Etnomuzikologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186ETM1 | Z | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Vlastislav MATOUŠEK, Tomáš REINDL
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je uvést studenty do oblasti tzv. etnické hudby a rozvinout schopnost samostatné orientace v hudbě „jiných“ kultur.
Forma studia
Analýza audio a video ukázek, analýza textů, diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Podmínky zápočtu: referát zpracovávající vybrané téma z historie a metodologie oboru.
Obsah kurzu
Přednáška poskytuje přehled a základní orientaci v hudebních projevech mimo rámec evropské artificiální hudby. Zabývá se hudbou přírodních národů, hudbou mimoevropských vysokých kultur a folklórem evropských národů. Výuka je zaměřena především na sluchovou zkušenost s hudbou různých světových kultur, s akcentem na analytický přístup a pěstování schopnosti porozumět principům hudebního myšlení i mimo rámec evropského hudebního paradigmatu. Součástí výuky jsou též sondy do historie a metodologie oboru.
Doporučená nebo povinná literatura
Hood, Mantle (1971). The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill.
Jurková, Zuzana a kol.: Kapitoly o mimoevropské hudbě, VUP, 2. vyd., Olomouc 2001.
Kunst, Jaap (1950, 1975). Musicologica: a Study of Ethnomusicology, its Problems, Methods, and Representative Personalities, Amsterdam. Repr. Ethnomusicology, Amsterdam.
Merriam, Alan P. (1964). The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
Myers, Helen, ed. (1992). Ethnomusicology: An Introduction. New York: W.W. Norton
Myers, Helen, ed. (1993). Ethnomusicology: Historical and Regional Studies. New York: W.W. Norton.
Nettl, Bruno (1964). Theory and Method in Ethnomusicology. London: Free Press of Glencoe.
Nettl, Bruno (1983). The Study of Ethnomusicology: Twenty-nine Issues and Concepts. Chicago: University of Illinois Press.
Shelemay, Kay Kaufman (1990). Garland Library of Readings in Ethnomusicology. New York: Garland.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného zakončení předmětu: referát s analýzou vybraného hudebního projevu.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 13:40–15:10 | Vlastislav MATOUŠEK Tomáš REINDL |
Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba-specializace filmová hudba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)