Rozbor skladeb 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RS4 | ZK | 5 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Ivana BAŽANTOVÁ, Vít HAVLÍČEK, Miloš HONS, Martin HYBLER, Lukáš MATOUŠEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu v návaznosti na poznatky získané v prvním ročníku (Rozbor skladeb 1 - 108RS1 a Rozbor skladeb 2 - 108RS2). Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Propojení zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem. U scénických děl vztah jevištní akce k užitému hudebnímu materiálu. Propojení s ostatními druhy umění, s filosofií.
Cílem studia je:
- rozšíření znalosti studentů z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru
- poznání vybraných děl hudební literatury z analytického pohledu
- osvojení novodobých analytických postupů vhodných pro poznávání děl 20. a 21. století
Forma studia
Rozbor skladeb čtením v partituře (forma, harmonie, kontrapunkt, struktura, instrumentace a další charakteristické prvky ve skladbě), následný poslech skladeb z nahrávek s partiturou, srovnávací analýzy, psaní textů a vytváření grafických rozborů, diskuse nad předloženým rozborem.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se znalost forem, harmonie a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře
Obsah kurzu
Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby jim rozšířil získané znalosti z 1. semestru a podrobněji je zasvětil do problematiky předmětu.
Studenti ve druhé polovině semestru pracují na analýze jedné skladby 20. a 21. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři a vypracují písemnou verzi rozboru s přihlédnutím k připomínkám vzešlým z jejich prezentace na semináři.
Doporučená nebo povinná literatura
de Leeuw, Ton. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam : Amsterdam University Press , 2005.
DeLio, Thomas, Saunders Smith, Stuart. Twentieth-Century Music Scores. Englewood Cliffs,
NY: Prentice Hall, 1989.
Janeček, Karel. Tektonika. Praha : Supraphon, 1968.
Laitz, Steven G. The Complete Musician: An Integrated Approach to Tonal Theory, Analysis, and Listening. New York: Oxford University Press, 2008.
LaRue, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis.
Michigan : Harmonie Park Press, 2011.
Lester, Joel. Analytic approaches to twentieth-century music. New York: W.W. Norton, 1989.
Loudová, Ivana. Moderní notace a její interpretace, Praha : Nakladatelství AMU, 1998.
Nové cesty hudby I. Praha : SHV, 1964.
Nové cesty hudby II. Praha-Bratislava : Supraphon, 1970.
Orchestrace jako proces (kolektiv autorů – katedra skladby HAMU)
Parsch, Arnošt, Piňos, Alois, Šťastný, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.
Simms, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. Vydáno: New Jersey : Schirmer , 1986
Simms, Bryan R. Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey : Schirmer , 1996
Tichý, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha : HAMU, 1994.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, která se odevzdává na konci každého semestru.
Ve druhém semestru navíc studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v prověření znalostí získaných v průběhu semináře na konkrétních analýzách, osvojení analytických metod, harmonie a hudebních forem. Její součástí je odevzdání a obhájení písemně a graficky zpracovaného rozboru za druhý semestr.
Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení písemné seminární práce.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:20–11:50 | Ivana BAŽANTOVÁ | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 | ||
St | 13:40–15:10 | Vít HAVLÍČEK | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 2 | ||
St | 09:30–11:00 | Miloš HONS | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 3 | ||
Út | 13:40–15:10 | Martin HYBLER | Učebna KHP 1041 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 4 | ||
St | 12:00–13:30 | Lukáš MATOUŠEK | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 5 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Kytara-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)