Cirkusová artistika-Vzdušná akrobacie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109CAV2 | ZK | 3 | 3T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Eliška BRTNICKÁ, Veronika SMOLKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
ŽONGLÁŽ:
Studenti se seznámí se základními technikami žonglování. Cílem předmětu je probudit a vytrénovat cit pro rekvizitu, aby při vytváření inscenace a při pravidelném hraní, byli absolventi schopni jednat s jakoukoli rekvizitou neobvyklým způsobem. Je to také technika vhodná k zlepšování soustředění. Studenti s výrazným talentem pro tuto cirkusovou disciplínu si se svými dovednostmi značně rozšíří pole uplatnění v praxi.
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
?Vývoj cirkusových umění?
Podtitul: ?Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.?
přednášející MgA. Ondřej Cihlář
Cíle studia:
a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.
b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.
c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.
Forma studia
ŽONGLÁŽ:
Praktický trénink žonglérských technik.
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, besedy s aktivními umělci, lektory, odborníky.
Předpoklady a další požadavky
ŽONGLÁŽ:
Fyzické a kreativní předpoklady.
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
- Obecná znalost dějin umění
- Kreativní předpoklady
- Schopnost analýzy a reflexe
Obsah kurzu
ŽONGLÁŽ:
Žonglování s míčky od jednoho přes sestavy se třemi až po zvyšování počtu na pět, sedm.
Paralelní výuka žonglování s kužely a kroužky. Obdobným způsobem jako u míčků.
Studenti se učí nejdřív jednotlivé triky, potom sestavy prvků. Posledním stupněm je spolupráce ve dvojici nebo skupině. Při zkouškách je prověřováno i originální použití dané techniky v hraných etudách.
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
?Nový cirkus? je současná divadelní forma, využívající v nových souvislostech cirkusová umění, která posouvá dál nebo vynalézá nové. Zásadní inovací je však posunutí a hledání významu těchto discilín. Nejde zde tedy o předvedení virtuozity cirkusové disciplíny, ale cílem je, aby tyto disciplíny byly prostředkem dalšímu sdělení a vyznění divadelního představení. Nový cirkus hledá možnosti syntetického propojování divadla a cirkusových umění (disciplín), které pak vytvářejí neoddělitelný celek.
- První doložitelné důkazy cirkusových umění
- Středověk, komedianti a potulní umělci
- Vznik tradičního cirkusu
- Největší sláva velkého evropského cirkusu, inovace v USA, zpětné ovlivnění evropského americkým
- Krize cirkusu na pozadí první světové války a pak druhá na pozadí ekonomických změn po druhé světové válce
- Prolínání divadla a cirkusových umění - tři divadelní reformy
- Ovlivňování s jinými druhy umění (výtvarné umění, hudba, film)
- 70., 80. Léta ? vznik nového cirkusu
- Nový cirkus a jeho vývoj (důvody jeho vzniku, odlišnosti oproti tradičnímu, vývoj žánru až ke dnešku)
- Syntetické myšlení při tvorbě inscenace
Doporučená nebo povinná literatura
ŽONGLÁŽ:
- Kludský Karel: Život v manéži.
- Diplomová práce Dariny Čížkové: Vývoj umění žonglování. (2001)
SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:
-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006
-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925
-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004
-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004
-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7
-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- účasti na cvičeních a hodinách výuky
- vypracování stručného vědomostního testu
- vypracování eseje
Poznámka
Žongláž je vyučována společně s dalšími technikami nového cirkusu v rámci semináře NOVÝ CIRKUS pod pedagogickým vedením O.Cihláře.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)