Rozbor skladeb pro Hudební produkci 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RSP1 | Z | 5 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu. Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Propojení zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem. U scénických děl vztah jevištní akce k užitému hudebnímu materiálu. Propojení s ostatními druhy umění, s filosofií.
Cílem studia je
- rozšíření znalosti studentů z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru
- poznání vybraných děl hudební literatury z analytického pohledu
- osvojení novodobých analytických postupů vhodných pro poznávání děl 20. a 21. století
Forma studia
Rozbor skladeb čtením v partituře (forma, harmonie, kontrapunkt, struktura, instrumentace a další charakteristické prvky ve skladbě), následný poslech skladeb z nahrávek s partiturou, diskuse nad předloženým rozborem.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se znalost forem, harmonie a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře.
Obsah kurzu
Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby je podrobněji zasvětil do problematiky předmětu.
Studenti ve druhé polovině semestru pracují na analýze jedné skladby 20. a 21. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři.
Doporučená nebo povinná literatura
BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia, 3. vyd. Opus Bratislava 1978.
HONS, Miloš: Hudební analýza, Togga, Praha 2011
HONS, Miloš: Hudba zvaná symfonie, Togga, Praha 2005
HŮLA, Zdeněk: Nauka o harmonii, SNKLU, Praha 1956
HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Editio Supraphon, Praha 1985.
JANEČEK, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.
JANEČEK, Karel: Melodika. SNKLHU, Praha 1956.
JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
JANEČEK, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
JANEČEK, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Panton, Praha 1976.
RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
TICHÝ, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. HAMU, Praha 1996.
TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, která se v prvním semestru přednese vystoupením studenta na semináři, ve druhém semestru se kromě vystoupení na semináři odevzdá rozbor i v písemné podobě.
Ve druhém semestru navíc studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v prověření znalostí získaných v průběhu semináře na konkrétních analýzách a osvojení analytických metod. Její součástí je odevzdání a obhájení písemně zpracovaného rozboru za druhý semestr.
Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení písemné seminární práce.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)