Studium skladeb pro obor Skladba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SSS3 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Těžiště výuky předmětu spočívá ve studiu a rozboru vybraných skladeb, reprezentujících hlavní proudy v hudbě první poloviny 20. století.
Forma studia
Náročnější forma semináře analýzy skladeb, určená skladatelům a dirigentům. Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů. Během druhé poloviny semestru posluchači samostatně rozebírají vybrané kompozice 1. poloviny 20. století. Zevrubná pozornost se při analýze věnuje užité kompoziční technice a formově tektonickému řešení. Součástí práce v semináři je i srovnávání postupů, zjištěných v různých kategoriích soudobé hudby a u různých skladatelských osobností. Předmět mohou navštěvovat i studenti interpretačních oborů jako volitelný.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládá se znalost forem, harmonie, kontrapunktu a instrumentace na úrovni absolventů konzervatoře a bezproblémová orientace v partiturách. Průběžná aplikace znalostí osvojovaných v předmětu Teorie skladeb 3. Studenti interpretačních oborů mohou navštěvovat tento předmět až po absolvování povinných Rozborů skladeb
1- 4.
Obsah kurzu
Konkrétní rozpis učiva vychází ze zadaných seminárních úkolů jednotlivých posluchačů. Každý posluchač je povinen v průběhu semestru nejméně jedenkrát vystoupit s referátem a průběžně se aktivně zúčastňovat diskusí o referátech ostatních účastníků semináře i o referátech přednesených pedagogem.
Doporučená nebo povinná literatura
de Leeuw, Ton. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam : Amsterdam University Press , 2005.
DeLio, Thomas, Saunders Smith, Stuart. TwentiethCentury Music Scores. Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall, 1989.
Engaging music : essays in music analysis. Ed. Stein, D. Oxford University Press, 2005.
Janeček, Karel. Tektonika. Praha : Supraphon, 1968.
Kofroň, Petr: Třináct analýz HaH Jinočany, 1993.
Kohoutek, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha : SHV, 1965.
Kostka, Stefan. Materials and techniques of twentiethcentury music. New Jersey : Prentice Hall, c2006.
Laitz, Steven G. The Complete Musician: An Integrated Approach to Tonal Theory, Analysis, and Listening. New York: Oxford University Press, 2008.
LaRue, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis. Michigan : Harmonie Park Press, 2011.
Lester, Joel. Analytic approaches to twentiethcentury music. New York: W.W. Norton, 1989.
London, J. Hearing in Time : Psychological Aspects of Musical Meter. Oxford : Oxford University Press, 2004.
Loudová, Ivana. Moderní notace a její interpretace, Praha : Nakladatelství AMU, 1998.
Nové cesty hudby I. Praha : SHV, 1964.
Nové cesty hudby II. PrahaBratislava : Supraphon, 1970.
Orchestrace jako proces (kolektiv autorů – katedra skladby HAMU)
Parsch, Arnošt, Piňos, Alois, Šťastný, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.
Risinger, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha : Panton, 1969.
Simms, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. Vydáno: New Jersey : Schirmer , 1986 Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey : Schirmer , 1996
Tichý, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha : HAMU, 1994.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na seminářích, vypracování a prezentace semestrální práce, kterou student přednese na semináři.
Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích a ze 40% z vyhodnocení přednesené seminární práce.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)