Analýza hudebně teoretického textu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHT2 | Z | 2 | 1T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Bezprostřední návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 1. Posluchači se aktivně seznámí s dalším souborem muzikologické literatury, která má postupně pokrýt všechny hlavní obory systematické i historické muzikologie.
Forma studia
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou odbornou diskusí.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 1. Další požadavky pro zapsání tohoto předmětu nejsou.
Obsah kurzu
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 1. ročníku bakalářského stupně. Návaznostna přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončeno zápočtem na konci semestru na základě ročníkové písemné práce. Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 1. Druhý semestr studia je zaměřen na čtení a analýzu hudebně teoretických prací drobnějšího rozsahu, především statí a krátkých studií zaměřených na řešení jednoho dílčího problému. Druhý tematický okruh: vlastní hudebně teoretické texty (seminární, ročníková práce).
Doporučená nebo povinná literatura
Burde, Wolfgang: Igor Stravinskys Annäherung an die Reihentechnik.- Mitteilungen
der Paul Sacher Stiftung, No.4, April 1994, s.18- 21
Burlas, Ladislav: Hudobná teória a súčasnosť. - Bratislava, Tatran 1978
Dušek, Bohumil: Několik úvah nad českými harmonickými systémy. - Hudební věda I,
1964, č.3, s. 450-461
Franěk, Marek: Rozlišování změny tempa. Přehled současných hudebně
psychologických poznatků. - Hudební věda XXXV, 1998, č.2, s. 175-186
Hába, Alois: Souměrnost evropského tónového systému. - Rytmus IX, 1943/44, s. 80-
- (Přetištěno ve sborníku „Hudba národů“, Praha 1947)
Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba. - Olomouc, Index 1936, reprint in: Vladimír
Helfert. Vybrané studie I, Praha, Rditio Supraphon 1970, s.163-312
Hutter, Josef: Hudební myšlení. Od pravýkřiku k vícehlasu. - Praha, V.Tomsa 1943
Cholopov, Jurij N.: Über Weberns Begriffssystem der Formenlehre. - Mitteilungen der
Paul Sacher Stiftung, No.5, Januar 1992, s.27-30
Janeček, Karel: Tvorba a tvůrci. Úvahy, eseje, studie. - Praha, Panton 1968
Lébl, Vladimír: Májová symfonie Vítězslava Nováka. Hudební rozhledy 1955, s. 390-
96
Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality.
Praha 1957 (Knižnice Hudebních rozhledů)
Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. - Praha 1958
Risinger, Karel: O povaze hudební teorie (její předmět, vztah k ostatním vědám a k
hudbě). Hudební věda 1961, č. 1.
Risinger, Karel: Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie. Praha, SHV 1963.
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě.-Praha,
Panton 1969
Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. - Praha 1971
Risinger, Karel: Nauka o harmonii 20. století. - Praha, Editio Supraphon 1978
Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu 20. století. - Praha, Panton 1984
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice 20. století. 2 díly. - Praha HAMU, 1998
Rogers, Lynne: Varied Repetition and Stravinsky´s Compositional Process.-
Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, No. 4, April 1994, s. 22-26
Sychra, Antonín: O novou estetiku hudebních forem. Hudební rozhledy I, 1948/49, s.
17-18
Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany.-
Hudební věda XXXIII, 1996, č.1, s. 40-50
Zenkl, Luděk: Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století. Praha,
SPN 1971.
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha, Supraphon 1975, 2Editio
Supraphon 1987.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi, vypracování ročníkové práce. Zápočet
Poznámka
Nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 08:40–09:25 | Tomáš REINDL | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)