Organizace operního provozu 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110OOP2 ZK 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Seznámit posluchače se specifickým prostředím operního provozu.
  2. Seznámit posluchače se strukturou a organizací operního domu.
  3. Seznámit posluchače s ekonomických fungováním operního provozu a různými typy jeho financování.
  4. Seznámit posluchače s chodem operní isntituce v souvislosti s přípravou a realizací operní inscenace
  5. Umožnit posluchači získání přehledu o operních institucích v ČR a zahraničí.

Forma studia

přednáška, analýza ekonomických ukazatelů, analýza praktických zkušeností

Předpoklady a další požadavky

Student má obecnou znalost operního prostředí v ČR a zahraničí a absolvovaný předmět 108OOP1.

Obsah kurzu

Organizace operního provozu je složitý proces, který musí respektovat hlediska umělecká, ekonomická a praktická ve vzájemném horizontálním a vertikálním propojení.

  1. tvorba dramaturgického plánu a hracího plánu - vytvoření modelového plánu na základě zadání
  2. harmonogram přípravy operní inscenace - plánování, smluvní zajištění, produkční zajištění
  3. staggionová a repertoárová divadla - společenská zvyklost, výhody a nevýhody, specifika
  4. vnitřní komunikace v operním souboru a v rámci vícesouborového divadla
  5. vnější komunikace - propagace, marketing, sponzoring
  6. koprodukční představení
  7. mezinárodní spolupráce - hostování v zahraničí, festivaly, hostující umělci
  8. propagace, marketing, sponzoring
  9. návštěvnost - divák, abonent, marketingový průzkum, struktura diváků, společenská poptávka, konkurenční prostředí
  10. publikační a výstavní činnost
  11. výchovná činnost - projekty pro děti a mládež, školní představení, operní studio
  12. zvláštní složky operních představení a jejich zajištění
  13. psychologie manažera v operním prostředí

Doporučená nebo povinná literatura

Agid Philippe, Tarondeau Jean-Claude: The Management of Opera, an International Comparative Study, ISBN 978-0-230-24726-0, Palgrave Macmillan, 2010.

Bing Rudolf. 5000 večerů v opeře. Editio Supraphon, Praha, 1988.

Conte David M., Langley Stephen: Theatre Management, ISBN 0-89676-256-4,EntertanmentPro, 2007.

Johnová Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Grada, 2008.

Gregorini Bedřich, Gregorini Jindřich, Srstka Jiří: Základy divadelní činnosti, ISBN 978-80-7331-093-6, Nakladatelství AMU, 2007.

Kaiser M. Michael. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Institut umění - Divadelní ústav, 2006.

Nekolný Bohumil a kol. Divadelní systémy a kulturní politika. Edice Box, Divadelní ústav, 2006.

Orrey Leslie. A Concise History of Opera. Thames and Hudson, LTD London, GB, 1972.

Pallin Gail: Stage Management – The Essential Handbook, ISBN 978-1-84842-014-4, Nick Hern Books, 2018.

Rhine Anthony: Theatre Management – Arts Leadership for the 21st Century, ISBN 978-1-352-00174-7, Palgrave, 2018.

Šesták, Jiří. Divadlo-kultura-podmínky (Osobní zkušenost). Edice Disk velká řada - svazek 20. KANT, Praha, 2012.

Webb Duncan M.: Running Theaters, ISBN: 1-58115-393-7, Allworth Press, 2004.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivity během přednášek a na základě vypracování samostatné práce.

Celkové hodnocení se skládá z 20% z hodnocení aktivity na přednáškách, 30% z písemné části zkoušky a 50% z ústní části zkoušky.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast, zpracování a prezentace samostatné práce.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů