Nonverbální divadlo-Základy autorské tvorby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109NDZ1 | ZK | 12 | 5T | česky | zimní |
Garant předmětu
Štefan CAPKO, Adam HALAŠ, Eliška VAVŘÍKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Štefan CAPKO, Adam HALAŠ, Eliška VAVŘÍKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Základy autorské tvorby: hledání a objevení vlastních témat, natáčení procesu a převední do filmového tvaru. Tvorba vlastního kostýmu, zvuku a hudby, režírování spoluhráče a ve všech složkách usilovat o orchestraci výrazových prostředků se záměrem na grotesknost a komičnost.
Hledání vlastního směřování osobního a originálního vkladu.
Prohloubení teoretických vědomostí, zejména z cizojazyčné literatury a filmů národního filmového archivu.
Cílem je, na základě zkušenosti předané vytvořiti nový tvar - původní, evtl. celovečerní, autorskou inscenaci ve zvoleném stylu s novými, originálními prvky.
Forma studia
Praktická výuka.
Předpoklady a další požadavky
- Fyzické a pohybové předpoklady.
- Teoretické znalosti dramaturgie autorské tvorby.
- Kreativita a aktivní zapojení se do autorského procesu.
- Praktické znalosti akrobatických, artistických a tanečních technik.
- Schopnost analýzy a reflexe.
Obsah kurzu
ZÁKLADY AUTORSKÉ TVORBY
Během výuky budou studenti vedeni od prvotního seznámení s tématem, přes vytvoření scénáře, dramaturgie, režijního konceptu až ke konceptu samotného interpretačního výkonu.
Postup:
- Rozbor literární předlohy
Zde se zaměříme na dvojí kontext: a) kontext hry (interpretace), b) kontext současný
reinterpretaci zadaného tématu. Dále na výběr prostředků, rozdělení do scén, určení základní obsahové linie.
- Výběr textového materiálu
Dvě funkce:
a) text, který bude sloužit jako zdroj pro tělesný materiál
b)zadaný textový materiál, který bude hlasově prezentován
- Vytvoření tělesného materiálu
Zadané tělesné kombinace, které se budou významotvorně transformovat.
4.Konkretni práce na výstavbě přípravných etud na základe textového a tělesného materiálu
- Vytvoření charakteru - vedení a vývoj postavy
- Dramaturgická výstavba celku, práce s dynamikou a rytmem
Výstupem budou krátké autorské sólové etudy každého studenta.
Během celé práce bude kladen důraz na práci s náznakem. Náznak by neměl plnit pouze funkci zkratky, nýbrž by měl o skutečnosti vypovídat něco navíc. Cílem je nalézt co možná nejvyšší variabilitu co nejmenšího množství prostředků.
Doporučená nebo povinná literatura
Vít Hrubín: Struktura filmového gagu.
Václav Havel: Anatomie gagu.
Petr Král: Morálka šlehačkových dortů.
Michael Hanisch: Dodnes rozesmávají miliony.
Jordan Chimet: Hrdinové, fantomy a myši.
Charlie Chaplin: Můj životopis.
Buster Keaton: Můj nádherný svět legrace.
Jaroslav Brož: Tulák Charlie.
Jerzy Toplitz: Chaplinovo království.
Sergej Ejezenštejn: Kamerou, tužkou a perem.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na výuce, workshopech a při přípravě závěrečného představení.
Reflexe semestrální výuky a závěrečného představení.
Poznámka
Bez údaje.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět hlavní)