Sociologie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110SOC1 Z 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Markéta SEDLÁČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Markéta SEDLÁČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem kurzu je seznámení se základními tématy sociologie a osvojení si samostatného kritického pohledu na problémy současné společnosti prostřednictvím přednášek, skupinové diskuse a rozboru konkrétních sociologických textů.

Forma studia

Kontaktní výuka.

Předpoklady a další požadavky

seminární práce v rozsahu 2-3 strany (kritická analýza sociologického textu, vlastní esej na sociologické téma, případně písemný podklad pro referát přednesený na přednášce)

Obsah kurzu

  1. Pozvání do sociologie aneb čím je sociologie užitečná: specifikum sociologického pohledu, smy-sl, význam a funkce sociologie, předmět sociologie a její vnitřní členění, vztah k ostatním vědám.
  2. Vývoj sociologického myšlení: historický přehled vývoje sociologického myšlení, důležité postavy sociologie(A. Comte, K. Marx, M. Weber, E. Durkheim, G. Simmel), základní směry soudobé sociolo-gie (teorie konsensu, konfliktu a interpretativní sociologie), česká sociologie.
  3. Sociální skupiny a organizace: typologie soc. útvarů (soc. skupina, agregát, dav, publikum, soc. kategorie), základní znaky soc. skupiny, dynamika malé soc. skupiny, sociometrie, soc. instituce a soc.organizace, teorie byrokracie.
  4. Sociální stratifikace: kasty, stavy, třídy, vrstvy, modely sociální stratifikace, sociální status a jeho indikátory, sociální mobilita, sociální nerovnost a její legitimizace.
  5. Socializace a sociální kontrola: teorie sociálních rolí a její kritika, osobnost a identita jedince (při-rozenost versus výchova), proces socializace a individualizace, sociální kontrola a deviace.
  6. Moc a autorita: legitimizace moci, typologie panství M. Webera. Totalitarismus a demokracie. Teo-rie otevřené společnosti K. Poppera a „banální zlo“ H. Arendtové. Téma možností a omezení demo-kratických režimů v soudobé sociologické diskusi.
  7. Proces globalizace :sociologické aspekty tohoto fenoménu (ekonomický, politický a kulturní roz-měr), reflexe pozdně moderních společností.
  8. Média a masová komunikace: sociologický pohled na média, zvláštnosti masové komunikace. Teorie názorových vůdců a dvoustupňového komunikačního toku, typologie společností podle převa-žujícího druhu média (M. McLuhan). Hyperrealita.

Doporučená nebo povinná literatura

DOPORUČENÁ ZÁKLADNÍ LITERATURA:

Jandourek, J.:Úvod do sociologie. Praha, Portál 2003

Giddens, A.:Sociologie. Praha, Argo, 2001

Disman, M.:Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1993, (kap. 3-7, 10)

Šubrt, J. a kol.:Kapitoly ze sociologie veřejného mínění, Praha, Karolinum 1998,

(str. 73-164)

Velký sociologický slovník, kol. autorů, Praha, Karolinum 1996

DALŠÍ LITERATURA:

Bauman, Z.:Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha, SLON 1996

Bauman, Z.:Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha, Mladá fronta, 2000

Bauman, Z.:Modernita a holocaust. Praha, SLON 2004

Bek, M.:Vybrané kapitoly z hudební sociologie. FF UP, Olomouc 1993

Berger, P. L.: Pozvání do sociologie. Praha, FMO 1991

Buriánek, J.: Sociologie. Praha, Fortuna 1996

Blaukopf, K.:Musical Live in a Charging Society. Amadeus Press, Oregon 1992

(v originálu: Musik Wandel der Gesellschaft, Berlin 1984)

Cuin, C.-H., Gresle, F.: Dějiny sociologie, Praha, SLON 2004

Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha, SLON 1991

Keller, J.:Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON 2004

Montoussé, M., Renouard, G.: Přehled sociologie. Praha, Portál 2005

Petrusek, M.:Společnosti pozdní doby.SLON 2007

Petrusek, M.: Sociologie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1992

Petrusek, M., Miltová, A., Vodáková, A.: Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha, SLON 2000

Osborne, R., van Loon, B.: Sociologie (jako komiks). Praha, Portál 2002

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivita na přednáškách.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů