Rozbor skladeb pro Hudební produkci 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RSP3 | Z | 5 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu v návaznosti na poznatky získané v prvním ročníku (Rozbor skladeb 1 - 108RSP1 a Rozbor skladeb 2 - 108RSP2). Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Propojení zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem. U scénických děl vztah jevištní akce k užitému hudebnímu materiálu. Propojení s ostatními druhy umění, s filosofií.
Cílem studia je?
- rozšíření znalosti studentů z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru
- poznání vybraných děl hudební literatury z analytického pohledu
- osvojení novodobých analytických postupů vhodných pro poznávání děl 20. a 21. století
Forma studia
Rozbor skladeb čtením v partituře (forma, harmonie, kontrapunkt, struktura, instrumentace a další charakteristické prvky ve skladbě), následný poslech skladeb z nahrávek s partiturou, diskuse nad předloženým rozborem.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se znalost forem, harmonie a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře
Obsah kurzu
Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby jim rozšířil získané znalosti z 1. ročníku a podrobněji je zasvětil do problematiky předmětu.
Studenti ve druhé polovině semestru pracují na analýze jedné skladby 20. a 21. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři.
Doporučená nebo povinná literatura
HONS, Miloš: Hudební analýza, Togga, Praha 2011
HONS, Miloš: Hudba zvaná symfonie, Togga, Praha 2005
HŮLA, Zdeněk: Nauka o harmonii, SNKLU, Praha 1956
HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Editio Supraphon, Praha 1985.
JANEČEK, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.
JANEČEK, Karel: Melodika. SNKLHU, Praha 1956.
JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
JANEČEK, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
JANEČEK, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Panton, Praha 1976.
LOUDOVÁ, Ivana: Moderní notace a její interpretace, Nakladatelství AMU,Praha 1998.
Orchestrace jako proces, sborník studií Katedry skladby HAMU, Praha 2010
RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
RYCHLÍK, Jan, Moderní Instrumentace, Panton Praha 1968
TICHÝ, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. HAMU, Praha 1996.
TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, která se v prvním semestru přednese vystoupením studenta na semináři, ve druhém semestru se kromě vystoupení na semináři odevzdá rozbor i v písemné podobě.
Ve druhém semestru navíc studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v prověření znalostí získaných v průběhu semináře na konkrétních analýzách a osvojení analytických metod. Její součástí je odevzdání a obhájení písemně zpracovaného rozboru za druhý semestr.
Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení písemné seminární práce.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 08:40–10:10 | Vít HAVLÍČEK | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)