočtová hodina 25.ledna 2017
Poznámka
Není žádná poznámka
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:45–12:15 | Andrea OPAVSKÁ | černý sál Hartigovský palác |
kor.Rebcová | paralelka 1 | |
Po | 12:30–14:00 | Andrea OPAVSKÁ | sál Avalon Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinný předmět hlavní)