Teorie nonverbál. divadla a příprava diplom. úkolu 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109TND3 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia je vychovat absolventa
- všestranně obeznámeného s historickými proměnami oboru v souvislosti se slohovým vývojem umění a dobovými společenskými procesy;
- na vyšším magisterském stupni znalého vývoje myšlení o tomto druhu umění;
- obohacení vzdělanostního zázemí studentů o impulsy ze současné odborné literatury a krásného písemnictví, současné divadelní i specializované tvorby ;
- schopného samostatné analýzy děl vlastního žánru v kontextu divadelního, respektive tanečního umění.
Forma studia
Po dobu bakalářského studia spočívá těžiště výuky v přednáškách, jejichž obsah je demonstrován ? pokud je to možné - vizuálními a textovými materiály, formou archivních snímků na videu a DVD. Od studentů je požadováno, aby hledali v historických útvarech postupy či myšlenky souznějící se soudobými cestami umění. Následně u magisterského studia je preferována forma diskuse nad teoretickými tématy, vybranými lektorem a nad významnými uměleckými počiny oboru zprostředkovanými audiovizuálními záznamy. Při výběru se rovněž přihlíží k individuálním zájmům nebo specializaci studentů.
Předpoklady a další požadavky
S ohledem na povahu mimického divadla jako mezidruhového žánru se předpokládá orientační znalost v dějinách a soudobých jevech divadelního nebo tanečního umění. Pokud tomu tak není, mělo by následovat souběžné zapsání alespoň jednoho z dalších předmětů, např. vybraných kapitol z dějin divadla, dějin tance.
Obsah kurzu
Historie a teorie mimického divadla je chápána jako základní pilíř vzdělanostního vybavení studentů.
- Historie mimického divadla, znalost jeho základních konceptů.
- Proces formování názorů na mimické umění v průběhu času.
- Pojmenování a vymezení problematiky mimického divadla.
- Analýza individuálních uměleckých počinů.
Doporučená nebo povinná literatura
Artaud,A.: Divadlo a jeho dvojník, Praha 1994
Bakošová-Hlavenková,Z.: Pantomima, Bratislava 1988
Barrault,J.-L.: Som divadelník, Bratislava 1966
Barba,E.,Savarese,N.: Skryté umění herce, Praha 2000
Braun, K.: Druhá reforma divadla, Praha 1993
Craig,E.G.: O divadelním umění, Praha 2006
Decroux, E.: Parole sur le mime, Paris, nebo Words on Mime, Mimejournal, USA, 1985
Engel, J.J.: Ideen zur eine Mimik, Divadelní revue 1992, č.2
Fialka, L.: Knoflík, Praha 1972
Grebeníčková,R.: Tematizace těla a tělesného pohybu, Praha 1983
Goff, Le: Tělo ve středověké kultuře, Praha 2006
Grotowski,J.:Divadlo a rituál, Praha 1999
Hybner, B.: Clownovo pozdní blues,Jihlava 2002
Hyvnar,J.: Francouzská divadelní reforma, Praha 1997
Hyvnar,J.: Herec v moderním divadle, Praha 2000
Kovalčuk,J.: Znaky autorského divadla in:Přednášky o umění, Brno 2007, s.33.
Kovalčuk,J.: Od tématu ke scénáři, Brno 1985
Kratochvíl,K.: Komedie dell´arte, Praha 1987
Lecoq, J.: The Moving Body, New York,1997¨
Lukianos: O tanci, Praha 1930
Martinec: Lidské tělo, inspirace a nástroj dramatického projevu, Praha 1975
Mistrík,J.: Pohyb jako reč, Bratislava 1998
Petišková,L: Ladislav Fialka, in: Tanec ,Praha 1991
Petišková, L.: C. Turba.: Amatérská scéna 1992
Petišková,L.: Boleslav Polívka in: B.Polívka,P.Hájek: Předběžný portrét,Praha 1980
Petišková,L.: Křesadlo in: Divadla svítící do tmy (70.léta), Praha 2006
Petišková,L.: Pantomimy Charlese a Gasparda Deburaových, Divadelní revue 2005, č.4
Petišková,L.: Pantomima, klauniáda,cirkus in: Základní pojmy divadla, Praha 2000
Rémy, T.: Klauniády, Praha 1968
Scherl,A.: Pantomima v Divadle v Kotcích, in: Divadlo v Kotcích, Praha 1992
Švehla, J.: Deburau, Nemsrtelný Pierot, Praha 1967
Turba,C.: Klauni a 19.stol. , SAD č.2 ? 3, Praha 1992
Turba, C: Cirkus Alfred, Praha 2006
Vébr, V.: Příběh pantomimy, Praha 2006
Zárubová,N.: Mimika a gesta, Praha 2008
Zich, O.: Estetika dramatického umění,Praha 1930
Hodnoticí metody a kritéria
Během studia se vyžaduje samostatná četba, znalost významných děl mimického divadla a účast na diskusích. Podmínkou k udělení zápočtu nebo zkoušky je: vypracování semestrálních úkolů, aktivita během přednášek a semináře, úspěšné splnění ústní zkoušky.
Poznámka
Vzhledem k někdy i dlouhodobým stážím jednoho či více studentů v cizině je předmět výjimečně příležitostně mimořádně rozvrhován. Jiným případem je rozšíření výuky ? zařazením předmětu Nový cirkus od letošního roku odpadá ta část programu, která se vztahuje k cirkusovému umění.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (povinný předmět hlavní)