Poetika interpretačního výkonu 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PIV3 | Z | 2 | BLOK | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Seminář má za cíl prohloubit vhled do práce umělce, tedy interpreta hudby, a to napříč obory, zároveň jako příprava a vzor k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
Forma studia
Na semináři vystupují adepti doktorského studia a jejich školitelé, přednášejí téma týkající se jejich doktorské práce nebo látku, kterou se zabývají ve své profesionální činnosti. Žádoucí je interakce mezi oběma hlavními protagonisty a zároveň do publika. Podle potřeby doktoranda jsou k dispozici: zvukové ukázky, živá hra na nástroje, promítání, přílohy s příklady, hosté, praktické modely apod.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování PIV 1 a PIV 2
Obsah kurzu
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Slouží jako příprava k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
Nejčastější tématické okruhy, jichž se může týkat náhradní písemná práce (při nesplnění aktivní účasti na seminářích):
Přehled tematických okruhů:
Průprava k interpretační činnosti
Příprava interpretačního výkonu
Manuální, dechové, hlasové techniky
Specifika a rozlišnosti interpretačních škol
Pódiová a studiová praktika
Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi
Historicky poučená interpretace
Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století
Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti
Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon
Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti
Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura není vyčerpávající, záleží na vhledu a tématu. Tato literatura slouží také jako zdroj písemných prací, které je nutno vypracovat pro případ absencí v semináři.
Literatura (česká) - výběr:
Bach, C. Ph. E.: Úvaha o dobré hře na klavír, Paido Brno 2003
Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, in Estetika 11/1974, č. 3 (str. 164 - 182) ač. 4 (str. 193 - 212)
Dušek, Bohumil: Dialektika metra, tempa, hybnosti, rytmu a melodie v hudebních skladbách, in: Opus Musicum 10/1978, č. 9, str. 263
Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU 1957
Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Editio Supraphon 1987
Ginzburg, Lev: Estetika studia nástrojové hry. Supraphon Praha 1968
Holečková-Dolanská, Jelena: O deklamaci zpívaného slova. Živá hudba VII, 1980
Hudební věda II, kap. 2 Problém pojetí hudby ve smyslu hudebního díla, str. 316,
-kap. 7 Teorie a dějiny hudební interpretace, str. 572, SPN 1988
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika, skriptum, Univ. Olomouc 1996
Jindrák, Jindřich: K interpretační problematice Dvořákových Biblických písní. Živá hudba VII, 1980
Klinda, Ferdinand: Orgánová interpretácia, Opus Bratislava 1983
Kratochvíl, Jiří: Otázka původního znění Mozartova Koncertu pro klarinet a Kvintetu pro klarinet a smyčce. Hudební věda 1967, č. 1.
Kratochvíl, Jiří: Interpretace dechových koncertů W. A. Mozarta na Mezinárodní soutěži PJ 1968. Hudební věda 1969/4.
Kratochvíl, Jiří: Několik poznámek k historii dechového kvinteta. Referát ze sympozia o A. Rejchovi. Hudební věda 1970, č. 3
Kratochvíl, Jiří: Dechové nástroje v klavírních koncertech W. A. Mozarta. Živá hudba VII, 1980
Kratochvíl, Jiří: Úpravy a retuše v praxi. Živá hudba IX, Praha 1986
Kratochvíl, Jiří: Koncertantní dechové nástroje ve vokálních skladbách J. J. Ryby. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Kratochvíl, Jiří: Mozartovské otazníky. Živá hudba X, Praha 1989
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu Studie ČSAV č. 18, Praha Academia 1982
Mozart, Leopold: Důkladná škola na housle. temperament, Ivan Černý 1999
Nejgauz, Genrich: Poetika klavíru
Novotný, Břetislav: Partity J. S. Bacha. Komentář interpretace polyfonní hudby na smyčcové nástroje.
Quantz J.J.: Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu.
Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům
Slovník české hudební kultury, Supraphon Praha 1997 (doporučená hesla: hudebně rétorické figury, hudební myšlení, interpretace, notace, poezie)
Stanislav, Ján - Kresánek, Jozef: Zo vzťahou medzi rečou, hudbou a spevom. K problematice umeleckého majstrovstva, in Hudební rozhledy, roč. II, sv. 5, Praha 1956
Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Praha 1973.
Sýkora, Václav Jan: Improvizace včera a dnes. Praha 1966.
Váňová, Radana: Grafické znaky rozličných druhů pizzicata. JAMU Brno 1980
Zich, Jaroslav: Instrumentační práce se skupinami. SNKLHU, Praha 1957.
Zich, Jaroslav: Prostředky výkonného hudebního umění. SNKLHU, Praha 1959.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Smyčcové serenády Josefa Suka. Živá hudba 1962, SPN, Praha 1962.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Dechové serenády Antonína Dvořáka. Živá hudba IV, 1969.
Zich, Jaroslav: Orchestrace koncertu pro smyčcový nástroj (A. Dvořák: Koncert pro violoncello) Živá hudba VI, 1976
Zich, Jaroslav: Instrumentace Páté symfonie Dmitrije Šostakoviče. Živá hudba VII, 1980
Zich, Jaroslav: Orchestrace klavírní skladby (A. Glazunov, Chopiniana, op. 46). Živá hudba VIII, Praha 1983.
Zich, Jaroslav: Orchestrace finále Čtvrté symfonie Gustava Mahlera (Zpěv s orchestrem). Živá hudba IX, Praha 1986
Zich, Jaroslav: Sdělovací schopnost hudby. In: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon, Praha 1975.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky zápočtu: Povinná účast na semináři je samozřejmá, minimálně však 50% (jeden za každý semestr). Zápočet udělí v každém semestru magisterského studia o. as. I. Bažantová na základě prezence. Posluchači, jejichž prezence bude shledána nedostačující, splní náhradní úkol ve formě vypracování a obhájení textu (rozsah alespoň čtyři strany za semestr, nejméně osm stran za celý akademický rok) k některému z bodů osnovy (viz výše) tohoto předmětu při odborné rozpravě.
Poznámka
Konkrétní rozpis seminářů je třeba sledovat na vývěskách (oborové, studijní, seminární ve vestibulu) nebo ve Vaší školní mailové schránce, zároveň je datum konání (pokud je včas známo) součástí poznámky v rozvrhu systému KOS.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
20.11.2018 | 15:30–17:00 | Ivana BAŽANTOVÁ | Galerie HAMU Lichenštejnský palác |
Bloková výuka pouze ve vypsaných termínech | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace filmová hudba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Zpěv (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Cembalo (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Komorní hra (Mg)-klavírní trio (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Varhany (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Harfa (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Housle (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Komorní hra (Mg)-smyčcové kvarteto (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Violoncello (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Viola (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Fagot (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Flétna (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hoboj (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Komorní hra (Mg)-dechové kvinteto (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Lesní roh (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pozoun (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Trubka (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Tuba (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební produkce (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)