Hudební teorie - systematika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTS2 | ZK | 7 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
Forma studia
Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: absolvování předmětů Hudební teorie - systematika 1
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 2
Analýza hudebně teoretického textu 2
Seminář hudební teorie 2
Teorie skladby 2
Studium skladeb 2
Základy skladebné techniky 2
Etnomuzikologie 1
Dějiny hudby 2
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 2 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Obsah kurzu
Harmonie (pokrač.)
- Konsonance a disonance v tradičním a novodobém pojetí, přístupy různých hudebně teoretických škol a jednotlivých autorů k otázce kons. a dis.
- Harmonický dualismus a monismus
- Tonalita a atonalita
Hudební forma a tektonika
- Pojem hudební formy
- Struktura a základní problematika tradičních nauk o hudební formě, různá pojetí hudebních forem
- Princip identity a kontrastu v hudební formě
- Členění hudební formy (kvantitativní hledisko)
- Uplatnění tektonických funkcí v hudební formě
- Pojem tektoniky, vztah tektoniky a hudební formy
- Bloky hudby, kontrasty a scelovací protředky, tektonická linie skladby
- Významné práce o hudební formě a tektonice, různá pojetí tektoniky
Doporučená nebo povinná literatura
Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972.
Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.
Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii. SNKLHU, Praha 1956.
Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.
Janáček, Leoš: Úplná nauka o harmonii. Brno 192O, vyd. II.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. Academia, Praha 1973.
Janeček, Karel: Doplňující poznámky k některým jevům harmonického a tonálního myšlení. Referát na symposiu k poctě sedmdesátých narozenin prof. Karla Janečka, DrSc, v Praze 1973. Živá hudba VI, 1976, SPN, Praha 1976
Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Jirák, Karel Boleslav: Nauka o hudebních formách. HMUB, Praha 1931, vyd. II.
1989.
Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.
Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze.
K systematice tektonických struktur a hudebních forem. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 21. 1O. 1982 v Praze.
Pukl, Oldřich: Poznámky k problematice a koncepci momentové formy. In: Sborník referátů z HT semináře „K systematice tektonických struktur a hudebních forem“. SČSKU, Praha 1982.
Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality. Knižnice Hudebních rozhledů, Praha 1957.
Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958.
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
Risinger, Karel: Metodika výuky evropské harmonie XX. století. Živá hudba 1973, č. 1.
Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha 1978.
Risinger, Karel: K otázce časového rozsahu skladeb. Hudební věda 1971, č. 2.
Risinger, Karel: Metodika praktické výuky evropské tektoniky XX. století. Živá hudba IX, Praha 1986.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha 1998.
Stecker, Karel: Formy hudební. Mladá Boleslav 1905.
Tichý, Vladimír: Funkční výklad hudební formy. Živá hudba VII, SPN, Praha 198O.
Volek, Jaroslav: Tektonické ambivalence v sonátové formě symfonických vět J. Brahmse a A. Dvořáka. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
obhájení semestrální práce v odborné rozpravě
ústní zkoušky z přednesených témat
znalostí literatury, uložené ke studiu
praktických dovedností, vyplývajících z přednesených témat
Klasifikace odráží kvalitu prezentovaných znalostí a dovedností i schopnost samostatně a argumentovaně vystupovat v rozpravě.
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:40–15:10 | Miroslav PUDLÁK | Učebna KHP 1041 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět hlavní)